70,000 i elbilsbonus nästa år

M3hero

Regeringen kommer förändra bonus-malus systemet den 1 april nästa år. Bonuset som elbilar får höjs från dagens 60 tusen kronor till 70,000.

Samtidigt skärps reglerna för laddhybrider. I förra höstbudgeten höjdes taket från 60 till 70 gram CO2 per km, vilket framför allt gynnade Volvos laddhybrider avslöjade SVT-s granskning. Nu backar regeringen tillbaka till max 60 gram CO2 per km igen.

Malusskatten, som mer och mer blir en extraskatt för alla icke-laddbara bilar höjs kraftigt. Gränsen för när bilar ska börja betala malus sänks från 95 till 90 gram CO2 per km. Och extra skatten de tre första åren höjs från 82 till 107 kronor för 90-129 gram och från 107 till 132 kronor över 130 gram.

De nya gränserna innebär att En Volvo V60 diesel som släpper ut 135 gram CO2 per km får en skattehöjning på 1,250 kronor, medan en bensindriven dito med 153 gram CO2 utsläpp får en skattehöjning på 2,235 kronor jämfört med tidigare malus-skattenivåer.

Mycket tyder dock på att höjda bonuset på elbilar kan ätas upp av att förmånsvärdet höjs också. De flesta nya bilar i Sverige köps som förmånsbilar. Elbilar har hittills fått 40% rabatt på förmånsvärdet men det verkar försvinna till nästa år.

– Tar man bort den här nedsättningen så kanske det handlar om nästan 18 000 kronor för en treårsleasing. Då blir det en nettoförsämring. Då får man inte önskad effekt av den här höjningen på 10 000 kronor, säger BilSwedens VD Mattias Bergman till SvD.

Redan vid årsskiftet blir det dock billigare att montera en laddbox för sin elbil. Det gröna avdraget kommer täcka 50% av kostnaden. Vilket kanske kan få även de 20% som idag laddar från vägguttag att byta upp sig.

Tagged , . Bookmark the permalink.



  • Vad tycker du? Kommentera dagens artikel på vårt forum!
  • 6 Responses to 70,000 i elbilsbonus nästa år

    1. johannesbrorsson says:

      Jag frågade Rickard Nordin och han sa att det skulle börja gälla från 1:a januari.

    2. jonash says:

      Tror att förmånsvärdet sätts när man köper bilen, dvs det ändras inte förens man byter bil? Eller så har ja missförstått det.

    3. Jan-Erik Sebestyen says:

      Elbilsbonus är kanske bra, i alla fall om man menar allvar som de gör i Norge. Men den viktigaste är de ledande tillverkarnas förmåga att sänka kostnader och pris. Det positiva är att volymerna snabbt stiger, det bör kraftigt bidra till kostnadssänkningar, om vi nu tror på Wright’s Lag.

    Lämna ett svar