Nu är en solid svart 75D beställd till Umeå. Leveransen är dock planerad till årsskiftet då jag vill få kostnaderna på 2017. Känns som en lååååång väntan

PS: Tack Danni för goda råd tidigare och rabatt

Moderator: Redaktion
Härligt och grattis! Lite lustigt att jag är tillbaka till Umeå just idag. Har inte varit här uppe sedan jag bjöd på åkturen.Jonas H skrev:Kan inte leva med någon laddhybrid inser jag. Har avbeställt en X5 Phev och grävde lite extra djupt i fickorna.
Nu är en solid svart 75D beställd till Umeå. Leveransen är dock planerad till årsskiftet då jag vill få kostnaderna på 2017. Känns som en lååååång väntan![]()
PS: Tack Danni för goda råd tidigare och rabatt. Har använt din länk för 8000 kr i rabatt
Har bokat modell 3. Grattis till köpet, undrar var är närmaste servicecenter?Jonas H skrev:Kan inte leva med någon laddhybrid inser jag. Har avbeställt en X5 Phev och grävde lite extra djupt i fickorna.
Nu är en solid svart 75D beställd till Umeå. Leveransen är dock planerad till årsskiftet då jag vill få kostnaderna på 2017. Känns som en lååååång väntan![]()
PS: Tack Danni för goda råd tidigare och rabatt. Har använt din länk för 8000 kr i rabatt
Från Umeå är det ganska jämt skägg mellan Upplands Väsby och Trondheim.Zalman3 skrev:Har bokat modell 3. Grattis till köpet, undrar var är närmaste servicecenter?
Bra beslut! Själv kommer jag inte heller gå via omvägen laddhybrid.Jonas H skrev:Kan inte leva med någon laddhybrid inser jag. Har avbeställt en X5 Phev och grävde lite extra djupt i fickorna.
Hehe, precis vad jag tänkt! Laddhybrider är som alkoholfritt vinLarsL skrev:Bra beslut! Själv kommer jag inte heller gå via omvägen laddhybrid.Jonas H skrev:Kan inte leva med någon laddhybrid inser jag. Har avbeställt en X5 Phev och grävde lite extra djupt i fickorna.
Nu gäller detta knappast Umeå, men på vissa ställen i norra Norrland kan man ju få ett par hus för priset av en Model S. I centrala Stockholm inte ens en etta med kokvrå. Kanske gör perspektiven lite annorlunda...Jonas H skrev:Tack för alla positiva kommentarerKan behövas efter att ha fått en lång "utskällning" av storebror i helgen om hur totalt dum i huvudet man måste vara som köper en bil för över 900 000 kr. Han jobbar som ekonomichef på ett stort företag, men inte ens mina ekonomiska resonemang och kalkyler bet på honom
![]()
Nåja... själv är jag så övertygad om att detta är rätt. Men börjar märka att man får "försvara" kostnaden ganska ordentligt för många. Norrlänningar kan ha lite speciell mentalitet ibland.
Jag har en bekant som drog på sig viss avundsjuka och nedsättande kommentarer om hans frikostighet mot sig själv. Han avfärdade all diskussion med kommentaren:"Vi rika har det bra"!Jonas H skrev:Tack för alla positiva kommentarerKan behövas efter att ha fått en lång "utskällning" av storebror i helgen om hur totalt dum i huvudet man måste vara som köper en bil för över 900 000 kr. Han jobbar som ekonomichef på ett stort företag, men inte ens mina ekonomiska resonemang och kalkyler bet på honom
![]()
Nåja... själv är jag så övertygad om att detta är rätt. Men börjar märka att man får "försvara" kostnaden ganska ordentligt för många. Norrlänningar kan ha lite speciell mentalitet ibland.
Sant. Min Model S är väl i nuläget i runda slängar dubbelt så mycket värd som hela min fastighet med flera hus på. Och då bor jag ändå bara i Skaraborg och inte i Norrland. Men det är just därför jag har råd med bilen. Hade jag behövt hosta upp flera miljoner för mitt boende så hade jag förmodligen puttrat omkring i en gammal Volvo. Det handlar om prioriteringar. Jag köpte min Model S eftersom jag ville ha den. Och för att jag hade råd. Ingen annan har med detta att göra. Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste försvara detta.bylund skrev:Nu gäller detta knappast Umeå, men på vissa ställen i norra Norrland kan man ju få ett par hus för priset av en Model S. I centrala Stockholm inte ens en etta med kokvrå. Kanske gör perspektiven lite annorlunda...
Som norrbottning i förskingringen så håller jag med att räckvidd är av intresse där uppe. Hoppas Tesla bygger ut SuC så man kan ta sig upp utan massa krångel med RFID tags o annat till Luleå, ens Heimat, snart . Grattis till ett klokt bilval. Dyr, javisst på men ändå rätt på lång sikt. ... och inte för att vara elak mot din bror, ekonomichefen, men den inställningen han har är typisk för kvartalsrapportmänniskor, som inte kan tänka längre än tre månader .... stå på dig. Elon och jag och många fler är på din sida.Jonas H skrev:Jag måste ju vara världens veligaste person när det gäller detta med TeslaHade som sagt beställt en 70D med leverans till årsskiftet, men fick räckviddsångest redan innan leveransen
Norrland är ju som sagt lite annorlunda vad gäller klimat och laddmöjlighet än södra Sverige.
Alexander på Tesla gav verkligen super service trots att han var på semester och såg nu till att jag fick byta till en 90D. Nu blir det verkligen en basic utrustad 90D i stället med enbart panorama och bakåtvända säten. Blev faktiskt bara 36 000 kr dyrare än hur jag specat min 70 och 1200 kr billigare brutto i förmånsvärde. Tillvalen slår verkligen hårt. Autopiloten aktiverar jag förmodligen senare.
Utrustning är ju kul, men nu får räckvidd gå före allt annat.
Sen är det ju kul med prestanda så 100 HK till känns ju heller inte fel
En gammal man fröjdas åt ungdomlig klokhet och klarsyn!apkungen skrev:För att köpa en tesla behöver man inte vara jätterik ens. Jag skulle kunna "ha råd" trots en lön på "bara" 450kkr om året och som den enda som jobbar i hushållet. Det skulle bli kämpigt och vi skulle få prioritera bort mycket men det skulle gå. Det viktigaste är inte en hög lön, det viktigaste är hur men prioriterar och tesla är inte bara en bil, det kan vara en hel livsstil.
far1far2 skrev:En gammal man fröjdas åt ungdomlig klokhet och klarsyn!apkungen skrev:För att köpa en tesla behöver man inte vara jätterik ens. Jag skulle kunna "ha råd" trots en lön på "bara" 450kkr om året och som den enda som jobbar i hushållet. Det skulle bli kämpigt och vi skulle få prioritera bort mycket men det skulle gå. Det viktigaste är inte en hög lön, det viktigaste är hur men prioriterar och tesla är inte bara en bil, det kan vara en hel livsstil.
Grattis till P90D!Jonas H skrev:Jag måste ju vara världens veligaste person när det gäller detta med TeslaHade som sagt beställt en 70D med leverans till årsskiftet, men fick räckviddsångest redan innan leveransen
Norrland är ju som sagt lite annorlunda vad gäller klimat och laddmöjlighet än södra Sverige.
Alexander på Tesla gav verkligen super service trots att han var på semester och såg nu till att jag fick byta till en 90D. Nu blir det verkligen en basic utrustad 90D i stället med enbart panorama och bakåtvända säten. Blev faktiskt bara 36 000 kr dyrare än hur jag specat min 70 och 1200 kr billigare brutto i förmånsvärde. Tillvalen slår verkligen hårt. Autopiloten aktiverar jag förmodligen senare.
Utrustning är ju kul, men nu får räckvidd gå före allt annat.
Sen är det ju kul med prestanda så 100 HK till känns ju heller inte fel