Prisfall??

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Prisfall??

Inlägg av 12man »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
...
Det kan göra att fler kalkylerar att det blir rimligt att köpa elbil. Det skall bli intressant att se vad som kommer tas ut vid laddstationerna. (vissa lev fick kritik att de tog extremt högt pris för elen)
Fast elkostnaden vid snabbladdning är inte lika kritiskt för en elbil som för bensinpriset för en fossil. 90% eller mer av förbrukningen laddas hemma och där gäller de vanliga abonnentspriserna. Visserligen kan priset på el öka, men inte enormt mycket.
elpriset kommer att sjunka eller i sämsta fall vara konstant i fasta kronor, om det höjs kommer solceller bli intressantare snabbt, så där sitt elbolagen i rävsaxen,
ms 76132 "Eleamore"
Mickep

Inlägg av Mickep »

LarsL skrev:
Mickep skrev:
...
Det kan göra att fler kalkylerar att det blir rimligt att köpa elbil. Det skall bli intressant att se vad som kommer tas ut vid laddstationerna. (vissa lev fick kritik att de tog extremt högt pris för elen)
Fast elkostnaden vid snabbladdning är inte lika kritiskt för en elbil som för bensinpriset för en fossil. 90% eller mer av förbrukningen laddas hemma och där gäller de vanliga abonnentspriserna. Visserligen kan priset på el öka, men inte enormt mycket.
För de som har villa och tillgång till rimlig hastighet på sina möjliga ladduttag. Det är är också en inte så liten del av befolkningen som bor i flerfamiljshus där parkeringarnas eluttag inte lämpar sig för kontinuerlig laddning (en del tidsstyrda och inte ens igång under sommaren). Elpriserna som kritiserades var flera gånger högre än att ladda hemma och tom mer än tre gånger så hög mot vad bensinpriset skulle vara. det är inte rimligt.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Elpriserna som kritiserades var flera gånger högre än att ladda hemma och tom mer än tre gånger så hög mot vad bensinpriset skulle vara. det är inte rimligt.
Elpriser på 5 gånger kostnaden är fullt rimliga på snabbladdare som man bara besöker några enstaka gånger per år. Jämför med vatten. Du kan få en liter vatten hemma för kanske 2 öre. Sedan köper du en halvliter på 7-11 för 15 kr eller 750 gånger priset. Varför tar inte alla med sig vattnet hemifrån?

Man betalar egentligen inte för elen utan för möjligheten att snabbladda medan man kör långt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

themax skrev:
Väcker liv i den här tråden lite. Jag har tidigare inte sett så många bilar till salu och inte heller så många prissänkta bilar sedan jag började bevaka begagnat.

Flera har legat ute över 100 dagar och normalt brukar de försvinna snabbare. Och precis som diskuterades tidigare var det Performance och utan AP som gjorde dem till långliggare. Men nu är det också sådana med AP, och "normala" konfigurationer som blir kvar. Nya S60-effekten?

Bild
Vad är det för app du använder?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Mickep

Inlägg av Mickep »

Svenssons skrev:
Mickep skrev:
Elpriserna som kritiserades var flera gånger högre än att ladda hemma och tom mer än tre gånger så hög mot vad bensinpriset skulle vara. det är inte rimligt.
Elpriser på 5 gånger kostnaden är fullt rimliga på snabbladdare som man bara besöker några enstaka gånger per år. Jämför med vatten. Du kan få en liter vatten hemma för kanske 2 öre. Sedan köper du en halvliter på 7-11 för 15 kr eller 750 gånger priset. Varför tar inte alla med sig vattnet hemifrån?

Man betalar egentligen inte för elen utan för möjligheten att snabbladda medan man kör långt.
Visst, men bara för att en orimlig företelse finns på fler platser så betyder det inte att det inte är orimligt. Det hela handlar om vad folk kan få för sig att betala, inte vad det är värt. F.ö. så avslöjades det att en av de dyrare vattensortera är helt vanligt kranvatten som säljs dyrt på flaska. (sedan kan man jämföra med mjölk som säljs med förlust). Egentligen vansinne, men så är människans natur.
t.o.m. en minister tror jag anmärkte på det dyra elpriset. (har inte källan tillgänglig) debatten lär nog fortsätta.
Användarvisningsbild
Wilson
Teslaägare

Inlägg av Wilson »

Mickep skrev:
Svenssons skrev:
Mickep skrev:

Visst, men bara för att en orimlig företelse finns på fler platser så betyder det inte att det inte är orimligt. Det hela handlar om vad folk kan få för sig att betala, inte vad det är värt. F.ö. så avslöjades det att en av de dyrare vattensortera är helt vanligt kranvatten som säljs dyrt på flaska. (sedan kan man jämföra med mjölk som säljs med förlust). Egentligen vansinne, men så är människans natur.
t.o.m. en minister tror jag anmärkte på det dyra elpriset. (har inte källan tillgänglig) debatten lär nog fortsätta.
Äsch! Låt dem ta betalt för elen. Det är nog inte de få kronorna jag spenderar vid laddstolpar som gör att jag känner mig fattig ibland. Som sagt är det inte elen du betalar för. Hela poängen är att bilen laddas på rimlig tid under långresan. Det finns säkert någon i närheten som kan ställa upp med ett vanligt eluttag till billig/ingen peng, men då får jag ju också vänta x antal timmar innan jag kan köra vidare vidare så det är ju inget alternativ.

Jag tycker att det i dagsläget är viktigare att de som idag bygger ut laddnätverk får sina business case att gå ihop. Annars blir det inga nya laddstolpar, och i förlängningen inga fler elbilar. Om det sedan kommer in fler aktörer på marknaden så kommer vi säkert hitta en rimlig nivå på laddpriserna vad det lider.

Det som gör att priset per kWh kan sticka iväg mot skyarna är lösningen där man betalar per minut och inte per kWh. Så länge laddaren levererar den effekt som utlovas är prismodellen ändå helt ok tycker jag. Det ger ett incitament att flytta sig från stolpen när man nått säg 80% och laddningen börjar gå segare. Enligt samma logik kanske laddhybrider/elbilar utan snabbladdningsmöjlighet aktar sig för att använda snabbladdare om det finns billigare alternativ.

Gillar annars verkligen Clever och vad de har gjort för möjligheterna att resa långt på el. 5kr/kWh är kanske inte billigt, men det finns ju mer överkomliga abbonnemang om man laddar ofta. Prismodellen är visserligen enkel, men samtidigt lite farlig. Nu blir det lätt så att man okynnesladdar lite när man inte har bråttom. Det må väl iofs vara hänt om man finns i närheten, och flyttar på sig om det kommer någon annan med större behov av laddning. Men jag tror inte att man kan räkna med att alla är så hänsynsfulla, och fram till dess att snabbladdare inte är en bristvara förstår jag att man vill styra efterfrågan genom ett minutpris så att fler bilar kan ladda om det blir kö.

Kanske kunde man tänka sig en lösning x kr/min+ x kr/kWh, ungefär som taxi där man betalar för både tid och sträcka, men risken är att det upplevs krångligt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Mickep skrev:
LarsL skrev:
Mickep skrev:
...
För de som har villa och tillgång till rimlig hastighet på sina möjliga ladduttag. Det är är också en inte så liten del av befolkningen som bor i flerfamiljshus där parkeringarnas eluttag inte lämpar sig för kontinuerlig laddning (en del tidsstyrda och inte ens igång under sommaren). Elpriserna som kritiserades var flera gånger högre än att ladda hemma och tom mer än tre gånger så hög mot vad bensinpriset skulle vara. det är inte rimligt.
Det måste lösas med ladduttag vid parkeringen för flerfamiljshus, lösningen är inte snabbladdning. Det finns två steg som är viktiga för att sprida elbilismen när det gäller laddning. Dels att alla får sälja el, även om de inte är energibolag, då kommer flera näringsidgare att se möjligheten att sätta upp en laddstolpe. Dels att det blir en rättighet att få en laddbox till sin parkering även till flerbostadshus om man så önskar.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Prisfall??

Inlägg av themax »

mans71 skrev:

Vad är det för app du använder?
Autouncle. Samlar från alla sajter och håller reda på prissänkningar och antal dagar uppe. Smidigt att slippa rota på Blocket, Bytbil, Bilweb etc.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Blir mitt första inlägg här..

Jag tror att det är väldigt få som har råd med en model s 85D och dom som har lägger nog kanske lite till och köper en ny i och med faceliften. Jag tror priserna måste ner lite till.

Jag väntade på model 3 men orkade inte vänta..

Jag tänkte lite annorlunda, istället för att köpa en maxutrustad Model s 90d/p90d så valde jag en enkel ny model s60. Dock med lite utrustning (NG, Premium, Panorama, AP).

Räckvidden för mig räcker

Min tanke var att efter 3 år så säljer jag denna och köper en model 3 och en ny model S eller X med bättre autopilot (drömmer om en helt autonom bil som jag kan kalla på via en app).

Förhoppningsvis kan jag nå en ny målgrupp av köpare med denna då den blir blir nog lite billigare än övriga bilar då och kanske kommer under den priströskeln som dagens bilar ligger över.

Svämmar marknaden över av model 3 då så har jag alltid restvärdesgarantin...
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Hej och välkommen, Jos32!

Då hade du tur att säkra restvärdesgarantin precis innan den avskaffades! :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Kilowatt skrev:

Har den avskaffats i Sverige! Jag trodde det var i USA.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

bjelkeman skrev:
Kilowatt skrev:

Det är i USA och andra länder. Inte i Sverige dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

bjelkeman skrev:
Kilowatt skrev:
Nope, i Sverige finns den kvar. Den var lite extra bra till sista juli dock.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Jaha... Nämen vad bra! :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Tack

Fick 55% på 3 år och 2000 mil.

5års restvärde var ju fantastiskt bra men vill nog byta bilen tidigare
Någon som vet vad man får nu efter 31 juli?

mvh
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

jos32 skrev:
Tack

Fick 55% på 3 år och 2000 mil.

5års restvärde var ju fantastiskt bra men vill nog byta bilen tidigare
Någon som vet vad man får nu efter 31 juli?

mvh
Du kan kolla här:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Nu börjar priserna sjunka även på P85D med autopilot. Bild
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

themax skrev:
Nu börjar priserna sjunka även på P85D med autopilot. Bild
Ja men detta är ju bilar som varit överprissatta från början.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Försäljningspriset kanske ändå slutat på liknande nivåer som tidigare men med lite ner gång för äldre och fler mil på mätaren.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tycker teslas restvärdesgaranti är genialisk. Det är ovärderligt när man skall köpa nytt speciellt då tekniken går så snabbt framåt (kunna lugna köpare samt se till att värdet behålls på en hög nivå, vi kan ha sett en snabbare värdeminskning annars men det är omöjligt att säga något om). Det gjorde att man gick från ett risktagande till ett någorlunda tryggt köp. (finns det någon annan som gör liknande? - tror inte det). Prissättningen är dock LÅNGT över vad de flesta skulle vara bekväma med att lägga ut.

Dock så hoppas jag på ett prisfall (är lite kluven då det är en tveeggad svärd) men ser nyttan i att det kommer rimligt prissatta begagnade elbilar på marknaden så fler kan ta steget (här kommer dock mer modell 3 ha en mycket större påverkan).
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Ni som sitter och väntar på ett gigantiskt prisfall i samband med Model 3 är nog ute och cyklar lite. Jag tror inte det är i närheten lika många som kommer byta ut sin Model S mot en Model 3 som det kommer vara folk som köper Model 3 som andrabil. Sedan är frågan också om det rör sig om olika målgrupper. Model S kommer fortfarande vara storebrorsa med alla de privlegier som följer med det, i annat fall skjuter Tesla sig i foten med ett granatgevär.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

grenhall skrev:
Ni som sitter och väntar på ett gigantiskt prisfall i samband med Model 3 är nog ute och cyklar lite. Jag tror inte det är i närheten lika många som kommer byta ut sin Model S mot en Model 3 som det kommer vara folk som köper Model 3 som andrabil. Sedan är frågan också om det rör sig om olika målgrupper. Model S kommer fortfarande vara storebrorsa med alla de privlegier som följer med det, i annat fall skjuter Tesla sig i foten med ett granatgevär.
Model S som är ny när model 3 kommer ut kommer vara storebror men en 3 år gammal model S kan ju mycket väl ligga långt efter i hårdvara då. Sen beror det ju på vad folk värderar för saker/funktioner i bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror många tänker elbil =elbil.

Inte så många som tänker V40=V70, eller BMW 3=BMW 5.

Tror inte heller många tänker BMW M3 =BMW 320d osv även fast det är samma kaross!

Dagens Teslaägare består av en härlig blandning kunder som säkerligen valt OLIKA bilmodeller om det funnits alternativ med lång räckvidd. Allt från typiska Opel Corsa kunder till prestandainriktade BMW M3 kunder. Till och med Christian Konigsegg kör/körde ju Tesla!

Med andra ord kommer de "relativt få" begagnade Model S även att hitta "sin marknad" framöver även då det kommer fler elbilar med lång räckvidd. Där en lågt utrustad S60 antagligen har en lite annorlunda kundgrupp än en fullmatad P90DL. Därav att priset på dessa kommer att skilja sig en del begagnat också.

Tesla lär ju antagligen inte heller "trycka ner" priset på Model S/X då de även börjat leverera Model 3. Antagligen försöker man istället hålla isär de olika kundgrupperna med priset och olika "funktioner" på bilarna även om de får snarlik räckvidd.

Tror att om 5-10år så är räckvidd knappt ens ett försäljningsargument. ALLA elbilar har då säkert "tillräcklig räckvidd" förr sitt användningsområde, t ex familjebil eller lite 2:a bil.

På samma sätt som att "litenheten" inte är någon större grej på mobiltelefoner längre. Klockfrekvens på datorer, eller på bilfronten ESP och krockkuddar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar