Ladda i en BRF (saker är alltid jobbigare än man tror)

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Ladda i en BRF (saker är alltid jobbigare än man tror)

Inlägg av djFabbe »

Suck! Sällan är saker så enkla som man kan tro.

Hyr sedan några år en fin garageplats från bostadsrättsföreningen bredvid mig där jag bor. När jag för några år sedan skrev på avtalet hade jag redan tankar på elbil och fick jag löfte om att få ladda ur garagets motorvärmarkontakt. Fick till och med inskrivet i hyresavtalet att jag får använda kontakten. För säkerhets skull kollade jag en gång till nu innan jag beställde min Model S och fick tummen upp. Nu när min bil är på väg visar det sig att de tydligen fått elproblem i huset och jag får följande mailat:

" Detta gäller för att du ska kunna ladda din elbil hos oss.

- Vi måste installera ett eluttag som är avsett för elbilladdning.

- Vi vill få bekräftat att du står för omkostnaderna för eluttag, mätare och förbrukning och att Bostadsrättsföreningen äger eluttaget.

- Enligt husets elektriker så ska man begränsa laddningstiden till nätterna
mellan kl 22.00 - 06.00."

"Vi får sedan skriva ett avtal med dig där du förbinder dig att stå för alla kostnader i samband med din elbil. Vilken sorts bil är det? Vad händer t ex om du glömmer att dra ur sladden innan du åker och skador på elurtag uppstår? Det är viktigt att allt regleras i avtal - kom gärna med förslag.

Tyvärr har vi nu fått en del stora elproblem i huset och kan just nu inte garantera hur snabbt vi kan få det att fungera."
Tydligen har de problem med fastighetsenen, hissar som stannar och annat. Lite trist, men samtidigt så hade jag nästan väntat mig att det skulle bli problem på ett eller annat sätt. Vill betona att BRF jag hyr från hela tiden varit väldigt tillmötesgående - man kan ju faktiskt tänka sig att installera ett riktigt uttag - vilket ju blir mycket bättre för mig med! De säger också att flera andra är nyfikna på elbilar och har frågat lite om vilken bil jag köpt. Hyran är också väldigt bra, så jag kan absolut tänka mig betala lite för ett riktigt uttag.

Så frågan är vad man ska skriva i ett avtal - vad är rimligt att BFR kräver? Jag vill ju inte stå ansvarig för hela huset om det brinner ned och de skyller på elfel pga min bil (de har ju redan problem med elen)! Någon som har erfarenhet av att ladda i en BRF, vad brukar det stå i sådana avtal? Hur är det med försäkringen i sådana här frågor (tänkte ta Teslas märkesförsäkring)?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ladda i en BRF (saker är alltid jobbigare än man tror)

Inlägg av bylund »

Det går i alla fall inte att köra en Tesla med laddsladden inkopplad.

Sedan är det ju såklart orimligt att du skulle stå för kostnader som beror på felaktig installation. Fel som beror på din kabel eller din bil är ju rimligt att du är ansvarig för gentemot föreningen om motsvarande gäller bensinbilar parkerade där.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Bäst är ju om du tar ansvar för det som din bilförsäkring täcker så att du har skydd för eventuella kostnader. Kanske kolla med försäkringsbolaget var gränsen går för bilförsäkringen, laddsladden borde ju ses som tillbehör till billen och ingå.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Verkar ju vara punkter som går att komma øverens om iaf...
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Det går i alla fall inte att köra en Tesla med laddsladden inkopplad.

Sedan är det ju såklart orimligt att du skulle stå för kostnader som beror på felaktig installation. Fel som beror på din kabel eller din bil är ju rimligt att du är ansvarig för gentemot föreningen om motsvarande gäller bensinbilar parkerade där.
Haha, nej det hoppas jag inte går med någon elbil. :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

djFabbe skrev:
Suck! Sällan är saker så enkla som man kan tro.

Hyr sedan några år en fin garageplats från bostadsrättsföreningen bredvid mig där jag bor. När jag för några år sedan skrev på avtalet hade jag redan tankar på elbil och fick jag löfte om att få ladda ur garagets motorvärmarkontakt. Fick till och med inskrivet i hyresavtalet att jag får använda kontakten. För säkerhets skull kollade jag en gång till nu innan jag beställde min Model S och fick tummen upp. Nu när min bil är på väg visar det sig att de tydligen fått elproblem i huset och jag får följande mailat:

" Detta gäller för att du ska kunna ladda din elbil hos oss.

