Prisskillnad USA vs Sverige

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Prisskillnad USA vs Sverige

Inlägg av Wilson »

Sitter och laddar inför Model 3-eventet och har roat mig lite med att försöka reda ut vad som händer med Teslas priser på vägen hit till Sverige.

Det vi vet är att vi från de amerikanska priserna måste lägga till 25% moms och 5% tull.

Genom att göra detta för extrautrustningen borde vi få fram växelkursen som Tesla utgår från.
Ex. ”skinn”

$3300 i USA x 1,25 x 1,05 = $4331

Svenska priset 35600 SEK / $4331 = 8,22 USD/SEK

8,22 stämmer faktiskt riktigt bra överens med vad man vid senaste prisjusteringen fick betala för en USD, så utifrån detta verkar det som att svenska köpare inte har någon anledning att känna sig lurade.

Om vi applicerar denna kurs på bilarnas grundpris ser det ut så här för Model S75:
$69 500 x 1,25 x 1,05 x 8,22 = 742 677 SEK.
Nu får man iofs betala 854 300 kr för en S75 här i Sverige, så 111 623 kr måste väl då förklaras av frakt, vagnskadegaranti, kostnad för hantering i Tilburg och ev. högre kostnadsläge i Sverige (löner, lokaler etc.).

Tidigare har dock Elon varit rätt tydlig med att priserna till kund skall vara de samma världen över, förutom justeringar för skatter och tullar. Det skulle i så fall tyda på att fraktkostnader och skillnader i generella kostnadslägen mellan olika länder skulle sväljas av Tesla centralt. Att man här i Sverige tar ut en extra slant för vagnskadegaranti verkar ändå rätt eftersom vi ändå får en annan produkt än köpare i andra länder

Oh well… om nivån på det svenska prispåslaget är rimligt eller ej får kanske andra avgöra. Men jag tyckte att det är intressant att notera att det efter senaste prisjusteringen har ökat rätt markant.

Om jag gör om samma övning med priserna som gällde tidigare i våras ser jag att den där differensen faktiskt låg på ca 90’ SEK över hela Model S-linjen. Så man skulle kunna hävda att även om priserna för extrautrustningen har justerats så att de fullt ut speglar förändringen i växelkursen, verkar det som att grundpriserna för bilarna släpar efter. Speciellt gäller det 100D, här är skillnaden närmare 140’ SEK nu, och tidigare har den modellen inte stuckit ut i pris jämfört med amerikanska priser.

Kan man utifrån detta anta att ytterligare prissänkningar är på väg, eller tar man chansen att stärka marginalerna för att man kan? Själv känner jag att just 100D ligger lite fel just nu. Prisskillnaden mot 75D har ökat från 205’ tidigare i våras till hiskeliga 273’ idag. Och nu är prestandan nästan densamma, dessutom har luftfjädring och uppgraderad laddare tillkommit i 75an.

Är jag helt ute och cyklar i mina beräkningar? Säg till om jag missat något.
Skärmavbild 2017-07-28 kl. 20.03.13.png
P85D

Re: Prisskillnad USA vs Sverige

Inlägg av P85D »

Intressant!
2013 har jag för mig model s 60 kostade 620000sek och 69500dollar, då var väl kursen runt 6,5
Skriv svar