Nej, batteritemperaturen spelar noll roll.maxhallden skrev: ↑11 okt 2023 08:56Laddade till 100% inatt för att testa. Direkt på morgonen i garaget fick jag fram typ samma som igår vid 70%.
Men när jag kört en liten bit och batteriet blivit varmt antar jag blev det lite bättre.
När bilen presenterar energigrafen utgår den från nominal remaining, energin som är kvar i batteriet. Bilens nominal remaining och nominal full pack är oberoende av batteritemperaturen*.
Dividerar man energin som är kvar i batteriet med snittförbrukningen får man räckvidden som visas.
Vi gör tvärtom, multiplicerar förbrukning med räckvidden och får energin. Vid exakt 100% är det inget avrundningsfel, men så fort du kört en bit blir det det det genom att SOC visas i hela procent. Där har vi upp till en halv procent avrundningsfel redan vid 99% SOC och det ökar med lägre SOC, så vid 70% blir det ca 0.7%.
Energigrafen blir mest korrekt vid 100%, precis som Nogo säger.
*) Många tror att BMS ”luras” av ett kallt batteri, med så är inte fallet.
Lithiumbatterier har grymt stabil spänningskurva när de är obelastade och batteritemperaturen varierar. Ändringen i spänning från rumstemp till -25C är i det närmaste obefintlig.
Bilens BMS kommer mäta samma SOC när batteriet är jättekallt, så BMS värde för SOC är samma som när batteriet är varmt.
Bilen presenterar dock ett lite lägre värde när batteriet är kallt, för att motsvara förluster pga ev. batteriuppvärmning samt ökade förluster pga inre resistans. Man kan enklast tänka sig att den visade räckvidden om man valt km istället för procent ska stämma.
Detta är väldigt tydligt när man läser av BMS med tex Scan my tesla.