VW ID.4 en blåkopia av Tesla Model Y

MYvsID4

Nyligen läckta dokument visar hur pass lik Tesla Model Y Volkswagens kommande elbil ID.4 kommer bli. Volkswagens VD Herbert Diess har tidigare sagt att de ser Tesla Model Y som “referensbil” – men av ovan jämförelsebild att döma var det snarare kopieunderlag.

Volkswagen ID.4 kommer bli 17 cm kortare än Tesla Model Y tack vare kortare nos och akterparti. Själva kupéutrymmet är däremot nästan kusligt likt. Detaljstuderar vi bilden märker vi dock att Tesla Model Y kommer få drygt 12 cm längre axelavstånd, som brukar medföra bättre åkkomfort. Och både föraren och passagerarna får en mer upprätt sittställning i Teslan. ID.4 batteripack verkar bli tjockare och mer i vägen under golvet. Passagerarna i baksätet verkar dock få bättre huvudutrymme i ID.4, som har en annan sluttning av taket där bak.

En separat tabell listar också att ID.4 kommer få 522 km WLTP räckvidd från 82 kWh batterier, något längre än Tesla Model Y förväntade räckvidd av 505 km WLTP från 73 kWh batterier.

Skillnaden i accelerationen, att 0-100 km/h tar 8.5 sekunder för ID.4 mot 3.7-5.1 för Model Y (beroende på variant), viftas bort som “ej relevant för massmarknaden”. Att ID.4 max laddhastighet på 125 kW blir hälften av Tesla Model Y-s 250 kW nämns dock utan sådan kommentar.

Volkswagen ID.4 verkar däremot ärva ID.3 otroligt snäva vändcirkel: 10.2 meter i vänddiameter ger bilen rena gokart-egenskaper. Tesla Model Y behöver drygt 12 meter.

Som andra fördelar för ID.4 listas väl utbyggd sälj- och verkstadsnätverk och runt 10,000 Euro billigare pris. Däremot att Volkswagens eget operativsystem VW.OS skulle ge en mjukvarufördel kan vi som testat både VW ID.3 och Tesla Model 3 bara fnissa åt.

Andra skillnader som de “glömmer” nämna i jämförelsen är bagageutrymmet som av allt att döma blir mindre i ID.4 – och att Tesla Model Y blir sjusitsig.

Få verkar dock inse att den Tesla Model Y jämförelsen gjordes mot, den som idag säljs i USA är inte samma bil som kommer tillverkas i Teslas bilfabrik som just nu byggs utanför Berlin! Elon Musk har upprepade gånger sagt att den bilen kommer bli förbättrad på flera punkter jämfört med dagens Model Y: både karossen och troligtvis även batterierna! Kanske rentav även prislappen…

Volkswagen kommer visa upp sin ID.4 snart men vi får vänta till nästa år innan vi får se vilka äss Tesla gömmer i ärmen.

Tagged , , . Bookmark the permalink.
  • Jan-Erik Sebestyen

    Det är förvånansvärt vanligt med projektmål som säger “lika bra som konkurrentens produkt”. Det är bekvämt för cheferna, då slipper de anstränga sig. Problemet är att en kopia sällan säljer lika bra som originalet, om de inte sätter betydligt lägre pris. Och det kan VW inte göra.

    • Kenneth

      Beträffande ax, jag tror inte gemene man bryr sig om om det är 8,5 eller 5 sekundar, båda är snabba jämfört med ICE. Beträffande laddeffekt tror jag inte det är en så stor sak heller.
      Läste att VW planerar sälja 500 000 ID.4 om året. Det tror jag de kan klara.

      • Jan-Erik Sebestyen

        VW kan sälja 500000 ID.4, men de kommer som jag just skrev i en annan kommentar tjäna dåligt med pengar. Bilen konkurrerar med model Y, i och för sig på en snabbt växande marknad, och Tesla kommer att bli mer aggressiva i sina prissänkningar än tidigare. Just nu växter Tesla fortare än elbilsmarknaden och de har svårt leverera. Men om ett år kommer Tesla kunna tillverka kanske 2 miljoner fordon, och då behöver de sänka priset för att få avsättningen för bilarna.

        • Erik Åslund

          Nja, de når nog inte 2 miljoner per år förrän tidigast 2022, och även då knappast 2 miljoner under det året, utan kanske den takten mot slutet av året.

