Då kontaktar du de som sköter din juridiska rådgivning och kan säkert rekommenderas till någon som kan skriva ihop något bra så de får en chans att lösa det innan du går vidare till domstol. De har ju själva erkänt att de levererat en defekt produkt till dig, att det beror på den mjukvaran spelar ingen roll. Du skall inte behöva betala fullpris för något defekt så de får kompensera dig så du blir nöjd fram tills de löser problemet alternativt återköpa bilen.Max3 skrev:Företag tyvärrEnTraktor skrev:Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Bevisa att service tekniker har fel!
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Nja, jag har läst om folk som fått samma svar som mig och att en uppdatering ska komma, detta var under andra halvan av 2018. Nu har det gått mer än ett år och fortfarande ingen uppdatering. Jag tror att jag har så pass mycket obalans i mina celler att en uppdatering inte kommer lösa det för mig. Dessutom har jag inte tid att vänta på någon uppdatering som vi inte ens vet kommer. Jag har ju köpt en LR för att jag behöver räckvidden nu! Jag är säker på att det kan lösa det på något sätt om de tar in bilen, men såklart är det enklare för dem att säga att det kommer "snart" i en uppdatering. Jag kommer boka en ny SC tid.LarsL skrev:Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.Max3 skrev:Ny uppdatering:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Kanske kan testa förslaget åtminstone?Max3 skrev:Nja, jag har läst om folk som fått samma svar som mig och att en uppdatering ska komma, detta var under andra halvan av 2018. Nu har det gått mer än ett år och fortfarande ingen uppdatering. Jag tror att jag har så pass mycket obalans i mina celler att en uppdatering inte kommer lösa det för mig. Dessutom har jag inte tid att vänta på någon uppdatering som vi inte ens vet kommer. Jag har ju köpt en LR för att jag behöver räckvidden nu! Jag är säker på att det kan lösa det på något sätt om de tar in bilen, men såklart är det enklare för dem att säga att det kommer "snart" i en uppdatering. Jag kommer boka en ny SC tid.LarsL skrev:Det låter visst som en lösning tycker jag. BMS klarar inte balansera batteriet ordentligt och kan inte uppskatta laddningsnivån. Detta kommer att åtgärdas i en OTA när den är klar för release. Fram tills dess ska du vara medveten om problemet och följa deras rekommendation.Max3 skrev:Ny uppdatering:
Senast hade de konstaterat att mina batterimoduler var i obalans, att de skulle skicka vidare informationen till mitt lokala service center och min bokade tid låg kvar. Idag fick jag följande meddelande och min bokade tid var borta.
Jag ser ej detta som en lösning på mitt problem. Enligt dem kommer det lösas med kommande uppdateringar men detta är ju uppdateringar alla får och är ej just för mitt problem. Dessutom säger de att det är ett "firmware issue". Såklart kan ett firmware issue ha skapat detta fel, men obalansen i cellerna är ju obalans i "kemisk energi" mellan modulerna alltså något fysiskt, problemet jag har nu ligger ju inte i mjukvaran.
Låter som ungefär samma fel som det var på Leaf bilarna för något år sedan. Då hade min bil tappat oroväckande mycket batterikapacitet. Men det handlade bara om ett fel i BMS som inte såg nivåerna på ett korrekt sätt. Efter uppdateringen fick jag tillbaka 5-6% i SOH. Men jag var naturligtvis tvungen att åka in till återförsäljaren och betala för att få uppdateringen.
Dvs låta den stå på olika SOC.
Tex en natt på 90, en på 80, en på 70 osv.
Då kan du ju skriva det i ticketen sen att du testat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Teslas egna garantivillkor säger att fel ska åtgärdas skyndsamt. Att vänta månader på en uppdatering är verkligen inte skyndsamt. Jag skulle göra som ofarligtesla rekommenderar, ta hjälp av en jurist. Behöver inte alls vara nått avancerat. Beskriv felet, beskriv hur lång tid som du haft felet, kräv åtgärd och hänvisa till köplagen och deras garantivillkor samt sätt en deadline att du vill ha det fixat inom typ ca 3-4 veckor och skicka till Tesla.Max3 skrev:Företag tyvärrEnTraktor skrev:Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.
Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.
Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Håller med om de inte reagerar på en tydlig beskrivning av felet och åtgärdar det och att du inte är privatperson.EnTraktor skrev:Teslas egna garantivillkor säger att fel ska åtgärdas skyndsamt. Att vänta månader på en uppdatering är verkligen inte skyndsamt. Jag skulle göra som ofarligtesla rekommenderar, ta hjälp av en jurist. Behöver inte alls vara nått avancerat. Beskriv felet, beskriv hur lång tid som du haft felet, kräv åtgärd och hänvisa till köplagen och deras garantivillkor samt sätt en deadline att du vill ha det fixat inom typ ca 3-4 veckor och skicka till Tesla.Max3 skrev:Företag tyvärrEnTraktor skrev:Om du köpt bilen privat så är ARN bästa lösningen. Kräv i så fall återköp på bilen.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...BjornS skrev:Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.
Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4183
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Celldiffen kanske stiger när batteriet är kallt, eller har BjornS nått tips hur han gjorde?Max3 skrev:Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...BjornS skrev:Idag sade min bil själv ifrån att batteriet är paj:
Så tydligen finns det någon gräns på batteriparametrarna där bilen själv anser att det är för illa.
Märkligt bara att serviceteknikerna inte kunde (ville?) se dessa värden för några veckor sedan. Vi får se vad de säger denna gång.

Trots allt konstigt att inte Tesla vill åtgärda en så stor celldiff. Kan det vara så att en stor batch bilar har defekta celler som gör att celldiffen blir stor och Tesla försöker utveckla en mjukvara för att rädda dom dåliga cellerna istället för att byta ut dom.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Är inte batterigarantin 70% av ursprunglig kapacitet? Kanske blir svårt att få saken åtgärdad innan man kommit ner till den nivån.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Det skulle innebära att det är okej att leverera en bil från fabriken med 71% kapacitet. Det är knappast avsikten med batterigarantin.B99 skrev:Är inte batterigarantin 70% av ursprunglig kapacitet? Kanske blir svårt att få saken åtgärdad innan man kommit ner till den nivån.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Var försiktig med vad du önskar... I natt slutade bilen helt ta emot laddning. Jag har provat omstart av både bil och wallcharger, samt UMC:n. Inget funkar.Max3 skrev:Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Så nu sitter jag här med 14 kWh i bilen, inget sätt att ladda och knappast troligt att någon på Tesla vill hjälpa till på en helg. Det får bli en hemmasittarhelg.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Försiktig? Alla som fått det meddelandet har fått ett nytt batteri...BjornS skrev:Var försiktig med vad du önskar... I natt slutade bilen helt ta emot laddning. Jag har provat omstart av både bil och wallcharger, samt UMC:n. Inget funkar.Max3 skrev:Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Så nu sitter jag här med 14 kWh i bilen, inget sätt att ladda och knappast troligt att någon på Tesla vill hjälpa till på en helg. Det får bli en hemmasittarhelg.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Centrala supporten lär kunna hjälpa (dvs hämta upp den) och fixa en lånebil/hyrbil ganska omgående om denBjornS skrev:Var försiktig med vad du önskar... I natt slutade bilen helt ta emot laddning. Jag har provat omstart av både bil och wallcharger, samt UMC:n. Inget funkar.Max3 skrev:Det meddelandet har jag väntat på i ett år snart...
Så nu sitter jag här med 14 kWh i bilen, inget sätt att ladda och knappast troligt att någon på Tesla vill hjälpa till på en helg. Det får bli en hemmasittarhelg.
blivit obrukbar...
Nåja nu är iaf trådens titel besvarad iaf...

Tråkigt men samtidigt bra såklart.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Hur når jag den? Vägassistansnumret?Bjelke skrev:Centrala supporten lär kunna hjälpa (dvs hämta upp den) och fixa en lånebil/hyrbil ganska omgående om den blivit obrukbar...
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
JappBjornS skrev:Hur når jag den? Vägassistansnumret?Bjelke skrev:Centrala supporten lär kunna hjälpa (dvs hämta upp den) och fixa en lånebil/hyrbil ganska omgående om den blivit obrukbar...

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Aha, är det så. Jag har inte lika bra koll och hade lite svårt att känna glädje över att bilen pajat ännu mer.Max3 skrev:Försiktig? Alla som fått det meddelandet har fått ett nytt batteri...

