Extraljus?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

ConnysSvetsOTaxi

Extraljus?

Inlägg av ConnysSvetsOTaxi »

Hejsan!

Är nybliven Tesla entusiast och beundrare, och har/har inte haft någon egen Tesla. (Även om drömbilden i huvudet över hur den skulle vara aldrig lämnar mina tankar.)
Men för att komma till saken så undrar jag om det är någon som monterat extraljus eller liknande på just sin Tesla? Fördelaktigt en Model S som jag själv drömmer om att en dag få äga. Har sett bilder på chassi osv och allt verkar väldigt prydligt undan städat när det gäller kablar och kopplingar. Så hur har ni gjort om det nu ens är möjligt?

Mvh. Och tack på förhand!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: Extraljus?

Inlägg av hybris »

Det finns exempel på extra kamera fram etc så det verkar gå att koppla på saker om man har koll. Finns lite trådar på teslamotorsclub.com .. Prova sökfunktionen på det forumet gällande extraljus.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

I en norsk tråd för något år sen nämndes en faktiskt svensk lösning för <10kkr. Dubbla projektorer à 35W som fästs på vindrutans insida bakom spegeln och styrs via ett radiorelä från ordinarie helljus. Strömmatning via inre säkringsdosan eller ciggutt. Minns nu inte namnet på firman. :x Var det nåt med Y? Googla själv.

Det smarta med den lösningen är väl att den inte alls påverkar aerodynamiken och att rengöringen går med vanliga torkarna.

Imponerande ljusbild på reklambilderna.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vill bara säga hej och välkommen! :D Även fast jag inte kan hjälpa dig med din fråga.
ConnysSvetsOTaxi

hybris skrev:
Det finns exempel på extra kamera fram etc så det verkar gå att koppla på saker om man har koll. Finns lite trådar på teslamotorsclub.com .. Prova sökfunktionen på det forumet gällande extraljus.
Tack för tipset! Ska kolla upp det och se om jag hittar något.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
ConnysSvetsOTaxi

Teslaspolen skrev:
Vill bara säga hej och välkommen! :D Även fast jag inte kan hjälpa dig med din fråga.
Haha, Tack för välkomnandet! :)
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Svenssons skrev:
Lessmog skrev:
I en norsk tråd för något år sen nämndes en faktiskt svensk lösning för <10kkr. Dubbla projektorer à 35W som fästs på vindrutans insida bakom spegeln och styrs via ett radiorelä från ordinarie helljus. Strömmatning via inre säkringsdosan eller ciggutt. Minns nu inte namnet på firman. :x Var det nåt med Y? Googla själv.

Det smarta med den lösningen är väl att den inte alls påverkar aerodynamiken och att rengöringen går med vanliga torkarna.

Var det dessa?

http://www.prestandabelysning.se/rayzer ... ljus/244-0
Ljust prezis! (Både Y och Z ser jag nu.) :lol:
ConnysSvetsOTaxi

Lessmog skrev:
Svenssons skrev:
Lessmog skrev:

Var det dessa?

http://www.prestandabelysning.se/rayzer ... ljus/244-0
Till det priset och den ljusbild som bilderna visar så tror jag man åtminstone får ut precis samma ljus bara av att uppgradera det vanliga helljuset. Och det kostar inte ens hälften så mycket som denna enhet gör. Plus att jag är lite skeptisk till att ha själva ljuskällan innanför vindrutan.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

ConnysSvetsOTaxi skrev:
Lessmog skrev:
Till det priset och den ljusbild som bilderna visar så tror jag man åtminstone får ut precis samma ljus bara av att uppgradera det vanliga helljuset. Och det kostar inte ens hälften så mycket som denna enhet gör. Plus att jag är lite skeptisk till att ha själva ljuskällan innanför vindrutan.
Mycket möjligt att du har rätt. Det har visst hänt mycket med belysning på senare år.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Hur tänkte du uppgradera helljuset hade du tänkt dig?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
ConnysSvetsOTaxi

[/quote]
Mycket möjligt att du har rätt. Det har visst hänt mycket med belysning på senare år.[/quote]

