P1xxD??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

P1xxD??

Inlägg av eTron »

Min 3 års leasing av P85D går ut till våren, och såklart börjar jag fundera på vad jag ska ha för bil sedan. Jag vill ha en ny Tesla, men den starkaste modellen som går att beställa. Nu var det ju ett tag sedan P100D kom, så min fundering är om det kommer någon version med ännu starkare batteri under hösten/vintern.

Vad tror ni? Man hoppas ju lite på P110D eller kanske t.o.m P120D :D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: P1xxD??

Inlägg av Gustafsson »

Tror inte på någon stor ändring i batteristorlek. Finns det något bra argument för större batteri än så ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
eTron
Teslaägare

Inlägg av eTron »

Längre räckvidd? Ett ganska bra argument tycker jag. Kanske även högre effektuttag...
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Då de flesta ändå inte skulle använda största delen av batteriet så ofta så verkar Tesla inte ha planer på att gå större i närtid.

Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Bytte från P85D till P100D i våras, jag uppfattar skillnaden mellan batterierna som stor och skulle nog inte behöva större batteri. Det nya batteriet laddar också mkt snabbare på SuperCharger även när man kommer in med rätt mycket laddning kvar. När jag kör Stockholm -> Åre och startar med ett rätt fullt batteri är det inte länge jag behöver stanna i Gävle och Sundsvall (och jag hade stannat oavsett för rast).
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Elon har väl sagt att dom inte planerar gå över 100. Finns väl flera anledningar till det t.ex. vikt, miljö och begränsad nytta.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Har också bytt från S85 till 100 och den längre räckvidden och snabbare laddning gör att jag inte hoppas på större batterier än 100.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

eTron skrev:
Längre räckvidd? Ett ganska bra argument tycker jag. Kanske även högre effektuttag...
Jag tycker behov av extrem räckvidd är en parameter som har väldigt liten praktisk betydelse nu när det finns många snabbladdare och fler är på väg.
Angående prestanda: Räcker det inte med att P100D är värdens snabbast accelererande serieproducerade bil ?

För min del står valet nästa gång mellan MS 100D och 75D om de valen då fortfarande är aktuella. Kryper dollarn ner så blir det nog det stora batteriet p.g.a. de fördelar som nämnts, men annars är 75 bra nog :-)... Provar/lånar gärna en P modell :lol: , men för mig känns prisskillnaden och skillnaden i førmånsvärde orimligt stor i dagsläget.

/70D
/Roadster 2,5 (med ChadeMo adapter beställd)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

P1xxD??

Inlägg av taliz »

Elon syftade väl på nuvarande pack med 18650 celler.
Dessa kommer ju snart ersättas med 2170 celler från gigafactory.
Antagligen lär man passa på och öka kapaciteten lite då.

Att Tesla nu rear ut inventory är ju ett tydligt tecken på att nya modeller är i antågande. Det har man gjort varje gång man lanserat en ny toppmodell.

Jag gissar på en refresh av interiören och nya batterier med sisådär 80 och 110 kWh under vintern.

Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

taliz skrev:

Att Tesla nu rear ut inventory är ju ett tydligt tecken på att nya modeller är i antågande. Det har man gjort varje gång man lanserat en ny toppmodell.

Jag gissar på en refresh av interiören och nya batterier med sisådär 80 och 110 kWh under vintern.

Elon har sagt att 2170 inte kommer komma till Model S och Model X, varför vet jag inte riktigt.
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

vigge50 skrev:
taliz skrev:

Elon har sagt att 2170 inte kommer komma till Model S och Model X, varför vet jag inte riktigt.
Tesla har nog skrivit ett flerårigt avtal med Panasonic om leveranser av 18650 celler. Annars så hade nog inte Panasonic kunnat öka sin produktion så mycket så snabbt, om de inte hade varit säkra på att kunna sälja dem.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Hammar skrev:
vigge50 skrev:
taliz skrev:

Tesla har nog skrivit ett flerårigt avtal med Panasonic om leveranser av 18650 celler. Annars så hade nog inte Panasonic kunnat öka sin produktion så mycket så snabbt, om de inte hade varit säkra på att kunna sälja dem.
Det avtalet löper snart ut. Naturligtvis kommer Tesla inte fortsätta med 18650 längre än nödvändigt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar