Någon som kan räkna. Hjälp!
Moderator: Redaktion
Re: Någon som kan räkna. Hjälp!
Det här måste vara den värsta glädjekalkylen hittills. Vad du missar? Jo ca 14 tusen i månaden i värdeminskning.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Du har kommit rätt!
Skulle dock ta och lägga in en slant på att amortera det på kanske 10-15 år om du ska ha bilen länge.
Skulle dock ta och lägga in en slant på att amortera det på kanske 10-15 år om du ska ha bilen länge.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning

Lite för mycket av glädjekalkyl men du är rätt ute lägg bara till värde minskning som kostnad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Tars
- Teslaägare
Här är det självbedrägeri till 100%.
Finns massor med kalkyler som andra forummedlemmar har gjort som kan länka sina uträkningar.
Finns massor med kalkyler som andra forummedlemmar har gjort som kan länka sina uträkningar.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.

Behövs lite självbedrägeri när man ska motivera Model X-köp... Själv räknade jag på 0% ränta då jag hade pengar på konto utan ränta. Då blev det ännu lättare att motivera köpet från ekonomisk synvinkel! 

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Tars
- Teslaägare
Bra Svenssons!!!

Oj... du kan inte bortse från värdeminskningen.
Tar du ett billån så kommer banken vilja att du amorterar minst i takt med värdeminskningen.
Tar du lån på din bostad så visst, du skjuter upp huvudvärken ett antal år... men värdeminskningen kommer till sist ikapp. Anta att du behåller bilen i 10 år och sen vill byta. Vad tror du en 10 år gammal Model X är värd år 2027? Max 200 000 kr säger jag (kolla på en 10 år gammal Mercedes S-klass eller Audi A8 idag...). Då har den kostat dig 80 000 kr/år + räntan. Detta är snällt räknat, byter du tidigare så är värdeminskningen per år högre. Det enda du möjligen skulle kunna hoppas på är att du behåller bilen så länge att det plötsligt blir en samlarbil och stiger i värde (typ en Porsche 911 från 60-talet...)
Tar du ett billån så kommer banken vilja att du amorterar minst i takt med värdeminskningen.
Tar du lån på din bostad så visst, du skjuter upp huvudvärken ett antal år... men värdeminskningen kommer till sist ikapp. Anta att du behåller bilen i 10 år och sen vill byta. Vad tror du en 10 år gammal Model X är värd år 2027? Max 200 000 kr säger jag (kolla på en 10 år gammal Mercedes S-klass eller Audi A8 idag...). Då har den kostat dig 80 000 kr/år + räntan. Detta är snällt räknat, byter du tidigare så är värdeminskningen per år högre. Det enda du möjligen skulle kunna hoppas på är att du behåller bilen så länge att det plötsligt blir en samlarbil och stiger i värde (typ en Porsche 911 från 60-talet...)
Klart du ska ha en Tesla
räkna med lite semestrar i Europa osv så går kalkylen ihop 

Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Det enda som kan få en sådan kalkyl att gå ihop är att låna på ett hus i en storstadsregion och hoppas på att inflation och värdeökning äter upp investeringen.
Köp! Du kommer inte ångra dig.
Köp! Du kommer inte ångra dig.
Det år lite väl mycket glädjekalkyl för min smak. Att helt bortse från värdeminskningen inför ett bilköp är galet. För en Tesla är det just värdeminskningen som är den största kostnaden. Allat annat är nästan försumbart i sammanhanget. Att trolla bort kostnaden genom att ignorera den är inte särskilt smart. Jag tror inte heller att någon bank skulle gå med på en sådan affär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
1.7% i ränta kanske inte gäller låneperioden heller? Räntorna är ju tydligen på väg upp. Försäkringen lär kosta minst dubbla mot skodan för att inte tala om självriskerna.
Jag som privatkund kommer som många säger aldrig kunna ha råd med en Tesla om man räknar in värdeminskningen.
Jag väljer att se det som att de pengar jag stoppar in som kontantinsats (från tidigare bil och lite sparpengar) blir värdeminskningen.
Man måste hata pengar för att köpa en Tesla privat tyvärr
Jag väljer att se det som att de pengar jag stoppar in som kontantinsats (från tidigare bil och lite sparpengar) blir värdeminskningen.

