Köper du en Tesla får du med en grundläggande autopilot på köpet: bilen kan följa filen den färdas i och anpassa hastigheten så den inte kör in i bilen framför den. När Tesla släppte autopiloten 2015 var den revolutionerande – nu har även bilar från andra tillverkare liknande funktioner.
Vill man ha fler funktioner får man köpa till Total Självkörningsförmåga (där namnet mest är ett vagt löfte om framtiden). Idag innebär det automatiskt filbyte, följa navigeringsrutten, automatisk parkering och summon. I framtiden sägs den kunna framföra bilen själv. Köper man Total Självkörningsförmåga i efterhand kostar den 77,700 kronor.
Tycker du den prislappen är alldeles för saftig finns det nu ett alternativ till: Tesla har nu tillfälligt återinfört Enhanced Autopilot. För 38,900 kronor kan man nu köpa i stort sett de funktioner dagens mjukvara klarar av – men man kommer inte få framtida mer avancerade autonomifunktioner.
Äldre Teslor som levererades med en tidigare version av självkörande datorn har inte tillräckligt med beräkningskapacitet för framtida mer avancerade funktioner. Tesla har lovat att uppgradera datorn i de bilarna när funktioner som kräver nya datorn släpps. För Enhanced Autopilot behövs det dock inget datorbyte.
De kunder som inte har köpt Total Självkörningsförmåga men har bilar som stödjer Enhanced Autopilot har fått den som valbar extrautrustning i Tesla appen. Att köpa och uppgradera mjukvaran i bilen tar bara några minuter.
Enligt ett mejl Tesla skickat till vissa kunder gäller erbjudandet fram till slutet av denna månad. Kanske ett sätt för företaget att fylla på kassan inför slutet på kvartalet?
Är Enhanced Autopilot värt 38,900 kronor? Skriv din åsikt i kommentarerna nedan!
Nej, det är det definitivt inte värt. Jag har det jag har användning för med standard-AP.
Jag skulle tycka det till vissa delar var en användbar funktion, men man kan alltid diskutera om det är värt nästan 40000… Har precis tillbringat en vecka med en hyrd Model 3 SR+ då jag reste från Stockholm till Umeå för att besöka min bror och “jobba hemma” där. Jag använde Autosteer-funktionen rätt mycket på upp- och nedresan längs E4 och det känns lite halvfärdigt att den alltid slås av när man vill köra om en bil – det skulle kännas mer komplett om den kunde göra ett filbyte initierat av blinkers.
Vet inte exakt vad övriga funktioner skulle ge mig, men just att kunna låta bilen byta fil för omkörning skulle jag uppskatta.
Sen måste jag säga att bilen till och från uppträdde lite virrigt, främst på trefältsväg. Låg man på enkelfält och vägen breddades till två fält valde den oftast att gå in i höger fält, dock många gånger efter viss tvekan och lite “spökbromsning”. Vid minst ett tillfälle valde den dock vänster fält vilket kändes lite oförutsägbart. En gång fick den även panik när det kom en fil för vänstersväng från vanlig landsväg, då blev det en rejäl inbromsning.
En annan sak jag inte blev klok på var varför det IBLAND inte gick att ställa farthållaren över den hastighetsgräns bilen registrerat när man aktiverade Autosteer. Det gick oftast, men inte alltid. Det verkade ofta som att det inte gick om det var räcke både på vänster och höger sida, men även vid något mer tillfälle kom meddelandet “Maximal hastighet vid Autosteer är 80 km/tim” t.ex.
På det hela taget var det dock en fantastisk upplevelse att leva med en Model 3 en vecka. Laddning på SuC var fullständigt odramatiskt, och det gick även utmärkt att ladda med UMCn i min brors carport. Själva körupplevelsen är förstås något alldeles extra, och prestandamässigt måste jag säga att SR+ räcker till mer än väl…
Autosteer har begränsad hastighet till laglig fart + 10km/h på många vägar med mötande trafik.
Värdet är nog subjektivt men jag skulle inte vilja vara utan. Vi har FSD och det är spännande att följa utvecklingen. Vi har precis kommit hem från en 400-milstur till Italien och då är det skönt att ha det även om man inte kan köra med det på många ställen och inbegripet att det är en “beta” och man måste hela tiden vara beredd att ta över. Bitvis kan man köra miltals där den kör helt själv och det är mycket bekvämt. Från Hamburg till Flensburg var det helt hopplöst med spökinbromsningar men sen genom Danmark var den nästan felfri (så Tesla har fått massor med feedback “tryck och håll in bilikonen på skärmen). Omkörningar med Navigate on autosteer på autobahn är svårt med de höga hastigheterna och mycket trafik. Många tycker en spökinbromsning är en för mycket så det är nog väldigt individuellt.