2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Hur går det?BjornS skrev:Aha, är det så. Jag har inte lika bra koll och hade lite svårt att känna glädje över att bilen pajat ännu mer.Max3 skrev:Försiktig? Alla som fått det meddelandet har fått ett nytt batteri...
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Korta versionen: Bilen är hos Tesla för batteribyte.Max3 skrev:Hur går det?
Långa versionen:
Jag ringde vägassistans förra lördagen och sade att bilen inte går att ladda. Personen i andra änden bad om chassinumret, slog in det på sin sida och sade sedan "Oj, det där ser inte bra ut. Jag skickar en bärgare. Behöver du en ersättningsbil?"
Bärgaren kom och tog med sig bilen till sin uppställningsplats. Tio minuter senare SMS:ade SOS Alarm och frågade vilken hyrbil jag ville ha. 20 minuter efter det satt jag i en fossil hyrbil på Teslas bekostnad. Snabba ryck och mycket professionellt bemötande från alla inblandade! Trist med fossil men man kan inte få allt.
Riktigt så enkelt fortsatte det dock inte. Denna form av nödhyrbilsavtal gäller i fem dygn. Sedan måste bilen tillbaka, no if buts or maybes. För mig betydde det återlämning kl 14 följande torsdag. På onsdag lunch kontaktade jag Tesla Support via chatten på hemsidan och frågade hur jag skulle göra med hyrbilen.
- Det ordnar servicecentret. Ställ din fråga i ett svar på deras SMS.
- Jag har inte fått något SMS from dem, svarade jag. Jag har inte hört ett pip sedan bilen hämtades i lördags.
- Okej, jag kontaktar dem och ber dem uppdatera dig.
En och en halv timme senare fick jag ett SMS från SC:
- Hej, vi väntar på en del till din bil. Den planeras anlända på fredag.
- Tack, svarade jag efter fem minuter. Hur gör jag med hyrbilen? Hyrestiden tar slut imorgon.
Tre timmar senare svarade SC:
- Den ska förlängas, vi tar hand om det.
Torsdag morgon ringde jag uthyraren och frågade om de fått någon förlängning från Tesla.
- Nej, dessa avtal kan inte förlängas. Bilen måste tillbaka klockan 14.
Klockan 10.00 SMS:ade jag SC:
- Vänligen återkoppla om detta snarast eftersom bilen måste tillbaka inom fyra timmar.
Inget svar.
Klockan 12:00 SMS:ade jag igen och bönade:
- Kom igen nu. Behöver jag åka från jobbet och lämna tillbaka bilen om en timme eller inte?
Inget svar.
Klockan 13:48, tolv minuter innan hyrtiden gick ut och strax efter att jag lämnat tillbaka bilen, kom ett svar:
- Vi har kontaktat dem som ska åtgärda detta. Strular det på något vis, skriv igen så ska vi se till att lösa det.
- För sent!, svarade jag. Nu är jag billös eftersom ni inte agerat. Ge mig telefonnumret till den som ska lösa detta.
Inget svar.
Dagen efter kommer till slut ett svar:
- Detta var inte bra. Vi har en bil vi avvarar till er. Finns det möjlighet att åka förbi här? Ber om ursäkt för detta.
På lunchen tog jag en taxi till SC och kvitterade ut en lånebil, en S90D AP1 med 13000 mil på mätaren. Den kommer jag tuffa runt i tills min bil är klar. Under detta besök bekräftade kundmottagaren också att det är batteriet de byter på min bil.
Sammanfattning av min första serviceupplevelse: Vägassistansen fungerar kanon. De har kapacitet, kompetens och verktyg för att direkt identifiera problem och hjälpa kundeerna. SC-supporten fungerar katastrofdåligt. SC tar rutinmässigt 3-12 timmar på sig att svara, oavsett hur brådskande ärenden är. Av allt att döma är de gravt underbemannade. Tyvärr är ju min upplevelse i linje med vad många andra beskrivit, så inte direkt något nytt. Men det är helt klart Teslas svagaste gren för tillfället.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Tack för uppdateringen. Hoppas du får nya batteriet installerat så snart som möjligt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Uppdatering efter mitt 4:e SC besök (Malmö) med det här problemet. Denna gången hade jag lite mera hopp då SC på SMS skrivit att batterimodulerna var obalanserade. Jag kommer ditt och får vänta en timme, de kör aldrig in bilen utan den står kvar på parkeringen utanför hela tiden, de verkar alltså ha kollat allt på distans. Sedan kommer en tekniker och säger som de alltid brukar:"Vi har kollat på ditt batteri och jämfört med likvärdiga bilar inom samma vin-range och kommit fram till att ditt batteri fungerar som det ska". Tog då upp att jag fått sms 2 dagar efter bokning från Tesla Göteborg att batterimodulerna är obalanserade varpå hans svar var: "De bara chansade utifrån vad du beskrivit, så är det inte alls, ditt batteri är ok." Jaha sa jag men varför har min räckvidd minskat så drastiskt då? Jag visste såklart vad han skulle svara så jag hade förberett mig
. Och mycket riktigt: "Räckvidden beror på körstil". Nej sa jag det står ju på er hemsida att det inte alls är så och att det baseras på en fixerad EPA konstant. Då sa han att om man kör tillräckligt snabbt så kommer räckvidden ändå påverkas. Jag sa att han hade fel och att teslas hemsida borde stämma bättre än vad han sa. Då sa han bara att det var det som Tesla hade lärt honom. Vid den punkten fanns det inte så mycket jag kunde göra så jag gick ut och åkte därifrån
.



- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4183
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Jag fattar inte varför detta ska vara så svårt att lösa. Dom måste ju kunna se batterikapacitet i kWh som man gör i scan my tesla och då se att det fattas 15-20%.
När man som amatör kan räkna ut kapaciteten med räckviddsmäten eller räkna på detta sätt
viewtopic.php?f=51&t=19684&hilit=Enkel+ ... +kapacitet
Känns som Tesla måste veta att det saknas 15-20 procent men dom kanske har någon annan gräns för när åtgärd ska göras.
Typ:
0-20% förlust = allt ser jättebra ut
21% förlust = ditt batteri måste bytas
Dom verkar inte ta hänsyn till om batteriet är "nytt" eller fem år gammalt.
När man som amatör kan räkna ut kapaciteten med räckviddsmäten eller räkna på detta sätt
viewtopic.php?f=51&t=19684&hilit=Enkel+ ... +kapacitet
Känns som Tesla måste veta att det saknas 15-20 procent men dom kanske har någon annan gräns för när åtgärd ska göras.
Typ:
0-20% förlust = allt ser jättebra ut
21% förlust = ditt batteri måste bytas
Dom verkar inte ta hänsyn till om batteriet är "nytt" eller fem år gammalt.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Ja frågade faktiskt om han kunde se hur många kWh som bilen uppskattade fanns i batteriet. Jag fick aldrig svar på den frågan utan samma gamla vanliga snack om att mitt batteri presterar normalt.Tellus skrev:Jag fattar inte varför detta ska vara så svårt att lösa. Dom måste ju kunna se batterikapacitet i kWh som man gör i scan my tesla och då se att det fattas 15-20%.
När man som amatör kan räkna ut kapaciteten med räckviddsmäten eller räkna på detta sätt
viewtopic.php?f=51&t=19684&hilit=Enkel+ ... +kapacitet
Känns som Tesla måste veta att det saknas 15-20 procent men dom kanske har någon annan gräns för när åtgärd ska göras.
Typ:
0-20% förlust = allt ser jättebra ut
21% förlust = ditt batteri måste bytas
Dom verkar inte ta hänsyn till om batteriet är "nytt" eller fem år gammalt.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Hej, en liten uppdatering igen
I slutet på förra året låg räckvidden på 420-430 km vid 100%.
Men i Januari började den sakta ticka upp, väldigt långsamt men varje vecka fick jag tillbaka någon enstaka km. Detta har hållit på i några månader tills nu då jag har runt 480 km vid 100%. Inte helt perfekt men bra mycket bättre än innan.
Nu till vad jag gjorde för att få tillbaka räckvidden; Ingenting!
Jag fortsatte att ladda till 90% varje dag. Jag körde knappt ner batteriet under 70% under dessa månader, ändå fick jag tillbaka räckvidden! Min spekulation är att någon mjukvaruuppdatering triggat ingång denna långsamma balansering.
Nu får man hoppas att räckvidden stannar på denna nivå och kanske till och med ökar när det blir varmare.

I slutet på förra året låg räckvidden på 420-430 km vid 100%.
Men i Januari började den sakta ticka upp, väldigt långsamt men varje vecka fick jag tillbaka någon enstaka km. Detta har hållit på i några månader tills nu då jag har runt 480 km vid 100%. Inte helt perfekt men bra mycket bättre än innan.
Nu till vad jag gjorde för att få tillbaka räckvidden; Ingenting!

Jag fortsatte att ladda till 90% varje dag. Jag körde knappt ner batteriet under 70% under dessa månader, ändå fick jag tillbaka räckvidden! Min spekulation är att någon mjukvaruuppdatering triggat ingång denna långsamma balansering.
Nu får man hoppas att räckvidden stannar på denna nivå och kanske till och med ökar när det blir varmare.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!

(Men varför ha så hög laddnivå om du förbrukar så lite?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Bevisa att service tekniker har fel!
Vad jag läst menar en del att batterierna blir bättre balanserade dåtaliz skrev:
(Men varför ha så hög laddnivå om du förbrukar så lite?)
Bla: