mati skrev:Verdi skrev:
Min Tesla-leasing går ut 2021-09-30. Då är det ju för sent att plocka ut en ny förmåns-elbil. Ska jag byta nu? Eller vänta tills i vår? Eller strunta i allt vad förmånsbil heter och köpa nåt jag har råd med privat?
Jag fattar inte heller.

Det där blir ju bara toksnurrigt. Alltså, från 1 januari tas nedsättningen bort för ALLA elbilar, alltså redan existerande. Stämmer det? Då ökar alltså förmånsvärdet med nästan en tusenlapp/månad oavsett om man byter bil eller inte. Det betyder att man inte behöver byta bil före årsskiftet, men det betyder samtidigt att förmånsvärdet för min kärra ökar till helt groteska nivåer. Fan också.
Sen ska förmånsvärdet höjas för samtliga bilar, inte bara elbilar. Men det gäller inte förrän.. ja vadå .. 1 april eller 1 juli? Men det gäller bara NYA bilar som jag fattar. Eller?
I så fall måste man alltså se till att byta bil innan detta sker.
Är lätt förvirrad....
Det där med att köpa en billig bensinbil privat har jag också fungerat på. Är det ett bra alternativ? Känns inte så. Jag har inte sparade pengar, det blir ändå dyrt antar jag.
Ja, det är lite oklart just nu. Detta verkar ske 2021, men kom ihåg att ingenting är 100% bekräftat/säkert:
1. 1:a januari så försvinner nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, max 10.000 kr/år. Gällar alla bilar, oavsett ålder.
2. 1:a april så höjs miljöbilspremien från 60.000 till 70.000 kr.
3. Förmånsvärdet för alla (?) bilar som blir uttagna efter 30:e juni höjs med ca: 25%, mest för fossilbilar, minst för elbilar, men alla bilr dyrare.
Rätta gärna om datum eller belopp är fel.
Det ser ut att finnas ett fönster mellan 1:a april och 30:e juni då villkoren gör att många kanske väljer att köpa en elbil som tjänstebil.
Kom också ihåg att för de flesta så innebär ökningen i förmånsvärde att kostnaden i praktiken ökar med skattedelen på ökningen, d v s mellan 30-34% av 833 kr/månad.