Ja det har verkligen tagit fart, speciellt nu när LED har introducerats på allvar.
Men vad har P85 för sockel när det kommer till helljuset? För om det inte är någon form av speciallampa så borde det gå att montera ett rejält xenon-kit. Då kan man utan problem få ut ca 7400 lumen per lampa.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Är det onte samma lampa för halv och helljus?
ConnysSvetsOTaxi

matbl skrev:
Är det onte samma lampa för halv och helljus?
Vad är det för lampsockel då? Om det är hel och halvljus är i samma lampa finns naturligtvis alternativ där med.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Ingen aning, kan inte xenonljus. Men vad jag vet är att halvljuset inte får bli starkare "på köpet". Om man vill vara laglig.
Halvljuset för nämligen inte vara starkare eftersom strålkastarspolare saknas. Idiotiskt av Tesla ja.
ConnysSvetsOTaxi

matbl skrev:
Ingen aning, kan inte xenonljus. Men vad jag vet är att halvljuset inte får bli starkare "på köpet". Om man vill vara laglig.
Halvljuset för nämligen inte vara starkare eftersom strålkastarspolare saknas. Idiotiskt av Tesla ja.
Vad jag har kunnat gräva fram så verkar det som att hel- och halvljus inte sitter i samma lampa (Rätta mig om jag har fel.) utan det verkar sitta en så kallad HB3/9005 lampa. Den sortens lampa finns i 100w utförande med xenon, och går att få i flera olika färgtemperaturer.
När det kommer till lagligheten så har du rätt i att det måste finnas spolning, strålkastarna måste dessutom ha automatisk nivellering. Sen så kör var och varannan bil nu förtiden med xenon konvertering utan att dom kriterierna uppfylls. Polisen gör sig knappast nått besvär att stoppa någon för att dom har xenon monterat. Och när det kommer till besiktning så är det bara spara på den gamla halogen lampan och montera tillbaka den innan besiktning. Så hade iallafall jag personligen gjort.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.225.html
En del matnyttigt där i den norska tråden.
ConnysSvetsOTaxi

Svenssons skrev:
Hittade denna artikel där Teslan verkar ha extraljus monterade:

http://www.testsitesweden.com/node/15058
Det stämmer bra. Ser ut att vara 3st PBE180. (Se Länk.)
http://www.prestandabelysning.se/pbe180 ... ljus/295-0
ConnysSvetsOTaxi

sondell skrev:
http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... 8.225.html
En del matnyttigt där i den norska tråden.
Där har vi precis det jag letat efter! Ser ut att få plats med en xenon uppgradering och dessutom utan problem kunna mäta sig till en plusmatning som gör det möjligt att få fram ström till ordentliga extraljus. Framtiden ser nu mycket "ljusare" ut! Höhö... :D
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

Har saknat bra helljus på min Tesla.
Hittade en superslimmad ledramp som passade under reg.skylten.
8000:- inkl. moms monterat o klart, hos Mekonomen i Kungshamn.
Fantastiskt bra ljus 18000 lumen ( kanske kinesiska, men helt ok )
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Hur långt lyser den ? Ledramper jag tittat på lyser mest framför bilen upp till 100m.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
thompap
Teslaägare

Inlägg av thompap »

Yngve skrev:
Har saknat bra helljus på min Tesla.
Hittade en superslimmad ledramp som passade under reg.skylten.
8000:- inkl. moms monterat o klart, hos Mekonomen i Kungshamn.
Fantastiskt bra ljus 18000 lumen ( kanske kinesiska, men helt ok )
Vilken ledramp är det du monterat, länk? Har du en bild på hur det ser ut på bilen?
Tesla M3 AWD
Användarvisningsbild
Yngve
Teslaägare

Inlägg av Yngve »

Brett fint ljus, men ändå 3-400m längd.
Detta med att bifoga bilder/länkar mm. är inte min starka sida, men det finns en bild på en norsk Tesla på forumet, från oktober-november som ser väldigt lik ut.
Annars finns bilder på min mail, så maila över bilderna borde jag klara :-)
Ledrampen finns på "superljus.se" modell, slim line, finns i olika längder, men eftersom Teslans front är ganska "böjd" passade det bäst men ramp på en dryg halvmeter.
S 85 D, strax S 100 D, har även en E-Golf senaste mod.
Solcellsanläggningar 14Kw på mitt hus och 60Kw på min industribyggnad, ( trevligare elräkningar numera )
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag vet att någon i Norge monterat en Rigid industries 20" Sr2, dom är inte gratis men ljuset hamnar där det skall och inte överallt.
Skriv svar