Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Henrik Torphammar » 27 jul 2018 23:57

Jerker skrev:Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.


Nej där klämmer ingen sko. S och X fungerar ju redan på det viset.

Jag tror ovan artikel är bogus!

Skulle förvåna mig om model 3 inte är/blir kompatibel med SuC. Då är dom ju ena jävla stolpskott på Tesla. Smacka in en egen kontakt i USA och mura in sig i ett hörn, sedan mojja upp det i EU med egen standard som deras egna bilar inte kan ta?! Skulle inte förvåna mig om model 3 inte var kompatibel med CCS. Tyvärr, trots att Tesla vill rädda världen.
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1394
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Laban » 28 jul 2018 06:16

Jerker skrev:Jo, men det är ju AC. Tesla SuC ger ju DC, och då måste man modifiera den övre delen i CCS-kontakten. Jag tror att det är där skon klämmer.


Enda skillnaden är väl att kontakten är längre för att den ska klara högre effekt. Fick för mig att protokollet är exakt samma annars, dvs, Tesla kör DC - Mid enligt standarden:

Bild

All laddning vid DC High (CCS) sker över den nedre kontakten så det borde spela mindre roll om den övre kontakten (honan) är lite längre. Så jag kan tycka att det borde vara ok att slänga på en CCS kontakt i Model 3 som både är kompatibel med nuvarande SuC samt CCS DC-High. Och kan man ha AC och DC på samma kontakter så borde det inte vara något problem tekniskt sett.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2446
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Jerker » 28 jul 2018 09:31

Jag tror inte att det som går att göra i en ren typ2-kontakt inte är tillåtet när den kombineras i en CCS.

Varför skulle annars Tesla montera dubbla kablar på SuC? Om det gick att använda Teslas SuC-kontakt i en CCS på bilen så skulle man inte behöva montera CCS-kablar på SuC. (Alltså, Tesla skulle säkert kunna utforma sina CCS-kontaker i bilarna så att det gick att använda både CCS, typ2 och SuC i samma, men enligt CCS-standaren får man alltså troligen inte detta.)

Men vi vet ju inte om detta är sant, att Tesla ska montera dubbla kablar på SuC.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 7152
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare bylund » 28 jul 2018 10:08

Anledningen att montera CCS även på superladdare vore att göra det möjligt även för andra bilar att ladda. Det kan vara för att lagen kräver det, för att man tror att man kan tjäna pengar på det, eller för att man menar allvar med att påskynda en omställning till eldriven transport.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8200
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 28 jul 2018 10:19

Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1764
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav PoloPrinsen » 28 jul 2018 11:55

OfarligTesla skrev:Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.


Fast å andea sidan, om man är bunden till CCS och tec ät med i Clevers klubb, dvs kan o får ladda på alla Cleverstolpar... ja då när man står där i Sundsvall så kanske man inser att faaaan, nu e det slut på CCS om jag åker norrut. Södra sverige, danmark samt nordligaste nordtyskland duger det att ha Cleverkort/tag/kod/medlemskap för att kunna ladda snabbt. Relativt iaf. Om inte det är kö eller trasig stolpe.

Skulle nu Tesla få för sig att fixa ett enda (verkar vara eus önskan/krav med så skulle Tesla genast få en massa besökande på sina SuCs som laddar CCS och samtidigt ser hur fint Teslas eget, väldimensionerade nät av laddare fungerar.
Väldigt många skulle nog resonera som så att är inte CCS laddmöjligheterna goda vid nästa bilbyte så kanske det ska bli en Tesla istället.

Tesla borde kanske ha ett par AC11/22Kwh uttag i anslutning till SuCområdet så att Teslaägare kan ladda under längre tid om de vill/måste stanna längre på området. De slipper då ta en laddplats i anspråk i onödan.

Mvh PP
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 05 jul 2015 08:11

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 28 jul 2018 14:33

PoloPrinsen skrev:
OfarligTesla skrev:Kan säga om Tesla låter andra bilar ladda vid SuC finns det ju mindre anledning att köpa Tesla när de andra kommer med sina bilar i höst/nästa år. Om det sker byter jag nog ut min S mot en Taycan eller liknande när den kommer.


Fast å andea sidan, om man är bunden till CCS och tec ät med i Clevers klubb, dvs kan o får ladda på alla Cleverstolpar... ja då när man står där i Sundsvall så kanske man inser att faaaan, nu e det slut på CCS om jag åker norrut. Södra sverige, danmark samt nordligaste nordtyskland duger det att ha Cleverkort/tag/kod/medlemskap för att kunna ladda snabbt. Relativt iaf. Om inte det är kö eller trasig stolpe.