          Elbilsmarknaden, som i potentiell försäljning, är en del av den totala bilmarknaden, inte något fristående fenomen. Globala försäljningen av personbilar var nästan 80 miljoner 2017, förväntas bli runt 60 miljoner i år, mest på grund av pandemin. 2 miljoner bilar kommer utgöra mindre än 4% av världsmarknaden, även om bilförsäljningen inte går upp alls från 60 miljoner efter det värsta dramat kring pandemin.

          När Tesla börjar komma ikapp efterfrågan på 3 och Y har de cybertruck, semi, roadster, och vad det verkar redan tankar om en eller två bilmodeller till att använda sin fantastiska förmåga att öka sin produktionskapacitet.

          Folk vänjer sig fortfarande vid tanken på elbilar, bilarna blir bättre utan att priserna ökar, och laddinfrastrukturen ökar. Avgasfria zoner kommer att bli vanligt och omfattande. Allt snabbare kommer fler och fler vara villiga att betala en extra initial kostnad för elbil över fossilbil, men i takt med att tillverkning blir billigare kommer den extra initiala extra kostnaden att sjunka.

          Tesla sänker priserna när de kan, med bibehållen bruttomarginal, men när FSD och robot-taxis kommer igång, så kommer de kunna ta mycket mer för bilarna om de vill, och ändå inte ha några problem att sälja, förrän världsmarknaden för personbilar börjar bli mättad med elbilar. Tesla kommer alltså sannolikt sänka priset på modeller som 3 och Y, men inte så mycket för att de måste för att få dem sålda, som för att de kommer kunna göra det, och ändå göra tillräckligt med vinst på dem.

          Och när det kommer till publik laddning, så, även om det byggs ut en hel del annan laddning så verkar Tesla behålla ett rätt ordentligt försprång rätt lång tid framöver.

          • Jan-Erik Sebestyen

            Elbilsmarknaden, ett begrepp som givetvis är förenkling av verkligheten, växer exponentiellt. Nu utgör den 4% av den totala bilmarknaden. Under 2021 eller 2022 når den 8%, vilket är 6 miljoner (om 80 är “normalt). Tesla har just nu 20% av elbilsmarknaden, vilket skulle ge 1,3 miljoner. Så 2 miljoner är kanske lite optimistiskt.
            Men min poäng var att Tesla är i betydligt bättre position än VW att sänka priserna, vilket de måste fortsätta göra för att öka sina volymer. Inte en chans de kan sälja de volymerna med de priserna de har idag.
            Vad gäller FSD så tror jag Tesla (Elon) har tänkt fel. Det löjligt höga priset på FSD gynnar inte på något sätt övergången till hållbara teknik, det gynnar enbart människor med pengar som får möjlighet att ha hög säkerhet.

  • Jonas Aldenbäck

    Men hur kommer det bli med räckvidden på Model Y enligt WLTP? EPA säger 316 miles som är 507km, på teslas hemsida så säger de 505km WLTP estimate för Model Y. WLTP brukar ju bara mer generös än EPA (Model 3 har 7% längre räckvidd i WLTP än EPA om jag minns rätt) inte tvärt om. Jag skulle gissa att när Model Y får en officiell WLTP mätning så borde den hamna på ca 540km.

    • Jonas Aldenbäck

      …om nu den europeiska Model Y kommer att ha samma batterier som den amerikanska, vi får väl se om de säger gåt om detta på Battery-day nästa vecka.

  • Mocke

    Att kalla id4 för en blåkopia , nja oe. det är som att säga rönnbären är sura.
    Det är bra att de kommer bilar med liknande spec. framför allt om de kan pressa priset.
    Är acc em massmarknads grej. Nej. För bilar som är prestanda klassade och dyra är det viktigt. Men det är beroende om de kan hålla ett lågt pris. Har de samma kommer folk undra vad de håller på med när y är så mycket snabbare.

    • Jan-Erik Sebestyen

      Nu växer elbilsmarkanden så det knakar, och det finns gott om plats för alla.
      Tesla har som vision och affärsidé att driva på omställningen från förbäringsmotorer till el, och Teslas väg dit är att sälja elbilar med bättre prestanda och konkurrenskraftigt pris än fossilbilarna. När det gäller pris har Tesla en bit att gå, men succesivt som de genom skalfördelar kan sänka sina kostnader per bil kommer de sänka priset på bilarna. Tesla jobbar hårt på att ligga långt före konkurrenterna när det gäller kostnaderna på batterier, som är det som slår hårdast på kostnaden idag. VW kommer att ha svårt att hålla samma låga priser som vi kommer att få se när model Y börjar rulla ut från Berlin nästa år. Det kommer säkrt säljas många ID.4, men VW kommer att tjäna dåligt med pengar.

  • Vidar Skreden

    125kW vs 250kW spelar smärre roll för genomsnittsbilisten.
    Tar man tex Skoda Enyaq iV80 som har liknande snabbladdssifrror som I.D4 så laddar den lika snabbt som en Tesla modell Y på Tesla SuC V2 (om det hade varit möjligt).
    Alla 3 bilarna har 31 minuter som tid att ladda 10-80% (ungefärlig samma distans WLTP) på en 150kW laddstolpe.
    Går man upp till 250kW (Supercharger V3) så kan Teslan ladda 9 minuter snabbare (22 minuter)
    Tesla kommer att kosta mig ungefär 1500kr i månaden mindre än Model Y, och laddar jag 10 Superchargladdingar i månaden(när V3 kommer), så har jag 1000kr i timmen för att vänta 10 gånger 9 minuter med Skoda Enyaq.

  • Marcus

    Några saker har jag att anmärka. Är Model Y sjusitsig? Visst, det har sagts, men har vi sett hur en sådan bil kommer se ut? Jag kan inte minnas. De två extra platserna kan i bästa fall vara för två väldigt kortväxta barn.
    Bagageutrymmet verkar inte vara sämre i ID4, bortsett från att den tyvärr inte har någon frunk. Men de få jämförelserna man kan hitta på YT hittills verkar tyda på att ID4 tvärtom har ett mycket stort bagageutrymme som pga sitt höga tak i praktiken kan vara mer praktiskt än Model Y. Ganska så likvärdigt skulle jag vilja påstå.
    Acceleration är Teslas stora grej. Och Tesla-fans brukar framhäva detta som nästintill livsviktigt. Jag tror faktiskt att VW har rätt när de säger att det inte är relevant för massmarknaden. ID4 kommer bli en rapp bil trots allt. Men det är ingen sportbil såklart.
    Angående laddning har Tesla en mycket högre toppeffekt som dock inte kan hållas särskilt länge. Vi får se hur folkans laddkurva ser ut, men gissningsvis är den plattare än Teslas. Så sett är det inte särskilt meningsfullt att jämföra toppeffekterna. Antal laddade km per timme är mer intressant. Teslan lär vara bättre i alla fall. Men inte dubbelt så bra som den här jämförelsen ger sken av. Ganska korkat att det är VW själva som drar den här jämförelsen.
    Nu får vi avvakta priserna och utrustningsnivåerna. ID4 kommer säkerligen erbjudas med massvis med tillval som Tesla inte har en aning om vad det är för nåt. Matrix-LED, massagestolar, osv osv. Men tyvärr vet vi också att ingenting är gratis på en VW.

  • Johnny Rosenberg

    Först skriver ni blåkopia, sedan nämner ni ett stort antal skillnader. Hur ska ni ha det?

    • martinot

      Blåkopia är nog endast mest att betrakta som ett idiomatiskt uttryck här. I själva verket så är det en förlegad gammal teknik som inte är relevant längre (förutom just som ett vardagligt ordstäv).

      Självklart så kan inte VW kopiera precis 100% exakt av Teslas ritningar utan att riskera en massa juridiska problem. Några mindre deviationer måste de använda sig av för att inte riskera eventuella rättsliga processer, och måste säkert även anpassas något lite för praktiska skillnader mellan deras underliggande tekniska plattformar och annorlunda produktionslinor (de behöver ju inte alls vara lika, bara för att bilarna är det praktiskt för kunderna och rent marknadspositionsmässigt).

      Men när man jämför ritningarna så är det nog få som tvekar gällande vilken precis bilmodell som VW-koncernen mycket tydligt har “inspirerats” av.

  • mikebikeSTH

    Att ID.4 påstås ha liten vändcirkel lär bero på att den är bakhjulsdriven.
    Det står inget om AWD i annonsen jag sett.