Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Jordfelsbrytare Typ B

Här säljer du tillbehör till bilar

Moderator: Redaktion

Re: Jordfelsbrytare Typ B

Inläggav Teslaägare Splfredde » 05 nov 2018 15:08

Leo`s inlägg stämmer i sak men det bör förtydligas kanske.....
Ni som köpt en Jordfelsbrytare typ B och satt denna innan era laddboxar, den ska inte matas via ordinarie Jordfelsbrytare typ A i centralen utan kopplas innan/före annars kan ju kärnan bli mättad i JFB i centralen :)
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Leo » 05 nov 2018 15:23

Tack för förtydligandet!

Jag har svårt att greppa allt i minsta detalj som killen från Elsäkerhetsverket skriver. Men det jag förstår är att det inte är helt lätt med allt som skrivs angående jordfelsbrytare typ A/B.

Där vissa från ”elsidan” gärna skriker LAGKRAV och vissa helt oinsatta användare istället skriker ”TRAMS -Jag har laddat med schucko i 3år och inget hänt så därför är det helt ok...

Ville bara dela med mig av inlägget från FB som kändes både sakligt och detaljerat. Även om jag personligen kan för lite för att avgöra om det samtidigt är 100% korrekt.

Har för mig att det vid en installation i privat fastighet är en ”rekommendation” och att det står ”bör” i skrivningen. Dvs att det inte är ett ”juridiskt lagkrav” så att säga. Kollade på de senaste dokumenten jag hittade på Elsäkerhetsverket och där hittar jag inte heller något om ”lagkrav”.
Roadster-10 2.0 gått 1150mil
Kia e-Niro-19 2000mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Splfredde » 05 nov 2018 15:55

Tja, lagen hänvisar till Svenska Standard och vill man inte följa den får man göra egen riskbedömning och dokumentera den :)

Citerat från Joakim Grafström SEK Svensk Elstandard:

SS 436 40 00, 722.531.2.101 anger fordringar för begränsningar av DC-felströmmar för laddningsstationer med anslutningsdon enligt SS-EN 62196-serien. Vilket i sig innebär att du kan kringå detta genom att mata via ett vanligt CEE-uttag.
MEN dock anges generellt (för alla typer av installationer) i avsnitt 531.2.1.1 att jordfelsbrytare ska säkerställa frånkoppling av alla spänningssatta ledare i den krets som skyddas, vilket kan medföra att jordfelsbrytare i förekommande fall kan behöva vara utförda som typ B.

Jodåsåatt :)
Användarvisningsbild
Splfredde
Teslaägare

Inläggav Teslaägare pubbe » 05 nov 2018 17:00

Det blev en intressant diskussion, den har varit uppe några gånger tidigare på detta forum och slutsatsen varje gång har varit att det krävs en typ b JFB för en laddbox. Om man letar runt på sidor som säljer typ B JFB så står det oftast samma sak, och elektrikern som installerade min laddbox sa också det var ett krav (vilket är vart allt detta började för min del). Men som sagt, man gör som vill.

Gällande installation så ska man som sagt skaffa en elektriker som vet vad dom håller på med, men den biten lägger jag under rubriken sunt förnuft...

Sen har jag nämnt det innan men vill göra det igen, JFBn kommer från en svensk distributör och är således godkänd för att användas i Sverige och täcks av alla garantier och annat som man kan förvänta sig när man köper saker i Sverige.
Jag inte suttit och testat olika märken typ B JFB men har mycket svårt att tro att det skulle vara någon skillnad på dom baserat på märke. Priset på dom större märkena är inte baserat på produktionskostnad utan pga en stor ökning i förfrågan då reglerna i Sverige och Norge ändrades i mitten av detta år, men fler länder på ingång. Min gissning är att alla typ b jordfelsbrytare kommer ner till 1000 - 2000 nivå inom något år, för att sen ligga någorlunda likvärdigt med typ A JFB. Det finns egentligen ingen bra anledning till varför dom ska vara så dyra sett till produktionskostnad.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

Inläggav Teslaägare DanPerFer » 16 jan 2020 08:24

Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?

Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare

Inläggav Teslaägare BigDaddyT » 16 jan 2020 09:42

DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?

Nu har två stycken gått sönder på bara 6 månader. Den första fick jag reklamera utan problem, men nu vill jag ha lite koll på vad ni andra har för erfarenheter innan jag går vidare.

Nu jinxar man kanske men min har fungerat fint i ett år nu
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inläggav Teslaägare renes » 16 jan 2020 09:51

DanPerFer skrev:Är det fler som haft problem med jordfelsbrytare typ B av märket Chint modell: NL210 köpt från Energibutiken.se?

Jag har en sen augusti. Inga problem.

På vilket sätt gick den sönder?
M3 SR+ FSD, HW 2.5, 18" R3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inläggav Teslaägare DanPerFer » 16 jan 2020 17:01

renes skrev:

Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.
Användarvisningsbild
DanPerFer
Teslaägare

Inläggav Teslaägare renes » 16 jan 2020 17:08

DanPerFer skrev:
renes skrev:

Den löser ut och sedan går den inte att återställa. Så fort last slås på. Samma fel båda gångerna.

Och du är säker på att det inte finns läckströmmar i lasten som den korrekt reagerar på? Hur har du verifierat det? (Finns ju läckströmsmätare som många elektriker har.)
Går den t.ex. att återställa om strömmen är avslagen?
M3 SR+ FSD, HW 2.5, 18" R3
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare

Inläggav Teslaägare pubbe » 16 jan 2020 23:01

Jag har inte fått något klagomål på någon av de som jag sålde, och det var en del, så det är inte något generellt problem.
Användarvisningsbild
pubbe
Teslaägare

FöregåendeNästa

Återgå till Tillbehör