Jag kastade in 220k från gamla bilen som jag hade betalt kontant och sedan kostar det bara 10k/mån med dnb 0.25% privat. Sedan får jag ut 28kr/mil efter skatt från jobbet vilket ger mig runt 50k/år tillbaka, Dvs runt 4k/mån. Då är jag nere på 6k som min Toyota hade kostat om jag leasat den (men utan milersättning etc).
Man måste lura sig själv och sin fru om man ska ha råd.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Allt är relativt...Yxel skrev:Jag som privatkund kommer som många säger aldrig kunna ha råd med en Tesla om man räknar in värdeminskningen.
Står valet mellan tex en P100DL och valfri Ferrari så är Teslan rena sparbössan, förutom då roligare och mer praktisk

Kör man lååånga sträckor varje år så blir det också snabbt billigare än average Volvo, men då kan man ju iofs argumentera ett en Ioniq eller Leaf är avsevärt billigare ändå

Bästa självbedrägeriet måste dock vara att åka på riktigt långa semestrar varje år och njuta av pengarna man "sparat" på att köra Tesla

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Här håller jag helt med. Men problemet är att det råder en aningens stor osäkerhet om just värdeminskningens storlek. På en fossilbil brukar ett riktvärde vara 20% per år löpande över tiden. Vilket innebär att en ny bil tappat ungefär 50% efter tre år. Ska man räkna med samma summa på en Tesla för en miljon, så blir alla kalkyler totalt omöjliga för alla utom de som kan ta bilen via företag. Ska du ta i beaktande 500tkr i värdeminskning på 36 månader hamnar du på över 13tkr per månad. Det är svettigt i alla kalkyler.mati skrev:Det år lite väl mycket glädjekalkyl för min smak. Att helt bortse från värdeminskningen inför ett bilköp är galet. För en Tesla är det just värdeminskningen som är den största kostnaden. Allat annat är nästan försumbart i sammanhanget. Att trolla bort kostnaden genom att ignorera den är inte särskilt smart. Jag tror inte heller att någon bank skulle gå med på en sådan affär.
Model Y LR.
Model S70D
frippe skrev:Här håller jag helt med. Men problemet är att det råder en aningens stor osäkerhet om just värdeminskningens storlek. På en fossilbil brukar ett riktvärde vara 20% per år löpande över tiden. Vilket innebär att en ny bil tappat ungefär 50% efter tre år. Ska man räkna med samma summa på en Tesla för en miljon, så blir alla kalkyler totalt omöjliga för alla utom de som kan ta bilen via företag. Ska du ta i beaktande 500tkr i värdeminskning på 36 månader hamnar du på över 13tkr per månad. Det är svettigt i alla kalkyler.mati skrev:Det år lite väl mycket glädjekalkyl för min smak. Att helt bortse från värdeminskningen inför ett bilköp är galet. För en Tesla är det just värdeminskningen som är den största kostnaden. Allat annat är nästan försumbart i sammanhanget. Att trolla bort kostnaden genom att ignorera den är inte särskilt smart. Jag tror inte heller att någon bank skulle gå med på en sådan affär.
En "vanlig bil" tappar väldigt sällan 50% av värdet på 3 år. Ja, byter du bara in den till handlare så får du väl runt 50% kanske men lägger man någon timme på att sälja den själv så kan man få mycket mer för populära modeller. Jag har själv en grundregel på 20% första året och därefter 15% per år. Det ger ett restvärde på ca 58% efter 3 år. Hare dock sett att på t ex Volvo XC60 och andra populära modeller att man nog kan sälja privat för ca 65% av nypriset efter 3 år.
För Tesla just nu med fallande dollar och skenande teknikutveckling så törs jag inte ens räkna med 50% restvärde. Jag har räknat på 40% restvärde på min nu faktiskt för att förhoppningsvis bli alltför besviken sen. Jag skulle absolut se till att ta restvärdesförsärkringen om det går.
Och ja, du har helt rätt i att alla kalkyler för privat ägande av en Tesla är mer eller mindre omöjliga om man inte har väldigt bra ekonomi eller är villig att göra en stor uppoffring för att köra Tesla. Det är tyvärr så det ser ut.
- PoloPrinsen
Det här är väl den (i tråden) minsta självbedrägelsen. Dels är startsumman på lånet minskad mha 220 kkr kontant, dels låg månadskostnad via dnbs 0,25% lånet och så genererar bilkörningen i jobbet 50kkr/år in i bilkalkylen.Remuz skrev:Jag kastade in 220k från gamla bilen som jag hade betalt kontant och sedan kostar det bara 10k/mån med dnb 0.25% privat. Sedan får jag ut 28kr/mil efter skatt från jobbet vilket ger mig runt 50k/år tillbaka, Dvs runt 4k/mån. Då är jag nere på 6k som min Toyota hade kostat om jag leasat den (men utan milersättning etc).
Risken här är väl om dnbs % stiger, jobbets milersättning ändras eller såklart att jobbet upphör. Nått annat negativt ser inte jag nu iaf. Hmm jo kanske oväntat dyra däckbyten.
Har jag missat nått?
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Dessa eviga jämförelser mellan P100DL och diverse sportbilar. De har inget gemensamt förutom att de är dyra och ungefär lika snabba upp till 100 km/h. Där slutar jämförelsen.Legato skrev:Allt är relativt...Yxel skrev:Jag som privatkund kommer som många säger aldrig kunna ha råd med en Tesla om man räknar in värdeminskningen.
Står valet mellan tex en P100DL och valfri Ferrari så är Teslan rena sparbössan, förutom då roligare och mer praktisk
Kör man lååånga sträckor varje år så blir det också snabbt billigare än average Volvo, men då kan man ju iofs argumentera ett en Ioniq eller Leaf är avsevärt billigare ändå
Bästa självbedrägeriet måste dock vara att åka på riktigt långa semestrar varje år och njuta av pengarna man "sparat" på att köra Tesla
PoloPrinsen skrev:Det här är väl den (i tråden) minsta självbedrägelsen. Dels är startsumman på lånet minskad mha 220 kkr kontant, dels låg månadskostnad via dnbs 0,25% lånet och så genererar bilkörningen i jobbet 50kkr/år in i bilkalkylen.Remuz skrev:Jag kastade in 220k från gamla bilen som jag hade betalt kontant och sedan kostar det bara 10k/mån med dnb 0.25% privat. Sedan får jag ut 28kr/mil efter skatt från jobbet vilket ger mig runt 50k/år tillbaka, Dvs runt 4k/mån. Då är jag nere på 6k som min Toyota hade kostat om jag leasat den (men utan milersättning etc).
Risken här är väl om dnbs % stiger, jobbets milersättning ändras eller såklart att jobbet upphör. Nått annat negativt ser inte jag nu iaf. Hmm jo kanske oväntat dyra däckbyten.
Har jag missat nått?
///PP
Han skulle få pengarna från jobbet även om han körde Leaf eller Skoda så den summan bör tas bort från kalkylen tycker jag. Och så måste insatsen på 220k delas på 36 och räknas med i månadskostnaden.

