Så här står det i
denna artikel på Teslaclubsweden:
Mycket tyder dock på att höjda bonuset på elbilar kan ätas upp av att förmånsvärdet höjs också. De flesta nya bilar i Sverige köps som förmånsbilar. Elbilar har hittills fått 40% rabatt på förmånsvärdet men det verkar försvinna till nästa år.
– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger BilSwedens VD Mattias Bergman till SvD.
Vi har funderat på att byta våra nuvarande V90 mot Model 3 eller Model Y. Jag kan bara tala för oss och för vårt företag, men skulle de helt ta bort nedsättningen av förmånsvärdet...så vete sjutton om det blir någon Tesla. Med dagens nedsättning så skulle en Model 3 hamna på ungefär samma förmånsvärde som våra nuvarande bilar. Miljöbonusen är bra, men likväl som den sänker inköpspriset, så sänker den även andrahandsvärdet. Den verkliga kostnaden för att köpa en bil är ju skillnaden mellan dessa värden. Så miljöbonusen har inte så stor betydelse.
Men vi har nettolöneavdrag som motsvarar förmånsvärdet, så varje krona som förmånsvärdet höjs är en krona mindre i plånboken för mig. Försvinner nedsättningen så kostar det mig 10.000 kr per år, netto. V90 ligger på lite drygt 4.000 i förmånsvärde, Model 3 kommer att hamna på runt 5.000 kr. Egentligen vill jag ha en Model Y, men den lär gissningsvis ha ännu högre förmånsvärde, kanske 6.000 kr. Det är 24.000 kr mer än nuvarande V90 för mig. 72.000 kr netto på 36 månader. Vi måste räkna lite mer på olika parametrar (skatter, bränslekostnader, andrahandsvärden, räntekostnader mm) och vad de kostar för oss personligen och för företaget, men nu lutar det åt att behålla nuvarande bil minst ett år till. Minst. Trist.
EDIT: Jag har nu läst igenom artikeln på SVD och jag ser inte grund, i alla fall i den artikeln, att dra slutsatsen att nedsättningen av förmånsvärdet "verkar försvinna". Men det kanske kommer från en annan källa?
Frågan om förmånsskatten har stor betydelse för efterfrågan på de laddbara fordonen, enligt Bergman. Nästan två tredjedelar av alla laddbara bilar köps i dag som tjänstebilar av företag.
– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger Bergman.
– Men ligger nedsättningen av förmånsvärdet kvar efter årsskiftet då får den här höjningen en positiv effekt, tillägger han.