Nu blir det en Tesla till Norrland i alla fall

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Nu blir det en Tesla till Norrland i alla fall

Inlägg av Jonas H »

Kan inte leva med någon laddhybrid inser jag. Har avbeställt en X5 Phev och grävde lite extra djupt i fickorna.

Nu är en solid svart 75D beställd till Umeå. Leveransen är dock planerad till årsskiftet då jag vill få kostnaderna på 2017. Känns som en lååååång väntan :cry:

PS: Tack Danni för goda råd tidigare och rabatt :) . Har använt din länk för 8000 kr i rabatt
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Re: Nu blir det en Tesla till Norrland i alla fall

Inlägg av kangru »

Bra val!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tackar och bockar ödmjukast för din referral!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
6884
Teslaägare

Inlägg av 6884 »

På väg en till Storuman också!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har bett Tesla om en SuC i Storuman så att det knyter ihop kust och fjäll/Norge.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Jonas H skrev:
Kan inte leva med någon laddhybrid inser jag. Har avbeställt en X5 Phev och grävde lite extra djupt i fickorna.

Nu är en solid svart 75D beställd till Umeå. Leveransen är dock planerad till årsskiftet då jag vill få kostnaderna på 2017. Känns som en lååååång väntan :cry:

PS: Tack Danni för goda råd tidigare och rabatt :) . Har använt din länk för 8000 kr i rabatt
Härligt och grattis! Lite lustigt att jag är tillbaka till Umeå just idag. Har inte varit här uppe sedan jag bjöd på åkturen.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jonas H skrev:

Har bokat modell 3. Grattis till köpet, undrar var är närmaste servicecenter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Har bokat modell 3. Grattis till köpet, undrar var är närmaste servicecenter?
Från Umeå är det ganska jämt skägg mellan Upplands Väsby och Trondheim.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare

Inlägg av JorgenM »

Grattis!
Är helt övertygad om att du aldrig kommer att ångra dig!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Du har ju garanterat något av ditt livs bästa köp att se fram emot ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jonas H skrev:

Bra beslut! Själv kommer jag inte heller gå via omvägen laddhybrid.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

LarsL skrev:
Jonas H skrev:

Bra beslut! Själv kommer jag inte heller gå via omvägen laddhybrid.
Hehe, precis vad jag tänkt! Laddhybrider är som alkoholfritt vin :) Får man inte den riktiga varan kan man lika gärna vara utan!
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Grattis Jonas jag tror din omgivning kommer fundera varför du får ett större leende på läpparna ju närmare vintern året går :)
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Tack för alla positiva kommentarer :) Kan behövas efter att ha fått en lång "utskällning" av storebror i helgen om hur totalt dum i huvudet man måste vara som köper en bil för över 900 000 kr. Han jobbar som ekonomichef på ett stort företag, men inte ens mina ekonomiska resonemang och kalkyler bet på honom :roll:

Nåja... själv är jag så övertygad om att detta är rätt. Men börjar märka att man får "försvara" kostnaden ganska ordentligt för många. Norrlänningar kan ha lite speciell mentalitet ibland.
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jonas H skrev:
Tack för alla positiva kommentarer :) Kan behövas efter att ha fått en lång "utskällning" av storebror i helgen om hur totalt dum i huvudet man måste vara som köper en bil för över 900 000 kr. Han jobbar som ekonomichef på ett stort företag, men inte ens mina ekonomiska resonemang och kalkyler bet på honom :roll:

Nåja... själv är jag så övertygad om att detta är rätt. Men börjar märka att man får "försvara" kostnaden ganska ordentligt för många. Norrlänningar kan ha lite speciell mentalitet ibland.
Nu gäller detta knappast Umeå, men på vissa ställen i norra Norrland kan man ju få ett par hus för priset av en Model S. I centrala Stockholm inte ens en etta med kokvrå. Kanske gör perspektiven lite annorlunda...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Jonas H skrev:

Jag har en bekant som drog på sig viss avundsjuka och nedsättande kommentarer om hans frikostighet mot sig själv. Han avfärdade all diskussion med kommentaren:"Vi rika har det bra"!
Prova det! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Nu gäller detta knappast Umeå, men på vissa ställen i norra Norrland kan man ju få ett par hus för priset av en Model S. I centrala Stockholm inte ens en etta med kokvrå. Kanske gör perspektiven lite annorlunda...
Sant. Min Model S är väl i nuläget i runda slängar dubbelt så mycket värd som hela min fastighet med flera hus på. Och då bor jag ändå bara i Skaraborg och inte i Norrland. Men det är just därför jag har råd med bilen. Hade jag behövt hosta upp flera miljoner för mitt boende så hade jag förmodligen puttrat omkring i en gammal Volvo. Det handlar om prioriteringar. Jag köpte min Model S eftersom jag ville ha den. Och för att jag hade råd. Ingen annan har med detta att göra. Jag förstår inte varför man överhuvudtaget måste försvara detta.
Jag har själv råkat ut för dessa ekonomiexperter många gånger. Ganska irriterande.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Jag måste ju vara världens veligaste person när det gäller detta med Tesla :) Hade som sagt beställt en 70D med leverans till årsskiftet, men fick räckviddsångest redan innan leveransen :) Norrland är ju som sagt lite annorlunda vad gäller klimat och laddmöjlighet än södra Sverige.

Alexander på Tesla gav verkligen super service trots att han var på semester och såg nu till att jag fick byta till en 90D. Nu blir det verkligen en basic utrustad 90D i stället med enbart panorama och bakåtvända säten. Blev faktiskt bara 36 000 kr dyrare än hur jag specat min 70 och 1200 kr billigare brutto i förmånsvärde :D. Tillvalen slår verkligen hårt. Autopiloten aktiverar jag förmodligen senare.

Utrustning är ju kul, men nu får räckvidd gå före allt annat.

Sen är det ju kul med prestanda så 100 HK till känns ju heller inte fel :twisted:

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Jonas H skrev:
Jag måste ju vara världens veligaste person när det gäller detta med Tesla :) Hade som sagt beställt en 70D med leverans till årsskiftet, men fick räckviddsångest redan innan leveransen :) Norrland är ju som sagt lite annorlunda vad gäller klimat och laddmöjlighet än södra Sverige.

Alexander på Tesla gav verkligen super service trots att han var på semester och såg nu till att jag fick byta till en 90D. Nu blir det verkligen en basic utrustad 90D i stället med enbart panorama och bakåtvända säten. Blev faktiskt bara 36 000 kr dyrare än hur jag specat min 70 och 1200 kr billigare brutto i förmånsvärde :D. Tillvalen slår verkligen hårt. Autopiloten aktiverar jag förmodligen senare.

Sen är det ju kul med prestanda så 100 HK till känns ju heller inte fel :twisted:
Som norrbottning i förskingringen så håller jag med att räckvidd är av intresse där uppe. Hoppas Tesla bygger ut SuC så man kan ta sig upp utan massa krångel med RFID tags o annat till Luleå, ens Heimat, snart . Grattis till ett klokt bilval. Dyr, javisst på men ändå rätt på lång sikt. ... och inte för att vara elak mot din bror, ekonomichefen, men den inställningen han har är typisk för kvartalsrapportmänniskor, som inte kan tänka längre än tre månader .... stå på dig. Elon och jag och många fler är på din sida.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

För att köpa en tesla behöver man inte vara jätterik ens. Jag skulle kunna "ha råd" trots en lön på "bara" 450kkr om året och som den enda som jobbar i hushållet. Det skulle bli kämpigt och vi skulle få prioritera bort mycket men det skulle gå. Det viktigaste är inte en hög lön, det viktigaste är hur men prioriterar och tesla är inte bara en bil, det kan vara en hel livsstil.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Ett koncept!
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Jonas. Klokt byte till 90D. ;)
Söderut går bra vad man nu skall dit och göra men västerut i Norrlands inland då det snöat är räckvidd till slutdestination bra.
Vi får hjälpas åt att lobba hos elleverantörer och kommuner så att åtminstone Chademo laddare kommer.
Kusten i norr verkar Tesla fixa med både Örnsköldsvik, Umeå och vidare mot Norge via Luleå.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

apkungen skrev:
För att köpa en tesla behöver man inte vara jätterik ens. Jag skulle kunna "ha råd" trots en lön på "bara" 450kkr om året och som den enda som jobbar i hushållet. Det skulle bli kämpigt och vi skulle få prioritera bort mycket men det skulle gå. Det viktigaste är inte en hög lön, det viktigaste är hur men prioriterar och tesla är inte bara en bil, det kan vara en hel livsstil.
En gammal man fröjdas åt ungdomlig klokhet och klarsyn!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

far1far2 skrev:
apkungen skrev:
En gammal man fröjdas åt ungdomlig klokhet och klarsyn!

Trevligt skrivet far1far2. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Jonas H skrev:

Grattis till P90D!
Vilket serviceavtal har du beställt?
Servar du den i Stockholm?
Åker du till Stockholm och hämtar bilen vid leverans, eller skickas den till Umeå?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar