LoL ja för takboxar ser man överallt......Martin E-tron skrev:Om jag är säljare av bilar o pratar med kunder där det framgår att denne har 3 barn, kanske man kan ge info om att takreling inte ingår om man är en bra säljare, kan jag tycka iallafall?
Om jag e säljare kanske ja tänker "merförsäljning samt info, du min vän, du kommer kanske köra takbox" ?
Inte som att jag e arg för att det inte är backkamera, nyckel-fri öppning, större fälgar m.m. Detta för mig är sådant som är tillägg.
Men Takreling... haha ja va ska ja säga... Glad att jag fick en ratt o bromsar
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?Esterox skrev:Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.Robertrimmevik skrev:Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.Esterox skrev:Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.Nilp skrev:Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.Esterox skrev:Två frågor om E-tron.
För optimal förbrukning från start, vad krävs ?
Är det enbart att laddning är klar precis när man skall åka ? (Skiljer det då om jag laddar 2 kw, 11 kw, 50 kw, 150 kw)
Påverkar förvärmningen förbrukningen ? Är det alltså alltid bra att förvärma bilen ?
En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)
Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Re: Audi e-tron
Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.Robertrimmevik skrev:Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?Esterox skrev:Mycket bra skrivet. Och även tips på laddningsappar osv. Finns en uppsjö.Robertrimmevik skrev:Kan ingen god själ här på forumet sätta ihop en instruktion i ämnet batterihälsa och förvärmning/förbrukning.Esterox skrev:Tack för svaret, jag kommer mestadels åka 4-6 mil enkelt resa där jag kan starta med laddning men påväg hem har jag ingen laddare.Nilp skrev:Korta svaret är ja. Men beror på förhållanden och situation. Är det under 15 grader så märkes det på förbrukningen om man inte förvärmer batteriet, dvs är det 25 grader som det kan vara på sommaren så kommer du inte märka någon skillnad genom att förvärma batteriet.
En annan parameter är hur långt tänker du köra? Bilen kommer alltid att ta energi för att värma batteriet om bilen tycker att det behövs, det kan du inte ställa in själv. är kallt ute låt säga nollgradigt och du ska köra 5km. Ska du då förvärma batteriet innan kommer det dra en hel enerergi från nätet för att förvärma (läs: mer än vad bilen kommer att överförbruka under de 5km) så då finns det ingen ekonomisk eller räckvidds vinning att förvärma. Ska du däremot köra 600km (samma förhållanden med ca nollgradigt) så behöver du ladda ett par gånger längs vägen, då är det en fördel att ha förvärmt innan då förbrukning blir lägre och räckvidd längre.
Tycker mig ha läst här någonstans om ABC och underhållsladning. Då må det väll alltid vara bra att förvärma batteriet även om man ska små sträckor. Sen tror jag få personer som räknar på att skaffa elbil,
räknar med förluster av el kring laddning.
En skola i detta vore perfekt på Sveriges ledande elbilsforum.
Tror just att denna okunskap skrämmer många från att ta steget till elbil.
Hur fungerar allt kring laddning och hur tar man bäst hand om sitt batteri. (Jag har fått lära mig mycket om el sedan jag skaffade elbil. Som t.ex ha max 13A på 1.5 kvadrats kabel och helst 10A. Tror inte alla elektriker har järnkoll)
Inte som med en ny ICE. Lämna på service vartannat år.
Och de här ICE-försäljarna som försöker sälja elbilar kan verkligen ingenting om detta.
Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.
Re: Audi e-tron
Ja kanske är en av få som bad en säljare TA BORT takreling? Detta var förvisso för några bilar sedan, skulle beställa en Octavia RS kombi och säljaren "självklart ska du ha takreling, eftersom du köpt så mycket av mig bjuder jag på det". Varpå jag jag snällt, men bestämt, tackade nej till erbjudandet. Ville absolut inte ha det.Martin E-tron skrev:Om jag är säljare av bilar o pratar med kunder där det framgår att denne har 3 barn, kanske man kan ge info om att takreling inte ingår om man är en bra säljare, kan jag tycka iallafall?
Om jag e säljare kanske ja tänker "merförsäljning samt info, du min vän, du kommer kanske köra takbox" ?
Inte som att jag e arg för att det inte är backkamera, nyckel-fri öppning, större fälgar m.m. Detta för mig är sådant som är tillägg.
Men Takreling... haha ja va ska ja säga... Glad att jag fick en ratt o bromsar
Jag har förvisso bara två barn...
Re: Audi e-tron
Detta borde kommuniceras ut mycket hårdare. Jag har på senare tid på diverse yt-kanaler allt oftare hört att folk hyllar elbilar med längre räckvidd, inte för att de kan köra längre på långfärd, utan för att man kan ladda en gång i veckan istället för varje dag. Och då är detta ändå folk som har kört elbil i flera år och som har högst troligen möjlighet att ladda hemma. Helt obegripligt att man riskerar försämra sitt batteri helt i onödan, bara för att man tycker det är jobbigt att koppla in sladden varje dag. Då ska man kanske inte ha elbil då.iAkita skrev:Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

Re: Audi e-tron
Min säljare tyckte jag alltid skulle ha fullt för jag skall ändå inte ha bilen mer än 3-4 år
Re: Audi e-tron
Han vill ju sälja mer nya bilar. Vilken lurigfax till säljare!Esterox skrev:Min säljare tyckte jag alltid skulle ha fullt för jag skall ändå inte ha bilen mer än 3-4 år


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Audi e-tron
Min kom med rails som standard, behövde inte lägga till det. Har proline om det påverkar...Martin E-tron skrev:Tack för tipset!
Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?
Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..
Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Senast redigerad av Goblin, redigerad totalt 1 gånger.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Vilken tur att vi började rota i det här. Hur kan vi riktiga noob ha en minsta aning om detta. Finns inga återförsäljare eller manualer som kommunicerar detta. Jag måste byta laddstrategi omedelbart.mati skrev:Detta borde kommuniceras ut mycket hårdare. Jag har på senare tid på diverse yt-kanaler allt oftare hört att folk hyllar elbilar med längre räckvidd, inte för att de kan köra längre på långfärd, utan för att man kan ladda en gång i veckan istället för varje dag. Och då är detta ändå folk som har kört elbil i flera år och som har högst troligen möjlighet att ladda hemma. Helt obegripligt att man riskerar försämra sitt batteri helt i onödan, bara för att man tycker det är jobbigt att koppla in sladden varje dag. Då ska man kanske inte ha elbil då.iAkita skrev:Med andra ord, ladda inte till högre SOC än vad du behöver och sträva efter så "grunda" laddcykler som möjligt (ladda ofta). SOC har även en stor betydelse för hur snabbt batteriet degraderas på grund av ålder. Det tar till exempel 10 år att förlora 20% av kapaciteten om batteriet är laddat till 90%, och 32 år om det är laddat till 15%.
Har läst någonstans att man inte ska ladda ur batteriet för mycket vilket då fått en att tro att det är säkrare att ligga lite högre. Och hur många ggr har man inte hört argument som fulladdad bil varje dag. Och i appen och i bilen kan man inte ställa ner laddmålet till under 50%. Blir ju till att ställa in laddboxen på låga kWh och själv tajma avslut till ca 15% då.(inte så användarvänligt av Audi nu när appen har börjat fungera) Men det kanske finns inställningar i min zappi på hur mycket jag vill ladda och till vilken tid.
Men stod det någon undre gräns för hur lite % SOC man bör undvika vid vila.
Och en annan fråga, vilken laddeffekt mår batteriet bäst av.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Jaha då kom det en sanning till att förhålla sig till. Den är ju betydligt mer användarvänlig.PapaD skrev:Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?

Re: Audi e-tron
Jag fick lägga till det. Vi har en sparsamt utrustad 55:à och har bara lagt till det vi tyckte var ett måste. Kan bara hålla med om att det inte var jättetydligt i den ganska komplicerade meny strukturen på Audis webbplats.Goblin skrev:Min kom med raiös som standard, behövde inte lägga till det. Har proline om det påverkar...Martin E-tron skrev:Tack för tipset!
Jag byggde bilen nu på Audis hemsida, det går inte vad jag kan se att lägga till rails..?
Undrar om fabriken har missat detta? Att det ska ingå tänker jag..
Hur har ni andra, alla har rails? Var ni tvungna att lägga till det?
Re: Audi e-tron
Nej, det är direkt felaktigt. Varför inte lita på peer-reviewad forskning publicerad i etablerade tidskrifter, istället för ej faktagranskade hemsidor som du googlar fram? Börja med att läsa den artikel som jag länkade till, samtliga faktorer som du nämner påverkar batteriers degradering undersöks i den. Sen kan du ju fortsätta läsa de artiklar som citerar studien, och även de artiklar som citeras i själva studien. Vad det gäller optimal SOC så beror det på vad du definierar som noll respektive 100% SOC, som de konstaterar i studien jag länkar till. Och nej, jämförelsen 15% vs 90% vid lagring var en undersökning av just det, inte hur DoD påverkar degraderingen (de testar det också).PapaD skrev:Eh, var kom den infon om batteri ifrån?
googla på Battery university.Där finns korrekt info. Lijon mår bäst vid 50%.
Åldras snabbast under 20% o över 80%. Livstid bestäms av massa saker, tid, temperatur, antal cykler, mm mm.
Han kanske menade 15% duty cycle, dvs 65% till 50%?
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... rmxhLADi3X
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.[/quote]
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh
Re: Audi e-tron
Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?[/quote]Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.Robertrimmevik skrev:Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh[/quote]
Nej, vad jag vet kan inte Etron ladda 22kw (22kwh är något helt annat men antar att du har koll på skillnaden på kw och kwh och skrev fel).
Jag har också Garo boxen med upp till 22kw kapacitet. Min analys var:
1. boxen med lägre kapacitet var på max 7,4kw vilekt jag tyckte var för lite
2. priset på 22kw varianten mot 7,4 varianten var inte speciellt stor.
Boxen som egentligen är en glorifierad elkontakt tänker jag ska fungera många år framåt och kommande elbilar får med stor sannolikt stöd för mer effekt, då känns det onödigt att jag snålade med boxinköpet en gång i tiden och den sätter begränsningen.
sen kan man alltid argumentera om det är försvarbart att ladda med 22kw hemma då man troligtvis måste höja säkringen på huset hemma etc... men det är en annan frågeställning. just nu laddar jag oftast mellan 6-9kw hemma och det räcker gott. sällan att jag är hemma sent på natten med nästan tomt batteri på morgonen och inte hinner ladda upp batteriet tills man ska åkta till jobbet morgonen efter (har hittills inte varit nära att inträffa).
Re: Audi e-tron
Nej jag kommer bara kunna ha 11kwh.Nilp skrev:Kan du ladda med 22kWh på din E-tron. Har hittills aldrig sett det tillvalet i konfiguratorn. Eller är det ett tillbehör som säljaren kunnat fixa separat? Är det någon E-tron förare här som har 22kWh eller haft möjlighet att beställa det?Robertrimmevik skrev:Laddare var inte enkelt heller när jag pratade med elektriker. Men nu är en Garo 22kw beställd.
Men jag har för mig att det skall finnas som tillval på 2021 modellen.[/quote]
Går fortfarande inte att konfigurera med 22kWh[/quote]
Nej, vad jag vet kan inte Etron ladda 22kw (22kwh är något helt annat men antar att du har koll på skillnaden på kw och kwh och skrev fel).
Jag har också Garo boxen med upp till 22kw kapacitet. Min analys var:
1. boxen med lägre kapacitet var på max 7,4kw vilekt jag tyckte var för lite
2. priset på 22kw varianten mot 7,4 varianten var inte speciellt stor.
Boxen som egentligen är en glorifierad elkontakt tänker jag ska fungera många år framåt och kommande elbilar får med stor sannolikt stöd för mer effekt, då känns det onödigt att jag snålade med boxinköpet en gång i tiden och den sätter begränsningen.
sen kan man alltid argumentera om det är försvarbart att ladda med 22kw hemma då man troligtvis måste höja säkringen på huset hemma etc... men det är en annan frågeställning. just nu laddar jag oftast mellan 6-9kw hemma och det räcker gott. sällan att jag är hemma sent på natten med nästan tomt batteri på morgonen och inte hinner ladda upp batteriet tills man ska åkta till jobbet morgonen efter (har hittills inte varit nära att inträffa).[/quote]Nu har jag 25A så det är ingen fara.
Men fick boxen installerad igår. Den var trasig så väntar på en ny, tur att jag inte fått bilen ännu.
Re: Audi e-tron
Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.
35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Re: Audi e-tron
Västliga vindar på ca 5m/s idag ger en fartvind på 20 km/h som du ska lägga uppe på din redan höga hastighet.NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.
35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Audi e-tron
Snitthastighet 102km/h är inte lite heller. Och så motvind och ganska låga temperaturer. Inget konstigt.
Jag slökörde till stan igår kväll. Snitthastigheten var bara hälften mot din, ändå så blev snittförbrukningen runt 25kWh/100km, vilket är ganska högt det med. Det är höst nu. Och varje år vid denna tiden tror man att nånting är fel med bilen.
Jag slökörde till stan igår kväll. Snitthastigheten var bara hälften mot din, ändå så blev snittförbrukningen runt 25kWh/100km, vilket är ganska högt det med. Det är höst nu. Och varje år vid denna tiden tror man att nånting är fel med bilen.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Min första tur med 19 tums vinterdäck(dubb)är nu gjord.(med hyffsat aerodynamiska fälgar)
2,4 kWh/mil 30 mil. Start och hem på samma ställe. +2 grader i snitt. Mestadels blöt vägbana. Mestadels laglig landsvägskörning. Helt ok förbrukning men känslan säger mig att skillnaden mellan mina 21 tums sommar däck är minimal.(har gjort en liknande resa på de däcken i samma förhållanden på 2,4 kWh/mil)
Jag pumpade dock däcken från 2,6 till 3,0 efter halva resan. Såg du på förbrukningen hem, att jag fick samma förbrukning (200 höjdmeter upp) som jag hade ner.
Det brukar skilja 0.4 kWh upp mot ner.(då är bilen ej varmkörd innan resan ner). Så hade jag pumpat upp däcken innan resan hade jag fått omkring 2,2 kWh/mil.
Sommardäcken har jag på 3,2 bar.
Så att man kommer 3 mil längre på 19tum mot 21tum verkar stämma bra.(torde göra ännu mer på en Tesla som har länge räckvidd)
Men att lufttrycket i däcken skulle göra så stor skillnad trodde jag inte. Inte undra på att Nyland fick så dålig räckvidd när han testade e-tron med 2,6 bar på sommardäcken.
Då har jag en fråga till forumet.
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
2,4 kWh/mil 30 mil. Start och hem på samma ställe. +2 grader i snitt. Mestadels blöt vägbana. Mestadels laglig landsvägskörning. Helt ok förbrukning men känslan säger mig att skillnaden mellan mina 21 tums sommar däck är minimal.(har gjort en liknande resa på de däcken i samma förhållanden på 2,4 kWh/mil)
Jag pumpade dock däcken från 2,6 till 3,0 efter halva resan. Såg du på förbrukningen hem, att jag fick samma förbrukning (200 höjdmeter upp) som jag hade ner.
Det brukar skilja 0.4 kWh upp mot ner.(då är bilen ej varmkörd innan resan ner). Så hade jag pumpat upp däcken innan resan hade jag fått omkring 2,2 kWh/mil.
Sommardäcken har jag på 3,2 bar.
Så att man kommer 3 mil längre på 19tum mot 21tum verkar stämma bra.(torde göra ännu mer på en Tesla som har länge räckvidd)
Men att lufttrycket i däcken skulle göra så stor skillnad trodde jag inte. Inte undra på att Nyland fick så dålig räckvidd när han testade e-tron med 2,6 bar på sommardäcken.
Då har jag en fråga till forumet.
Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Tycker ändå att det var högt. Var det blöt eller torr väg? Vad har du för tryck i däcken?NiclasS skrev:Kör nu på morgonen Stockholm - Filipstad och laddar just nu på IONITY i Örebro.
35.1 kWh per 100 km i snitt. Har legat 20-30 km/h över laglig hastighet men tycker ändå den dragit förvånansvärt mycket. Tidigare resor har den legat runt 30 så här års. För en gångs skull förvärmde jag även bilen hemma med laddkabeln i.
Re: Audi e-tron
Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.Robertrimmevik skrev:Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Kanske ett bra utgångsvärde då bilen är så pass tung orginal.mati skrev:Jag kör alltid med trycket som är angivet för max last. 3,2 bar tror jag det är. Som du säger så är skillnaden i förbrukning enorm.Robertrimmevik skrev:Vilket tryck brukar ni ha i däcken?
Och hur högt bör man inte gå på vinterdäcken?(med tanke på väggrepp och slitage på däcket)
Har du märkt något onormalt slitage? Då du haft e-tron ett tag med mycket tryck i däcken.
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Riktigt bra!Macki skrev:Gjorde min första långkörning igår, startade i Malmö och körde till typ Lysekil. Förbrukningen blev helt ok för vi hade 3-7m/s motvind hela vägen! 254wh/km, 385km, 96km/h ca 4° vid start och hade sen mellan 6°-9° och mellan 22-23° i kupén, ca 10% + i hastighet.
Motorväg hela vägen med några vägarbeten, och genom Göteborg (70-80km/h) och två stopp, startade med typ 40% hemma från min frus föräldrar och ville inte snålladda där, aktiverade mitt 12 månaders ionity abonnemang och stannade först i Helsingborg och sedan i Varberg. Hade vi startat med 100% så skulle vi klarat oss till Varberg och sen till vår destination.
19" sommardäck med 3,1bar.
19" sommardäck och 3,1bar
Bästa setupen.
Bästa komforten också.

Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.