Remuz skrev:

Jag är beredd att "offra" dom pengarna på en Tesla av flera anledningar, nu väntar jag bara på att det ska lossna för frugan.

Gratis drivmedel i hela Europa brukar vara ett bra argument i familjen.
Locka med fria resor till medelhavet/paris/alperna så lossnar det nog.

Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Gratis drivmedel i hela Europa brukar vara ett bra argument i familjen.

Model X75D & Model S75D
Vad baserar du det på? Min erfarenhet är att det inte stämmer.Legato skrev:Allt är relativt...
Står valet mellan tex en P100DL och valfri Ferrari så är Teslan rena sparbössan, förutom då roligare och mer praktisk![]()
dstr skrev:Vad baserar du det på? Min erfarenhet är att det inte stämmer.Legato skrev:Allt är relativt...
Står valet mellan tex en P100DL och valfri Ferrari så är Teslan rena sparbössan, förutom då roligare och mer praktisk![]()
Nej det är klart att en Ferrari är roligare. Men det andra stämmer ju.

Jodå, kört med det argumentet med, var så säker. Vi har tidigare även pratat om att åka runt i vårt lilla land med och utforska det mer än man gör i vanliga fall med barn (alltså inte bara åka till Liseberg, kålmorden osv) och då måste ju det vara en bil man trivs med också och inte behöver tränga ihop sig för att kunna åka i en bil. Kan ju även övernatta i Teslan så där sparar man ju den pengen medZoidberg skrev:Gratis drivmedel i hela Europa brukar vara ett bra argument i familjen.

Allvarligt dock så måste givetvis båda parter vara överens vid ett så dyrt köp annars finns stor risk för att detta kommer slå tillbaka vid första bästa ekonomiska bakslag och i bästa fall är det bara bilen som ryker ur huset.