- Vi måste installera ett eluttag som är avsett för elbilladdning.

- Vi vill få bekräftat att du står för omkostnaderna för eluttag, mätare och förbrukning och att Bostadsrättsföreningen äger eluttaget.

- Enligt husets elektriker så ska man begränsa laddningstiden till nätterna
mellan kl 22.00 - 06.00."

"Vi får sedan skriva ett avtal med dig där du förbinder dig att stå för alla kostnader i samband med din elbil. Vilken sorts bil är det? Vad händer t ex om du glömmer att dra ur sladden innan du åker och skador på elurtag uppstår? Det är viktigt att allt regleras i avtal - kom gärna med förslag.

Tyvärr har vi nu fått en del stora elproblem i huset och kan just nu inte garantera hur snabbt vi kan få det att fungera."
Tydligen har de problem med fastighetsenen, hissar som stannar och annat. Lite trist, men samtidigt så hade jag nästan väntat mig att det skulle bli problem på ett eller annat sätt. Vill betona att BRF jag hyr från hela tiden varit väldigt tillmötesgående - man kan ju faktiskt tänka sig att installera ett riktigt uttag - vilket ju blir mycket bättre för mig med! De säger också att flera andra är nyfikna på elbilar och har frågat lite om vilken bil jag köpt. Hyran är också väldigt bra, så jag kan absolut tänka mig betala lite för ett riktigt uttag.

Så frågan är vad man ska skriva i ett avtal - vad är rimligt att BFR kräver? Jag vill ju inte stå ansvarig för hela huset om det brinner ned och de skyller på elfel pga min bil (de har ju redan problem med elen)! Någon som har erfarenhet av att ladda i en BRF, vad brukar det stå i sådana avtal? Hur är det med försäkringen i sådana här frågor (tänkte ta Teslas märkesförsäkring)?
Det här tror jag är klassiska punkter som man möter på. Jag tycker att mailet ser bra ut och de verkar insatta, förutom att de tror att man kan köra iväg med laddsladden inkopplad. Jag skulle ta på mig allt ansvar för om det blir nån brand från elbilen. Jag håller på att fixa samma deal med min brf. den enda skillnaden är att jag äger min garageplats och jag räknar med att värdet på garageplatsen kommer att gå upp i värde något, om jag installerar en laddstation. Speciellt i framtiden när elbilar blir vanligare o vanligare.

Det som är bra med att ha en egen mätare är att brfen inte blir elleverantör och måste skatta för det, en annan bra grej är att du själv kan förhandla om elen och skaffa ett bra abonnemang som medger billig laddning på natten. Elabonnemanget kostar bara 600kr/år eller något sånt. Tänk på att förhandla om effekt som ladduttaget kan ge. Minst 7,2kW (230V 32A) tror jag är bra, speciellt eftersom du bara verkar få ladda 1/3 av dygnet. Då laddar du i princip fullt under natten.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skall det vara en laddbox eller ett uttag?
Vad händer om du flyttar, skall du sälja den till brf? Eller skall de äga den, eller kommer du få ta med dig den om du flyttar? Vad är rimligt? (alt är ju att INTE få ladda, så med det argumentet går det att ta kostnaden).
Vad händer vid skadegörelse och försäkring om brf äger tingesten? vilkens försäkring är det som skall gälla? Vad händer om husets bristfälliga el orsakar skada på bilen? (gör att den börjar brinna ex)
Det gäller att reda ut vilka skyldigheter, men även rättigheter som brf har mot dig och vice versa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Tänk på att de inte får ta betalt direkt för strömmen som du förbrukar. Jag tycker det är mycket rimligare att ni kommer överens om en schablon som bör täcka elförbrukning, installation och underhåll av uttaget. Säg t.ex. 400-500 kr per månad extra för parkeringen. Jag har en liknande deal med min hyresvärd och om jag minns rätt betalar jag 650 kr extra per månad för ladduttag vid min parkeringsplats vilket kanske är lite i högsta laget, men fullt acceptabelt.

Annars är det väl ganska rimliga punkter även om det är lite snopet att de vill backa på ett redan ingånget avtal.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

vad är skillnaden på avtalet om du hade haft en bensinbil och skulle använt uttaget för motorvärmare ?
Där kan man iaf köra med kabeln inkopplad :?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Om det står i ditt kontrakt att du kan ladda är det bara för BRF att fixa uttaget kan jag tycka
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Tack för allt engagemang i frågan.

Egentligen kan jag ju också tycka att de borde stå för denna kostnaden, jag har ju inskrivet i mitt avtal att motorvärmaruttaget får användas, även om det inte är specificerat till vad. Så sannolikt hade jag tom ytterst kunnat kräva skadestånd om de inte kan leverera ström till uttaget. Nu är jag inte så värst intresserad av att bråka, utan att få till en bra lösning - så om det kostar mig 10 000 att installera ett trefasuttag och en mätare - låt gå. Problemet är ju mest att jag inte kan skriva på ett avtal där jag i praktiken tar ansvar för ett helt hus el.

Finns någon som har ett avtal med laddning som man kan se på? Vore ju väldigt bra om det tex fanns ett standardavtal som man kunde få titta på? Om någon har ett hyresavtal med laddning, kanske någon kunde skicka det som ett PM till mig?

Ska tillägga att det ändå var jäkligt tur att det framkom att de har elfel redan nu, innan jag kopplat in min Model S - för gissa annars vem som skulle få skulden? ;-)
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

djFabbe skrev:
Ska tillägga att det ändå var jäkligt tur att det framkom att de har elfel redan nu, innan jag kopplat in min Model S - för gissa annars vem som skulle få skulden? ;-)
Lite som för EnTraktor, ja:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5046
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
Tänk på att de inte får ta betalt direkt för strömmen som du förbrukar. Jag tycker det är mycket rimligare att ni kommer överens om en schablon som bör täcka elförbrukning, installation och underhåll av uttaget. Säg t.ex. 400-500 kr per månad extra för parkeringen. Jag har en liknande deal med min hyresvärd och om jag minns rätt betalar jag 650 kr extra per månad för ladduttag vid min parkeringsplats vilket kanske är lite i högsta laget, men fullt acceptabelt.

Annars är det väl ganska rimliga punkter även om det är lite snopet att de vill backa på ett redan ingånget avtal.
Varför skulle de inte få ta betalt för elen? De får ta betalt för elen men då blir de elleverantörer och får lov at betala skatt för det. Men de blir även ellevarntörer om man får betala en schblonsumma per månad för att kunna ladda. De blir tom. elleverantörer om de bara tar ut ett högre pris för en garageplats med ladduttag jämfört med en utan. idag kanske detta går att komma runt. Ingen som kollar varför just din garageplats kostar med än andras, men i framtiden kommer nog detta kollas upp mycket mer noggrant. Att skaffa sin egna mätartavla och deala själv med elbolagen är nog rätt väg att gå tror jag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
danni skrev:

Varför skulle de inte få ta betalt för elen? De får ta betalt för elen men då blir de elleverantörer och får lov at betala skatt för det. Men de blir även ellevarntörer om man får betala en schblonsumma per månad för att kunna ladda. De blir tom. elleverantörer om de bara tar ut ett högre pris för en garageplats med ladduttag jämfört med en utan. idag kanske detta går att komma runt. Ingen som kollar varför just din garageplats kostar med än andras, men i framtiden kommer nog detta kollas upp mycket mer noggrant. Att skaffa sin egna mätartavla och deala själv med elbolagen är nog rätt väg att gå tror jag.
Jag tror tvärtom att det inte kommer att kollas upp alls när lagstiftningen har kommit ikapp verkligheten.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jo sant. Vi får hoppas på det :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
danni skrev:

Så som jag förstått det är det en gråzon att ta mer betalt för en parkering med laddning. Du får lov att ta betalt för service, högre standard, bättre möjligheter. Tar du betalt per kWh är det däremot solklart att du måste vara elleverantör, och nej, det får de faktiskt inte. Inte utan att lösa rätt tillstånd, och när jag började gräva i det tyckte jag det verkade långt mer krångligt än det borde vara. Behövs nätkoncession, räcker det med att de blir elhandlare eller behövs det ett nätbolag också, osv?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Det är mycket prat om det här med att ta betalt för elförbrukning i ett och att det inte skulle vara tillåtet.

