Teslas laddbox stor succé

charge

Sedan Tesla Motors har börjat sälja sin laddbox i Sverige har den snabbt erövrat Teslaägarnas hjärtan – och garage. På kort tid har den blivit det vanligaste sättet att ladda sin Tesla hemma.

När vi senast frågade våra medlemmar hur de laddar sin Tesla, i början av 2015, var dominerande sättet laddkabeln som följde med bilen kopplad till ett trefasuttag. Vissa köpte en extra laddkabel för att kunna ha en hemma och en i bilens bagagelucka och slippa packa ner den varje dag:

Laddning

Bara några månader efter den undersökningen började så Tesla Motors sälja sin laddbox även i vårt land. Redan från dag ett var det uppenbart att Tesla Wall Connector som den heter var en väldigt bra affär. För knappa 5,500 kronor fick kunderna en mycket kapabel 32A trefas Typ 2 laddkontakt med möjlighet till lastbalansering mellan flera enheter. Jämförbara laddboxar brukar kosta dubbelt så mycket, om inte mer.

När vi nu en vecka sedan upprepade vår undersökning om hur våra medlemmar laddar sina bilar ser vi ett tydligt trendbrott:

Laddahemma

Teslaägarna har verkligen tagit Teslas laddbox till sina hjärtan. Det är nuförtiden det vanligaste sättet att ladda sin bil hemma. Vi misstänker att skulle vi begränsat undersökningen till nya kunder skulle dess försprång varit ännu större.

Nackdelen med att förut ha använt laddsladden som ett slags låtsas-laddbox var att de inte riktigt tålde utomhusklimat. Enstaka användning utomhus var inga problem, men stod de ute i regn och snö månad efter månad kunde de få fuktskador. Många medlemmar berättade att de fick byta laddsladd. Tesla Motors tog efter ett tag fram bättre laddsladd som tålde fukt längre, men största anledningen till att vi inte hör om sådana fuktproblem längre är att fler och fler använder Teslas laddbox istället – och den är utvecklad till att tåla konstant utomhusklimat bättre än den tillfälliga laddsladden. Det är samma laddbox Tesla använder även till sina destinationsladdare.

Laddboxarna innebär också högre säkerhet. Inte så mycket på grund av laddboxarna per se utan att de kräver inkoppling av elektriker som därmed kollar upp att även kablarna till laddboxen är rätt dimensionerade och korrekt avsäkrade.

Fortfarande är det dock många som använder Teslas laddsladd som följde med bilen. Inget fel i det, så länge man kollar upp att eluttaget, elledningarna och säkringarna verkligen är kapabla att leverera hög strömstyrka kontinuerligt i timmar. Och även om Tesla har förbättrat laddsladden bör den ändå förvaras under tak.

Hela 14% av våra medlemmar laddar sin Tesla kopplade till vanliga 230V vägguttag. Så länge man kör mindre sträckor per dag fungerar även det förvånansvärt bra. Kör man under 10 mil per dag klarar även ett vanligt vägguttag ladda tillbaka förbrukade strömmen över en natt. Och det finns till och med ägare som inte kan ladda sina elbilar alls hemma, utan laddar dem på jobbet eller annan stans. Vi får återkomma till dem i en annan artikel.

Tagged , . Bookmark the permalink.
  • Kalle Centergren

    kan du beretta lite mer om lastballanseringen? vad är de? hur funkar den? lät intresant :)

    • Filip

      Säg att du har 32A treas tillgängligt. Om två bilar med 16A laddaren ansluter så får de 16A men om 4 ansluter så får de bara 8A. Enkelt förklarat. vet inte exakt hur det fungerar i praktiken

    • Claes

      Antingen är det en egen “låda” som övervakar och styr laddboxarnas strömuttag eller så är funktionen inbyggd i laddboxarna som “pratar” med varann i ett nätverk. Allt för att det totala uttaget ska kunna vara max utan att säkringarna går/något “smälter”.

  • Stefan Skoog

    Jag hade gärna köpt en för att ladda min laddelbil av annat märke, men det går väl inte?

    • Linus

      Fick besked när jag beställde min laddbox att den skall kunna ladda alla bilar med typ 2-kontakt. Skall gå att ställa om switch i boxen mellan endast Tesla/alla märken tillåtna

    • Gordon Strömfelt

      Tesla Wallbox är utrustad med Typ2-handske så det krävs adapter för att ladda japanska bilar (Mitsubishi, Nissan och Kia) som envist säljer elbilar med Typ1 laddintag i Europa! Förhoppningsvis uppgraderar de sina kommande årsmodeller nu när Toyota och Hyundai marknadsanpassar sina elbilar med Typ2 i Europa…