Hyr sedan några år en fin garageplats från bostadsrättsföreningen bredvid mig där jag bor. När jag för några år sedan skrev på avtalet hade jag redan tankar på elbil och fick jag löfte om att få ladda ur garagets motorvärmarkontakt. Fick till och med inskrivet i hyresavtalet att jag får använda kontakten. För säkerhets skull kollade jag en gång till nu innan jag beställde min Model S och fick tummen upp. Nu när min bil är på väg visar det sig att de tydligen fått elproblem i huset och jag får följande mailat:
Tydligen har de problem med fastighetsenen, hissar som stannar och annat. Lite trist, men samtidigt så hade jag nästan väntat mig att det skulle bli problem på ett eller annat sätt. Vill betona att BRF jag hyr från hela tiden varit väldigt tillmötesgående - man kan ju faktiskt tänka sig att installera ett riktigt uttag - vilket ju blir mycket bättre för mig med! De säger också att flera andra är nyfikna på elbilar och har frågat lite om vilken bil jag köpt. Hyran är också väldigt bra, så jag kan absolut tänka mig betala lite för ett riktigt uttag." Detta gäller för att du ska kunna ladda din elbil hos oss.
- Vi måste installera ett eluttag som är avsett för elbilladdning.
- Vi vill få bekräftat att du står för omkostnaderna för eluttag, mätare och förbrukning och att Bostadsrättsföreningen äger eluttaget.
- Enligt husets elektriker så ska man begränsa laddningstiden till nätterna
mellan kl 22.00 - 06.00."
"Vi får sedan skriva ett avtal med dig där du förbinder dig att stå för alla kostnader i samband med din elbil. Vilken sorts bil är det? Vad händer t ex om du glömmer att dra ur sladden innan du åker och skador på elurtag uppstår? Det är viktigt att allt regleras i avtal - kom gärna med förslag.
Tyvärr har vi nu fått en del stora elproblem i huset och kan just nu inte garantera hur snabbt vi kan få det att fungera."
Så frågan är vad man ska skriva i ett avtal - vad är rimligt att BFR kräver? Jag vill ju inte stå ansvarig för hela huset om det brinner ned och de skyller på elfel pga min bil (de har ju redan problem med elen)! Någon som har erfarenhet av att ladda i en BRF, vad brukar det stå i sådana avtal? Hur är det med försäkringen i sådana här frågor (tänkte ta Teslas märkesförsäkring)?