Laddboxtillverkaren CTEK E-Mobility har genomfört en undersökning om svenska bilisters laddvanor. De tillfrågade 550 bilägare, varav 360 som ägde en elbil eller laddhybrid, samt fastighetsägare och elinstallatörer.
Enligt resultaten använder sig över 60% av elbil- och laddhybridägarna en laddbox för att ladda sina bilar. Drygt 20% laddar från vägguttag.
På frågan var laddar du din elbil/laddhybrid svarade drygt 70% “hemma”. Drygt 11% laddar på jobbet.
Vi är dock något förbryllade över övriga svarsalternativ. De 3.8% som laddar på bensinmack till exempel: hur menar de? Att de använder en laddstolpe eller snabbladdare som råkat stå i närheten av en bensinmack? Eller menar de att de inte laddar sin laddhybrid utan tankar den med bensin?
Och var kan de nästan 5% som inte laddar på offentlig plats eller parkeringshus mena att de laddar? CTEK gav tyvärr inga exempel.
Tyvärr visas heller inte vilka skillnader det finns mellan elbilister och laddhybridägare. För en elbilist är det mycket viktigare att det finns bra laddmöjlighet till bilen. Vi rentav avråder folk från att skaffa elbil om de inte kan ladda den hemma.
Att drygt 38% av ägarna svarade att de inte vill ladda sin elbil eller laddhybrid vid en bensinmack kan ju vara förståeligt på ett sätt. Även om de flesta håller med om att dessa erbjuder bra service i form av toaletter och fikahörna medan man laddar. Därför vill majoriteten av alla bilägare att det ändå installeras laddstationer på bensinmackar.
Men att drygt 31% inte är benägna att ladda på parkeringshus är mer uppseendeväckande. Vad är det folk inte gillar? Eller menar de att de parkeringshus de brukar använda inte har laddstolpar?
När CTEK E-Mobility frågade var man helst vill ladda sin elbil svarade 71% av de som bor centralt att de helst vill ladda hemma och 76% av dem som bor på landet. Innebär detta att över 25% inte vill ladda sin elbil eller laddhybrid hemma?!
85 procent av de tillfrågade kände till Naturvårdsverkets bidrag Ladda Bilen som ges till installation av laddboxar. 90% av de elinstallatörer som svarade har haft i uppdrag att installera laddboxar. 65% av dem tyckte att bidraget har haft en positiv effekt på dem.
Extra glädjande är också att 38% av fastighetsägarna som svarat planerar installera laddinfrastruktur inom sex månader.
Vi på Tesla Club Sweden ser med glädje på utvecklingen. Vi rekommenderar också våra medlemmar att skaffa laddbox till sina bilar. Laddning från vägguttag ska ses som en reservlösning som kan komma till nytta när man till exempel är på besök hos någon men inte dagligdags.
Med det sagt vet vi dock att en del av våra medlemmar laddar sin Tesla från trefasuttag, som är mer dimensionerade för kontinuerlig belastning än vanliga vägguttag. Om de valde “vägguttag” som svarsalternativ på CTEK E-Mobilitys fråga kan det ha påverkat resultatet.
Jag gör just nu faktiskt min första vecka som elbilist, med en hyrd Tesla Model 3 SR+. En synnerligen intressant upplevelse måste jag säga. En planerad resa till min bror utanför Umeå för att “jobba hemma” i hans nya hus ett par mil utanför stan kändes som ett bra tillfälle att även passa på att leva med en Tesla en vecka och prova på laddning mm.
Resan från Stockholm till Umeå var helt odramatisk, laddningen på SuC vid Gävlebro, i Sundsvall och i Örnsköldsvik fungerade helt oklanderligt och jag håller med de som menar att den paus man tar nästan alltid tar längre för föraren än det tar innan bilen laddat klart.
Hos min bror har jag testat att ladda bilen från uttaget i hans carport med den medfölljande UMCn . Det fungerar även det utmärkt – har ställt laddströmmen till 8A och det verkar inte vara några problem. En detalj som dock gjort mig lite betänksam är att UMCns “klump” sitter såpass nära uttaget att den inte kan ligga på marken utan blir hängande i sladden. Det känns inte som någon vidare lyckad lösning i långa loppet – man kan förvisso ansluta en förlängningskabel mellan UMCn och uttaget för att få ner klumpen på marken men det känns inte heller som den bästa lösningen. Med en såpass lång sladd som UMCn ändå har totalt sett borde elektronikklumpen ha suttit längre från stickkontakten.
Håller med om att det inte är optimalt att ha den hängande i kabeln. Det är inte optimalt att lägga den på marken heller ifall det är risk för fukt. Det är inte heller optimalt att ladda från vanligt schuko-väggkontakt som daglig laddning. På platser där vägguttag (både schuko och CEE enfas/trefas) kan tänkas användas för elbilsladdning kan det vara bra med någon typ av upphängning för den mobila laddboxen. För Teslas UMC finns tex denna: https://www.thingiverse.com/thing:1196607
Min plan när jag själv skaffar elbil “på riktigt” – om det blir en Model Y, en Skoda Enyaq eller något annat – är självklart att se till att ha bra och säker laddning på de platser jag besöker frekvent, i första hand hemma och vid mitt och min sambos fritidshus. På andra platser kan man ju behöva stödladda med UMCn, som i det aktuella exemplet hos min bror där uttaget i en carport vid ett helt nybyggt garage alltså fungerat utmärkt, förutom då att jag tycker det är olämpligt i längden att elektronikklumpen på UMCns sladd hänger i sladden en halvmeter nedanför uttaget. Lösningen vore som du säger troligen att ordna med något slags upphängning så man avlastar själva sladden.
Anledningen till att “klumpen” ligger så nära väggkontakten, att sladden är så kort är att den sträckan har elektroniken i klumpen inte kontroll över. Klumpen innehåller elektronik som övervakar strömmen som kommer till bilen och laddförloppet (däremot är själva laddaren i bilen, inte i klumpen som vissa tror). Sladden mellan klumpen och bilen är “säkrad”, strömmen bryts vid eventuella problem, men mellan kontakten och klumpen är strömmen alltid på. Helst skulle tillverkarna sätta klumpen på själva kontakten om de kunde.
Av den anledningen ska man aldrig använda en förlängningssladd heller. Dels kan strömmen inte brytas i den vid eventuella problem, dels kan klent dimensionerade förlängningskablar och kontakter överhettas.
UMC hade tidigare en för dålig IP klass så den kunde ta in fukt, så hängande i luften var bättre än liggande på marken. Använder dock sällan UMC idag mer en nödlösning om laddbox med eller utan Type2 sladd inte finns.
Misstänker att det är vad som hänt min laddare. Vet du när de blev bättre?
Fick min bil sept 2019.
Hos Tesla pågår hela tiden uppdateringar. Mina är från 2014 och 2015. På dessa är sladden tillräckligt lång så jag oftast kunde ha klumpen skyddad för vatten på bakhjulet.