Trots det så finns det campingar i Sverige som gör det med varierande metod.
-Pris för tomt med eller utan el
-Pris per dygn för att utnyttja el. (tex 50 kr per dygn som kan klassas som ocker)
-Samt pris efter förbrukning (tex 1,50 kr/kwt)
Som exempel har Hjo camping har flera varianter:
http://www.hjocamping.se/boende-och-priser/priser/

Begår dessa campingar brott? Om så är fallet verkar våra myndigheter se genom fingrarna med det.
Basunen

Inlägg av Basunen »

jtesla skrev:
Det är mycket prat om det här med att ta betalt för elförbrukning i ett och att det inte skulle vara tillåtet.

Trots det så finns det campingar i Sverige som gör det med varierande metod.
-Pris för tomt med eller utan el
-Pris per dygn för att utnyttja el. (tex 50 kr per dygn som kan klassas som ocker)
-Samt pris efter förbrukning (tex 1,50 kr/kwt)
Som exempel har Hjo camping har flera varianter:
http://www.hjocamping.se/boende-och-priser/priser/

Begår dessa campingar brott? Om så är fallet verkar våra myndigheter se genom fingrarna med det.
Ganska tydliga regler.
1. Ta betalt med fast avgift. Inga bekymmer.
2. Ta betalt per kWh. Då är du elleverantör och ska följa de reglerna. Tror du ska betala energiskatt mm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Reglerna rundas uppenbarligen av många campingar. Och så har det varit i många år och det verkar ju fortsätta utan att beivras.

Individuell mätning och debitering av förbrukad el i bostadsrättsföreningar och hyreslägenheter finns väl också?
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Här är ett exempel för HSB som vidaresäljer el

Föreningen har ett gemensamt el-avtal med Eon. Elförbrukningen mäts separat för varje lägenhet och avgiften för förbrukningen (f n 1:25 per kWh) debiteras med tre månaders eftersläpning tillsammans med lägenhetens månadsavgift. 

https://www.hsb.se/ostra/brf/matchen/om ... rbrukning/
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Här är ett företag som säljer en teknisk lösning för flerbostadshus...

El
Idag har de flesta hushåll varsitt eget elabonnemang och betalar varsin nätavgift. Med vår teknik kan alla i fastigheten istället dela på ett fastighetsabonnemang. Det medför att nätavgiften försvinner och boendena debiteras bara för den faktiska förbrukningen.

Elförbrukningen mäts individuellt och debiteras av förening eller hyresvärd.

http://www.lundscience.com/#!about/component_14104
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Det handlar om avundsjuka och då finns det ingen logik i världen som kan gå in i huvudet. Jag fick dra eget från lägenheten 10000 + 6000 för laddbox fast det sitter ett motorvärmar uttag 50cm från min bil med 3 fas 25 Amp framdraget. Kag erbjöd mig att bytaut ovandelen på stolpen och betala 500-1000:-mån i el men det gick inte. Och att man kopplar in sig på en fas 13A i motorvärmaren går absolut inte då är det orättvist för dom som kör diesel samt ( Här nickade hela brfstyrelsen i samförstånd ) ICE biljävlar använder ju inte motorvärmaren på sommaren. Så jag säger lycka till :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Har extremt svårt att se att det skulle leda till problem att mäta och i efterhand debitera förbrukning för elbilsladdning, även om det enligt något slags teoretiserande är olagligt.

Och eftersom det är vanligt förekommande i andra sammanhang så är jag övertygad om att det på sin höjd resulterar i ett påpekande.

Kommer själv förespråka den metoden i min brf, just för att inte riskera avundsjuka.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

då det blir vanligare att en brf själv sätter upp en mätare externt för hela föreningen och sedan pytsar ut el till varje lägenhet (istället för att varje lgh ska själv köra ett abb mot ex eon) borde inte detta vara ett problem.
Det körs redan så för vatten och varmvatten (samt ev fjärrvärme) separat för varje lägenhet så varje brukare betalar för sitt...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

När jag studerade bodde jag i en bostadsrättsförening där eken ingick i avgiften. Det blir ju inte särskilt mycket pengar hur man än vrider och vänder på det. Men det är klart irvärmare på balkongen kanske inte vart jätte populärt bland grannarna.
Skriv svar