Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 13 okt 2020 12:54

ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.

Jag menar igen att det e faktiskt sjukt att en sån stor bil där man troligtvis riktar sig till större familjer/ människor som behöver mycket lastutrymme INTE har takreling som standard.

För kostnaden av bilen ska det, igen, fan i mig, ingå takreling så det går att sätta upp en takbox..

"Hej, ja o min tjej tänkte köpa en bil, inga barn, vi är 25, har inget behov av takbox, har du en bil till oss"

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..

Jag vet vilken bil jag kör om 2 år..
Martin E-tron
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 13 okt 2020 13:05

Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?


Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.

Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Senast redigerad av Robertrimmevik 13 okt 2020 13:09, redigerad totalt 1 gång.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare BrooklynS » 13 okt 2020 13:08

dd88 skrev:
BrooklynS skrev:Det är ju därför konceptet med färdiga bilar är så bra. Tillval är enbart färg, fälgar, inredning och mjukvara. Allt annat finns.


Och så var det ju det där med att själv kunna välja vilken utrustning man vill att bilen ska ha för att det ska passa prisbild, behov och förväntan.


Ja, så tänkte man ju förr, eftersom det ger mer i vinst för bilförsäljaren. Men nu när bilar säljs på annat sätt blir det ju uppenbart varför det inte fungerar längre.
M3P- Midnight Grey 18" Aero med dragkrok.
Beställt Y LR med dragkrok och FSD.
Beställt Cybertruck 3-motor och FSD.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
 
Inlägg: 983
Blev medlem: 05 aug 2019 09:50
Ort: Luleå
Referralkod: stefan78266

Re: Audi e-tron

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 13:10

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?


Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.

Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.

Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Esterox
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Audi e-tron

Inläggav Fredrik j » 13 okt 2020 13:10

Martin E-tron skrev:ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.


Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.
Fredrik j
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: 06 jun 2019 20:23

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist iAkita » 13 okt 2020 13:13

Robertrimmevik skrev:
Esterox skrev:
Nilp skrev:
Esterox skrev:Två frågor om E-tron.

För optimal förbrukning från start, vad krävs ?

Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)

Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?


Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.

En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.

Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)

Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.


Nedan kommer en länk till en relativt ny studie där de drar följande slutsats: "The final conclusion from this study is that there is a huge potential for prolonging the battery
lifetime by avoiding high SOC values. Additional prolonging of the lifetime can also be reached by
only charging the battery with the needed energy, using a small DOD, and to do this just before the
driving. This strategic planning of the charging will limit the impact from the calendar ageing."

Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... rmxhLADi3X
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 13:22

SwedishAdvocate skrev:
martinot skrev:.../ Mycket lättare att beställa en dator hos Microsoft eller dator och mobil pryl hos Apple (som är rätt tekniska produkter, med massor av tillval och alternativ) än en bil hos premiumtillverkare.

Säger en del hur långt bilsidan ligger efter gällande modern webbförsäljning. De måste alla jobba mer på kundupplevelsen, redan vid köpprocessen, om de skall hänga med övriga marknadens framsteg.

Nu är ju inte detta aktuellt för min egen del, men...

Jag har lekt lite med någon webb-konfigurator någon gång (tror det var Porsche Taycan...), och det dyker hela tiden upp meddelanden om att olika val är inkompatibla med varandra... Om jag skulle beställa ny E-tron, EQC eller Taycan hade jag nog bokat tid hos en återförsäljare och gjort konfigurationen på plats och därefter sett till att få den på papper (och PDF för att därefter kunna be om anbud från andra återförsäljare)...


Problemet är ju att dessa bilnasare inte alltid är så himla kompetenta ens på sina egna produkter (finns många skräckexempel på det, bara i denna tråden).
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1907
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Martin E-tron » 13 okt 2020 13:23

Fredrik j skrev:
Martin E-tron skrev:ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?

En bil som denna o för den delen alla bilar i denna storlek körs nog av barn-familjer där man bla campar, åker skidor, har minst en barnvagn o väskor, då används det takbox i dess fullo.


Varken Porsche Macan eller Cayenne har rails som standard. (Eller Saab 9-5...;))

Den enda anledningen är väl att det är en designfråga.


Folk som kör porsche behöver inte takbox, de hyr skidor o har en barnskötare med sig på resan :D :D
Martin E-tron
 
Inlägg: 86
Blev medlem: 15 sep 2020 13:30

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 13:33

Martin E-tron skrev:ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?


*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Martin E-tron skrev:Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..


Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Senast redigerad av martinot 13 okt 2020 13:40, redigerad totalt 1 gång.
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 1907
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 13:37

martinot skrev:
Martin E-tron skrev:ja alltså jag vill inte vara otrevlig men SAAB 9-5 tas med i ämnet... jädrar, kunde man välja mycket på den kanske?


*LOL* Klassiker på forumet. ;D

Jajamän! En E-tron 50, där ingår inte takreling ska du veta! Fult sägs det vara okså... Den passar er !

Nu e ja sne..

Martin E-tron skrev:Kollade på VW hemsida för ID4, Ingår som standard, dragkrok infällningsbar samt takreling, 514 tkr innan bonus, men hey, det framgår även i reklamen att de sikar in sig på barnfamiljer för bilen..


Till Audis försvar så är det lika dant på den senaste generationens Mercedes. Tidigare var det standard på deras kombibilar, men inte nu längre (vi missade det själva just på vår).

Men bilsäljare borde kunna upplysa bättre om det, och det borde även vara mycket enklare att konfigurera på webbsidorna (katastrof hos de flesta biltillverkare).
Men snälla nån. Är ju betydligt vanligare att takreling inte används än används.
Har varit extremt länge som takreling är tillval på många bilar.
Är inte direkt svårt att lägga märke till det om man kikar runt lite.

Verkar vara många på forumet som aldrig beställt bil tidigare förutom nu när det blivit elbilar.
Som någon tidigare sa, förut var det bilintresserade som hängde på forum nu verkar det bara vara tekniknördar som ser till att Carplay ingår för allt annat skall ju ingå som standard....
Esterox
 
Inlägg: 181
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.