Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare M3apan » 13 okt 2020 16:01

Martin E-tron skrev:Om jag är säljare av bilar o pratar med kunder där det framgår att denne har 3 barn, kanske man kan ge info om att takreling inte ingår om man är en bra säljare, kan jag tycka iallafall?

Om jag e säljare kanske ja tänker "merförsäljning samt info, du min vän, du kommer kanske köra takbox" ?

Inte som att jag e arg för att det inte är backkamera, nyckel-fri öppning, större fälgar m.m. Detta för mig är sådant som är tillägg.

Men Takreling... haha ja va ska ja säga... Glad att jag fick en ratt o bromsar


Ja kanske är en av få som bad en säljare TA BORT takreling? Detta var förvisso för några bilar sedan, skulle beställa en Octavia RS kombi och säljaren "självklart ska du ha takreling, eftersom du köpt så mycket av mig bjuder jag på det". Varpå jag jag snällt, men bestämt, tackade nej till erbjudandet. Ville absolut inte ha det.

Jag har förvisso bara två barn...
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist mati » 13 okt 2020 18:11

iAkita skrev:Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.

Detta borde kommuniceras ut mycket hårdare. Jag har på senare tid på diverse yt-kanaler allt oftare hört att folk hyllar elbilar med längre räckvidd, inte för att de kan köra längre på långfärd, utan för att man kan ladda en gång i veckan istället för varje dag. Och då är detta ändå folk som har kört elbil i flera år och som har högst troligen möjlighet att ladda hemma. Helt obegripligt att man riskerar försämra sitt batteri helt i onödan, bara för att man tycker det är jobbigt att koppla in sladden varje dag. Då ska man kanske inte ha elbil då.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.4
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
 
Inlägg: 11749
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist PapaD » 13 okt 2020 18:35

Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
 
Inlägg: 344
Blev medlem: 24 jun 2019 20:26

Re: Audi e-tron

Inläggav Esterox » 13 okt 2020 18:42

Min säljare tyckte jag alltid skulle ha fullt för jag skall ändå inte ha bilen mer än 3-4 år
Esterox
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 17 sep 2020 16:02

Re: Audi e-tron

Inläggav Teslaägare martinot » 13 okt 2020 18:49

Esterox skrev:Min säljare tyckte jag alltid skulle ha fullt för jag skall ändå inte ha bilen mer än 3-4 år


Han vill ju sälja mer nya bilar. Vilken lurigfax till säljare! :lol:
Tesla Model 3, Long Range, Dual Motor, Svart, AP
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
https://gronbilskatt.nu/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 13 maj 2019 18:22
Ort: invite.tibber.com/68e6c431
Referralkod: martin65735

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Goblin » 13 okt 2020 19:19

Martin E-tron skrev:Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?

Min kom med rails som standard, behövde inte lägga till det. Har proline om det påverkar...
Senast redigerad av Goblin 13 okt 2020 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Goblin
elbilist
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 13 okt 2020 19:21

mati skrev:
iAkita skrev:Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.

Detta borde kommuniceras ut mycket hårdare. Jag har på senare tid på diverse yt-kanaler allt oftare hört att folk hyllar elbilar med längre räckvidd, inte för att de kan köra längre på långfärd, utan för att man kan ladda en gång i veckan istället för varje dag. Och då är detta ändå folk som har kört elbil i flera år och som har högst troligen möjlighet att ladda hemma. Helt obegripligt att man riskerar försämra sitt batteri helt i onödan, bara för att man tycker det är jobbigt att koppla in sladden varje dag. Då ska man kanske inte ha elbil då.

Vilken tur att vi började rota i det här. Hur kan vi riktiga noob ha en minsta aning om detta. Finns inga återförsäljare eller manualer som kommunicerar detta. Jag måste byta laddstrategi omedelbart.
Har läst någonstans att man inte ska ladda ur batteriet för mycket vilket då fått en att tro att det är säkrare att ligga lite högre. Och hur många ggr har man inte hört argument som fulladdad bil varje dag. Och i appen och i bilen kan man inte ställa ner laddmålet till under 50%. Blir ju till att ställa in laddboxen på låga kWh och själv tajma avslut till ca 15% då.(inte så användarvänligt av Audi nu när appen har börjat fungera) Men det kanske finns inställningar i min zappi på hur mycket jag vill ladda och till vilken tid.
Men stod det någon undre gräns för hur lite % SOC man bör undvika vid vila.
Och en annan fråga, vilken laddeffekt mår batteriet bäst av.
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Robertrimmevik » 13 okt 2020 19:23

PapaD skrev:Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?

Jaha då kom det en sanning till att förhålla sig till. Den är ju betydligt mer användarvänlig. ;)
Robertrimmevik
elbilist
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 24 sep 2019 11:16

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist Nilp » 13 okt 2020 19:24

Goblin skrev:
Martin E-tron skrev:Tack för tipset!

Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?

Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..

Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?

Min kom med raiös som standard, behövde inte lägga till det. Har proline om det påverkar...


Jag fick lägga till det. Vi har en sparsamt utrustad 55:à och har bara lagt till det vi tyckte var ett måste. Kan bara hålla med om att det inte var jättetydligt i den ganska komplicerade meny strukturen på Audis webbplats.
Nilp
elbilist
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 29 apr 2019 14:15

Re: Audi e-tron

Inläggav elbilist iAkita » 13 okt 2020 19:36

PapaD skrev:Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?


Nej, det är direkt felaktigt. Varför inte lita på peer-reviewad forskning publicerad i etablerade tidskrifter, istället för ej faktagranskade hemsidor som du googlar fram? Börja med att läsa den artikel som jag länkade till, samtliga faktorer som du nämner påverkar batteriers degradering undersöks i den. Sen kan du ju fortsätta läsa de artiklar som citerar studien, och även de artiklar som citeras i själva studien. Vad det gäller optimal SOC så beror det på vad du definierar som noll respektive 100% SOC, som de konstaterar i studien jag länkar till. Och nej, jämförelsen 15% vs 90% vid lagring var en undersökning av just det, inte hur DoD påverkar degraderingen (de testar det också).

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... rmxhLADi3X
iAkita
elbilist
 
Inlägg: 523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Anderzzon, Jo_e, martinot, Nilp, StefL, Surfaren och 30 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.