Skulle nu Tesla få för sig att fixa ett enda (verkar vara eus önskan/krav med så skulle Tesla genast få en massa besökande på sina SuCs som laddar CCS och samtidigt ser hur fint Teslas eget, väldimensionerade nät av laddare fungerar.
Väldigt många skulle nog resonera som så att är inte CCS laddmöjligheterna goda vid nästa bilbyte så kanske det ska bli en Tesla istället.

Tesla borde kanske ha ett par AC11/22Kwh uttag i anslutning till SuCområdet så att Teslaägare kan ladda under längre tid om de vill/måste stanna längre på området. De slipper då ta en laddplats i anspråk i onödan.

Mvh PP


Fast om Teslas laddningsnät är öppet för alla spelar det ju ingen roll om du köper en Tesla eller något annat, då är det bilarna som jämförs direkt mot varandra. Och så bra är inte bilarna att jag tror de kommer ha en suck mot byggkvalitén hos Taycan osv, den lär ha både mindre vägljud och vindljud samtidigt som du har 4-hjulsstyrning med mera lull lull. Gissningsvis kommer byggkvalitén i allmänhet vara högre.

Det Tesla har idag är att de har de bästa bilarna ur prestanda/räckvidd osv och att de har laddningsnätet. Om 1-2 år kommer de inte längre ha de bästa bilarna (tror knappast de kommer hinna utvecklas så pass på den tiden att de kan konkurrera i byggkvalité med Porsche och det segmentet) så då är det enda de har laddningsnätet, om inte CCS hunnit ikapp det vill säga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 1764
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav PoloPrinsen » 28 jul 2018 14:54

Jag missförstod nog dig litegrann...

Jag menade att man (Tesla) har kvar sitt eget, unika, laddnätverk såsom det är idag. Dvs tillräckligt tätt så man inte alltid måste stanna på just en viss SuC, samt framförallt att de har kapacitet (antal stolpar) nog att låta alla ladda utan lång väntetid.

Ovanpå detta alltså så menade jag att man skulle kunna bygga ut en liten CCS kapacitet så att andra bilar kan ladda där och då se hur finfint SuCsystemet fungerar för alla Teslaägare. Alltså ingen SuC till andra märkens bilar, utan bara CCS och bara 50kWh. Men audi/porsche/volvo/skodafamiljen ser hur mycket bättre Teslas laddnätverk strax intill fungerar.

CCS gratis för alla så att Tesla alltid har en besökande bil vars förare och passagerare ser hur stor skillnad det är på CCS resp SuC i effektivitet.

Om det är fullt på SuC och ingen laddar på CCS så skall givetsvis en Tesla få ladda där den också.

Hoppas det blev lite tydligare formulerat nu.

Mvh PP
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
 
Inlägg: 363
Blev medlem: 05 jul 2015 08:11

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Mickep » 28 jul 2018 15:28

Tycker egentligen suc borde begränsa sin laddhastighet nedåt så man inte har folk som spenderar sista halvtimmen att få den sista %.
Att toppa upp borde det finnas en ccs/chademo för i anslutning till superladdarna.
Hoppas dock på en ccs kontakt.(i kina har de stoppat in den kontakt de använder) på det sättet är användarna inte lika låst vid sucnätverket.
Mickep
 
Inlägg: 1630
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Svenssons » 28 jul 2018 19:30

Jerker skrev:Jag tror inte att det som går att göra i en ren typ2-kontakt inte är tillåtet när den kombineras i en CCS.

Varför skulle annars Tesla montera dubbla kablar på SuC? Om det gick att använda Teslas SuC-kontakt i en CCS på bilen så skulle man inte behöva montera CCS-kablar på SuC. (Alltså, Tesla skulle säkert kunna utforma sina CCS-kontaker i bilarna så att det gick att använda både CCS, typ2 och SuC i samma, men enligt CCS-standaren får man alltså troligen inte detta.)

Men vi vet ju inte om detta är sant, att Tesla ska montera dubbla kablar på SuC.


DC genom Mennekes Typ 2 finns ju redan i standard så jag kan inte se några som helst problem att sedan även lägga till två ytterligare pinnar för att få till CCS också enligt standard. Att montera dubbla kablar på SuC-stolparna har ju dels fördelen med att alla som har CCS kommer kunna ha möjligheten att ladda vid dessa plus att om framtida Tesla kommer med CCS så kommer dessa kunna laddas snabbare än idag och snabbare än dagens CCS. Finns ju inget som hindrar att Tesla kör en ehen lösning där samtliga pins i CCS används så att det går att köra 125 kW genom Menekes/Typ 2-kontakten och sedan kanske ytterligare 200 kW genom de två extra pinnarna i CCS med en total effekt på runt 325 kW DC 400V eller kanske till och med högre, uppåt 600 kW om det är 800V som till t.ex. Semi eller till och med Roadster mk2.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8830
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Niklas Z, twelen och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.