Bevisa att service tekniker har fel!

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Re: Bevisa att service tekniker har fel!

Inlägg av BjornS »

Max3 skrev:
Försiktig? Alla som fått det meddelandet har fått ett nytt batteri...
Aha, är det så. Jag har inte lika bra koll och hade lite svårt att känna glädje över att bilen pajat ännu mer. :)
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Max3

Inlägg av Max3 »

BjornS skrev:
Max3 skrev:
Försiktig? Alla som fått det meddelandet har fått ett nytt batteri...
Aha, är det så. Jag har inte lika bra koll och hade lite svårt att känna glädje över att bilen pajat ännu mer. :)
Hur går det?
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Max3 skrev:
Hur går det?
Korta versionen: Bilen är hos Tesla för batteribyte.

Långa versionen:

Jag ringde vägassistans förra lördagen och sade att bilen inte går att ladda. Personen i andra änden bad om chassinumret, slog in det på sin sida och sade sedan "Oj, det där ser inte bra ut. Jag skickar en bärgare. Behöver du en ersättningsbil?"

Bärgaren kom och tog med sig bilen till sin uppställningsplats. Tio minuter senare SMS:ade SOS Alarm och frågade vilken hyrbil jag ville ha. 20 minuter efter det satt jag i en fossil hyrbil på Teslas bekostnad. Snabba ryck och mycket professionellt bemötande från alla inblandade! Trist med fossil men man kan inte få allt.

Riktigt så enkelt fortsatte det dock inte. Denna form av nödhyrbilsavtal gäller i fem dygn. Sedan måste bilen tillbaka, no if buts or maybes. För mig betydde det återlämning kl 14 följande torsdag. På onsdag lunch kontaktade jag Tesla Support via chatten på hemsidan och frågade hur jag skulle göra med hyrbilen.

- Det ordnar servicecentret. Ställ din fråga i ett svar på deras SMS.
- Jag har inte fått något SMS from dem, svarade jag. Jag har inte hört ett pip sedan bilen hämtades i lördags.
- Okej, jag kontaktar dem och ber dem uppdatera dig.

En och en halv timme senare fick jag ett SMS från SC:
- Hej, vi väntar på en del till din bil. Den planeras anlända på fredag.
- Tack, svarade jag efter fem minuter. Hur gör jag med hyrbilen? Hyrestiden tar slut imorgon.

Tre timmar senare svarade SC:
- Den ska förlängas, vi tar hand om det.

Torsdag morgon ringde jag uthyraren och frågade om de fått någon förlängning från Tesla.
- Nej, dessa avtal kan inte förlängas. Bilen måste tillbaka klockan 14.

Klockan 10.00 SMS:ade jag SC:
- Vänligen återkoppla om detta snarast eftersom bilen måste tillbaka inom fyra timmar.

Inget svar.

Klockan 12:00 SMS:ade jag igen och bönade:
- Kom igen nu. Behöver jag åka från jobbet och lämna tillbaka bilen om en timme eller inte?

Inget svar.

Klockan 13:48, tolv minuter innan hyrtiden gick ut och strax efter att jag lämnat tillbaka bilen, kom ett svar:
- Vi har kontaktat dem som ska åtgärda detta. Strular det på något vis, skriv igen så ska vi se till att lösa det.
- För sent!, svarade jag. Nu är jag billös eftersom ni inte agerat. Ge mig telefonnumret till den som ska lösa detta.

Inget svar.

Dagen efter kommer till slut ett svar:
- Detta var inte bra. Vi har en bil vi avvarar till er. Finns det möjlighet att åka förbi här? Ber om ursäkt för detta.

På lunchen tog jag en taxi till SC och kvitterade ut en lånebil, en S90D AP1 med 13000 mil på mätaren. Den kommer jag tuffa runt i tills min bil är klar. Under detta besök bekräftade kundmottagaren också att det är batteriet de byter på min bil.

Sammanfattning av min första serviceupplevelse: Vägassistansen fungerar kanon. De har kapacitet, kompetens och verktyg för att direkt identifiera problem och hjälpa kundeerna. SC-supporten fungerar katastrofdåligt. SC tar rutinmässigt 3-12 timmar på sig att svara, oavsett hur brådskande ärenden är. Av allt att döma är de gravt underbemannade. Tyvärr är ju min upplevelse i linje med vad många andra beskrivit, så inte direkt något nytt. Men det är helt klart Teslas svagaste gren för tillfället.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Tack för uppdateringen. Hoppas du får nya batteriet installerat så snart som möjligt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Max3

Inlägg av Max3 »

Uppdatering efter mitt 4:e SC besök (Malmö) med det här problemet. Denna gången hade jag lite mera hopp då SC på SMS skrivit att batterimodulerna var obalanserade. Jag kommer ditt och får vänta en timme, de kör aldrig in bilen utan den står kvar på parkeringen utanför hela tiden, de verkar alltså ha kollat allt på distans. Sedan kommer en tekniker och säger som de alltid brukar:"Vi har kollat på ditt batteri och jämfört med likvärdiga bilar inom samma vin-range och kommit fram till att ditt batteri fungerar som det ska". Tog då upp att jag fått sms 2 dagar efter bokning från Tesla Göteborg att batterimodulerna är obalanserade varpå hans svar var: "De bara chansade utifrån vad du beskrivit, så är det inte alls, ditt batteri är ok." Jaha sa jag men varför har min räckvidd minskat så drastiskt då? Jag visste såklart vad han skulle svara så jag hade förberett mig 8-) . Och mycket riktigt: "Räckvidden beror på körstil". Nej sa jag det står ju på er hemsida att det inte alls är så och att det baseras på en fixerad EPA konstant. Då sa han att om man kör tillräckligt snabbt så kommer räckvidden ändå påverkas. Jag sa att han hade fel och att teslas hemsida borde stämma bättre än vad han sa. Då sa han bara att det var det som Tesla hade lärt honom. Vid den punkten fanns det inte så mycket jag kunde göra så jag gick ut och åkte därifrån :oops: :shock: .
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag fattar inte varför detta ska vara så svårt att lösa. Dom måste ju kunna se batterikapacitet i kWh som man gör i scan my tesla och då se att det fattas 15-20%.
När man som amatör kan räkna ut kapaciteten med räckviddsmäten eller räkna på detta sätt
viewtopic.php?f=51&t=19684&hilit=Enkel+ ... +kapacitet

Känns som Tesla måste veta att det saknas 15-20 procent men dom kanske har någon annan gräns för när åtgärd ska göras.
Typ:
0-20% förlust = allt ser jättebra ut
21% förlust = ditt batteri måste bytas

Dom verkar inte ta hänsyn till om batteriet är "nytt" eller fem år gammalt.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Max3

Inlägg av Max3 »

Tellus skrev:
Jag fattar inte varför detta ska vara så svårt att lösa. Dom måste ju kunna se batterikapacitet i kWh som man gör i scan my tesla och då se att det fattas 15-20%.
När man som amatör kan räkna ut kapaciteten med räckviddsmäten eller räkna på detta sätt
viewtopic.php?f=51&t=19684&hilit=Enkel+ ... +kapacitet

Känns som Tesla måste veta att det saknas 15-20 procent men dom kanske har någon annan gräns för när åtgärd ska göras.
Typ:
0-20% förlust = allt ser jättebra ut
21% förlust = ditt batteri måste bytas

Dom verkar inte ta hänsyn till om batteriet är "nytt" eller fem år gammalt.
Ja frågade faktiskt om han kunde se hur många kWh som bilen uppskattade fanns i batteriet. Jag fick aldrig svar på den frågan utan samma gamla vanliga snack om att mitt batteri presterar normalt.
Max3

Inlägg av Max3 »

Hej, en liten uppdatering igen :)

I slutet på förra året låg räckvidden på 420-430 km vid 100%.
Men i Januari började den sakta ticka upp, väldigt långsamt men varje vecka fick jag tillbaka någon enstaka km. Detta har hållit på i några månader tills nu då jag har runt 480 km vid 100%. Inte helt perfekt men bra mycket bättre än innan.

Nu till vad jag gjorde för att få tillbaka räckvidden; Ingenting! :D
Jag fortsatte att ladda till 90% varje dag. Jag körde knappt ner batteriet under 70% under dessa månader, ändå fick jag tillbaka räckvidden! Min spekulation är att någon mjukvaruuppdatering triggat ingång denna långsamma balansering.

Nu får man hoppas att räckvidden stannar på denna nivå och kanske till och med ökar när det blir varmare.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

(Men varför ha så hög laddnivå om du förbrukar så lite?)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Max3

Inlägg av Max3 »

taliz skrev:
Bild
(Men varför ha så hög laddnivå om du förbrukar så lite?)
Vad jag läst menar en del att batterierna blir bättre balanserade då

Bla:
Skriv svar