Model 3 säkrare än Volvo S60
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 säkrare än Volvo S60
Kanske inte helt jämförbart, s60 är trots allt runt 8 år äldre design, de skulle väl jämföra med en s90 istället kan jag tycka.
Oavsett så är de väldigt kul att de är en säker bil vilket är ett krav från min sida på de bilar jag köper.
Oavsett så är de väldigt kul att de är en säker bil vilket är ett krav från min sida på de bilar jag köper.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Intressant! Men frågan är hur resultatet blir om krocken tar ovanför batteripacket? Jag menar, nu är det batteriet som tar upp all energi från "stolpen" och gör att resultatet blir bättre än alla ICE!
2016 Model S 75
...och kan ju vara duktigt vinklat, hur vet vi att den bildrutan när skadan är som störst har valts ut?
Model S P85DL+
Det var en film.mans71 skrev:...och kan ju vara duktigt vinklat, hur vet vi att den bildrutan när skadan är som störst har valts ut?
Titta på videoklippet i första inläggetmans71 skrev:...och kan ju vara duktigt vinklat, hur vet vi att den bildrutan när skadan är som störst har valts ut?

S60 får 5 stjärnor i alla kategorier, varför är inte den bilen den perfekta bilen att jämföra med? De är nästan identiska storleksmässigt dessutomchaffis75 skrev:Kanske inte helt jämförbart, s60 är trots allt runt 8 år äldre design, de skulle väl jämföra med en s90 istället kan jag tycka.
Man kan se det som: Vad ska de annars jämföra med?
Därav naturligt att jämföra med S60.
Därav naturligt att jämföra med S60.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Roligt att de tog med Volvo.
Mindre roligt att de shamade Volvo S60 så. (vet inte om vi svenskar skall vara förolämpade eller ..) (man får intrycket att volvo s60 är en dödsfälla, vilket är så långt från sanningen man kan komma)
Mindre roligt att de shamade Volvo S60 så. (vet inte om vi svenskar skall vara förolämpade eller ..) (man får intrycket att volvo s60 är en dödsfälla, vilket är så långt från sanningen man kan komma)
- rsk
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristofer81744
Fast han hyllade ju Volvo som en bra bil. Och andra bästa bilen i världen.Mickep skrev:Roligt att de tog med Volvo.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Nu ska man komma ihåg att det är svårt att bedöma krocksäkerhet från bilder. Det behövs mätdata från krafterna som påverkade passagerarna, slog de i huvudet tex. Men det är klart att falla ihop som Volvon gör är obra, oavsett.
Just för att de är en gammal design... Tekniken går framåt. När s60 designades så fanns väl inte ens tesla roadster...Sabbe skrev:S60 får 5 stjärnor i alla kategorier, varför är inte den bilen den perfekta bilen att jämföra med? De är nästan identiska storleksmässigt dessutomchaffis75 skrev:Kanske inte helt jämförbart, s60 är trots allt runt 8 år äldre design, de skulle väl jämföra med en s90 istället kan jag tycka.
Men som sagt kanske inte hela värden då han ändå utsåg den till värdens andra säkraste bil (eller glömde han s och x?)
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Volvo S60 2017 har fem stjärnor i alla kategorier (och underkategorier), gammal design eller inte:
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2017/VOLV ... tings-side
https://www.nhtsa.gov/vehicle/2017/VOLV ... tings-side
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Han sa näst säkrast i klassen.chaffis75 skrev:Men som sagt kanske inte hela värden då han ändå utsåg den till värdens andra säkraste bil (eller glömde han s och x?)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
För svenska marknaden blir det till att jämföra SPA Volvo S60 som kommer levereras innan trean kommer till Sverige. Om trean är säkrare än gamla Volvo S60 vet vi ju inte, Teslas vinklade information litar inte jag på.
Gjordes inte en likadan jämförelse med XC60 eller 90 när Model X presenterades? Volvon böjde sig som en banan, X:en hoppade bara lite åt sidan. Samma jämförelse, samma orsak till den enorma skillnanden. Batteriet som tar smällen.
Att man väljer Volvo som jämförelse är inte så konstigt. De har ju ändå ett rykte om sig att kunna bygga världens säkraste bilar.
Att man väljer Volvo som jämförelse är inte så konstigt. De har ju ändå ett rykte om sig att kunna bygga världens säkraste bilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så bra. det behöver du inte. du kan titta på de officiella testerna.Ric skrev:För svenska marknaden blir det till att jämföra SPA Volvo S60 som kommer levereras innan trean kommer till Sverige. Om trean är säkrare än gamla Volvo S60 vet vi ju inte, Teslas vinklade information litar inte jag på.
och oavsett om volvon är 'gammal' så är det den som tillverkas och är ute. Nu. Liksom Teslan... Och Volvon var klass ledande. Nu. Alltså är uttalandet utifrån de officiella testerna helt korrekt. Oavsett vad man tycker. När Volvos nya bil kommer kan läget naturligtvis förändras. Men det är då det.
Sedan kan det vara bra att utifrån real life olyckor få statistik på huruvida den i verkligheten är säkrast.
MVH
Såg ett tweet-svar tidigare (hittar det inte nu...) som zoomat in filmen och texten på bilarnas tak. På Teslan står det 20 mph (32 km/h), på Volvon står ett nummer på testet. Information om testen finns på https://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/ ... x?LJC=9498 Hastigheten på Volvo-krashen är över 61. Inte särskilt rättvisande jämförelse!
Jag läste också det.. Volvon krashar i 38mph (61kmh). Nästan dubbelt så fort som Teslan.. Rätt orättvis jämförelse.
Tror inte Teslan kommer få dåliga säkerhetsbetyg precis, så man behöver nog inte fuska för att sen se att den är säker.
Tror inte Teslan kommer få dåliga säkerhetsbetyg precis, så man behöver nog inte fuska för att sen se att den är säker.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Testet du länkar till gäller ju Test Reference No.: CV1516.0004 och inte CV1516.0005. Verkar vara annan vinkel dessutom. Ser dock ut som Volvon rör sig snabbare vilket dock även kan bero på olika hastighet på uppspelningen men det vore intressant att se testresultat och data för CV1516.0005 istället för CV1516.0004. Vilken hastighet som S60 rör sig i vet vi inte, den är med stor sannolikhet inte 61.60m km/h.IrmaIsfot skrev:Såg ett tweet-svar tidigare (hittar det inte nu...) som zoomat in filmen och texten på bilarnas tak. På Teslan står det 20 mph (32 km/h), på Volvon står ett nummer på testet. Information om testen finns på https://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/ ... x?LJC=9498 Hastigheten på Volvo-krashen är över 61. Inte särskilt rättvisande jämförelse!
Här finns länkar till filmer för CV1516.0004 och där ser man att det inte är samma test:
https://www-nrd.nhtsa.dot.gov/database/ ... tstno=9498
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Sorry om det är fel info. Sitter med mobilen och saknar dator där det är enklare att zooma och söka info... Står det CV1516.0005 på Volvon, alltså? Kanske därför första tweeten som påpekade detta inte verkar finnas kvar? Det finns dock flera andra som tar upp samma frågeställning, men kanske baserat på felaktig info?
Det är felaktig info. Hittar orginalfilmen här och det är är samma hastighet för bägge bilarna, 20 mph på bägge:
Inget fuffens från Teslas sida alltså.Published on Apr 21, 2016
Frontal crash test for 2016 Volvo S60
Overall Rating: 5 Stars
Frontal Crash Rating: 5 Stars
Side Crash Rating: 5 Stars
NHTSA - New Car Assessment Program (NCAP) side pole impact:
A small-sized adult female crash test dummy is placed in the driver's seat and is secured with a seat belt. The test vehicle, angled at 75 degrees, is then pulled sideways at 20 mph (32km/h) into a 25-cm diameter pole at the driver's seating location. This test mimics a side impact crash involving a narrow, fixed object like a utility pole or tree. 1 star is the lowest rating; 5 stars is the highest. More stars equal safer cars.
Frontal Barrier Crash Rating
Driver (Male): 5 Stars
Passenger (Female) : 5 Stars
Side Barrier Rating
Driver Front Seat (Male): 5 Stars
Passenger Rear Seat (Female): 5 Stars
Side Pole Rating, Driver Front Seat (Female): 5 Stars
Combined Side Barrier and Pole Ratings
Front Seat Rating: 5 Stars
Rear Seat Rating: 5 Stars
Rollover Rating: 5 stars
Risk of Rollover: 10.0%
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Men jösses, vad vill de säga med den där videojämförelsen? Att en styv bil utan deformationszoner, som ser ut som ny efter en kollision, är att föredra? Det är ju ungefär samma sak som är hävda att det är bättre att köra in i en betongmur än en däckbarriär eller SAFER-wall på en racingbana. Nog för att Elons version av Beliebers är trogna, men även han måste väl inse att det någonstans finns en gräns för bristen på/avsaknaden av kritiskt tänkande även hos dem. Eller också gör det inte det, men då kommer han knappast vinna långsiktigt på att utnyttja det om han vill nå en "mass-market".
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Teslan har ju deformationszoner, energin fångas upp av batteripacken bland annat och nog fasen skull jag hellre vilja att bilen fångade upp kraften innan stolpen är i knät på mig eller mitt huvud sitter i stolpen, dvs jag är mosad av stolpen. Jag vill inte vara en del av deformationszonen...iAkita skrev:Men jösses, vad vill de säga med den där videojämförelsen? Att en styv bil utan deformationszoner, som ser ut som ny efter en kollision, är att föredra? Det är ju ungefär samma sak som är hävda att det är bättre att köra in i en betongmur än en däckbarriär eller SAFER-wall på en racingbana. Nog för att Elons version av Beliebers är trogna, men även han måste väl inse att det någonstans finns en gräns för bristen på/avsaknaden av kritiskt tänkande även hos dem. Eller också gör det inte det, men då kommer han knappast vinna långsiktigt på att utnyttja det om han vill nå en "mass-market".
Nu är det oberoende testinstitut som ska testa bilen och dess säkerhet. Det ser kanske lite värre ut på Volvon än vad det egentligen är eftersom Volvon nyttjar utrymmet mellan sätena i bilen som en deformationszon så stolpen hamnar in mitt i sätet som det kanske ser ut. Volvo har ju ändå fått 5/5.