Ytterligare en journalistvurpa

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Läste Aftonbladets Plus sida om Elon Musk. Där stod det att vem annan har lyckats med att få drygt 400.000 människor att köpa en bil som de inte sett och dessutom lägga ut drygt 40.000 kr i 2-3 års tid innan de får bilen. Nu är den redigerad efter att jag påpekade detta för journalisten. Hennes försvar var att hon bor i San Fransisco och där är det tydligen lite dyrare konstaterade hon. Orkade inte fråga vad hon menade med detta men ibland undrar man ju om dom inte ens orkar kontrollera saker när dom får påpekanden :?:
Men det var väl bra att hon ändrade en uppgift i varje fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Ytterligare en journalistvurpa

Inlägg av bylund »

Ja, än är i alla fall inte 1000 USD dyrare än 10000 SEK...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Pontus skrev:
Läste Aftonbladets Plus sida om Elon Musk. Där stod det att vem annan har lyckats med att få drygt 400.000 människor att köpa en bil som de inte sett och dessutom lägga ut drygt 40.000 kr i 2-3 års tid innan de får bilen. Nu är den redigerad efter att jag påpekade detta för journalisten. Hennes försvar var att hon bor i San Fransisco och där är det tydligen lite dyrare konstaterade hon. Orkade inte fråga vad hon menade med detta men ibland undrar man ju om dom inte ens orkar kontrollera saker när dom får påpekanden :?:
Men det var väl bra att hon ändrade en uppgift i varje fall.
Nej några 40000 SEK motsvarar det ju inte. Låter som ren lättja från journalisten - eller ren inkompetens...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

StefL skrev:
Nej några 40000 SEK motsvarar det ju inte. Låter som ren lättja från journalisten - eller ren inkompetens...
...och bortsett från att ingen har köpt någon bil än. Men en icke-bindande förhandsbokning och en beställning är säkert samma sak för en som jobbar som journalist och som inte orkar kolla fakta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag undrar varför det är en Plus-artikel. Annars brukar de ju vräka ut det mesta av sin visdom över allmänheten. De kanske är trötta på att få en massa kommentarer från alla upprörda teslaägare och nu hoppas de att vi inte har råd att betala ett Plus-abonnemang efter att vi har lagt alla våra pengar på den där jättedyra lyxbilen. :mrgreen:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

mati skrev:
Jag undrar varför det är en Plus-artikel. Annars brukar de ju vräka ut det mesta av sin visdom över allmänheten. De kanske är trötta på att få en massa kommentarer från alla upprörda teslaägare och nu hoppas de att vi inte har råd att betala ett Plus-abonnemang efter att vi har lagt alla våra pengar på den där jättedyra lyxbilen. :mrgreen:
Det intressanta frågan är varför Pontus har ett plus-abonnemang på Aftonbladet? Är det för alla bra artiklar de skriver? :P
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Här är en annan vurpa. Skribenten i denna rätt intressanta analys av varför Bolt inte kommer att bli nån succé skriver att det har gjorts 370000 reservationer av Tesla 3 bara i USA!
Americans have already placed 370,000 orders for the Model 3, proving that the market and interest for an affordable electric car exists. So why is the Chevy Bolt trying so hard to pretend it isn’t an electric car?
http://jalopnik.com/chevy-still-doesnt- ... 1785003431
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
Här är en annan vurpa. Skribenten i denna rätt intressanta analys av varför Bolt inte kommer att bli nån succé skriver att det har gjorts 370000 reservationer av Tesla 3 bara i USA!
Americans have already placed 370,000 orders for the Model 3, proving that the market and interest for an affordable electric car exists. So why is the Chevy Bolt trying so hard to pretend it isn’t an electric car?
Officiella siffran verkar vara 373.000.
http://www.digitaltrends.com/cars/tesla ... l-numbers/
Och det vet du väl att för en amerikan finns det inga andra länder :-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bullen skrev:
Jerker skrev:
Officiella siffran verkar vara 373.000.
http://www.digitaltrends.com/cars/tesla ... l-numbers/
Jo, jag är fullt medveten om det! 8-)
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bullen skrev:
Det där var en överdrift. De flesta amerikaner känner till fler länder än USA. De andra länder som de flesta kan är Kanada, Ryssland och Europa.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Du glömde landet Afrika... Det kan dom också... "Landet" där det inte finns elektricitet och man har jordgolv i alla hyddor.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Herr X skrev:
bullen skrev:
Det där var en överdrift. De flesta amerikaner känner till fler länder än USA. De andra länder som de flesta kan är Kanada, Ryssland och Europa.
And Mexico. There they speak Mexican and not American so no one can understand them.
Bild
Användarvisningsbild
Torkel

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Du glömde landet Afrika... Det kan dom också... "Landet" där det inte finns elektricitet och man har jordgolv i alla hyddor.
Ja fast å andra sidan är det väl rätt få svenskar som kan något om länderna utanför också. Handen på hjärtat, hur många stater och städer i Afrika kan du på rak arm? För att inte tala om vad det är för kulturella skillnader i olika stater i USA?

Anyway. Hur får man det till 40.000:-? Jag har riktigt svårt att tänka mig en förklaring.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Torkel skrev:
joel80 skrev:
Ja fast å andra sidan är det väl rätt få svenskar som kan något om länderna utanför också. Handen på hjärtat, hur många stater och städer i Afrika kan du på rak arm? För att inte tala om vad det är för kulturella skillnader i olika stater i USA?

Anyway. Hur får man det till 40.000:-? Jag har riktigt svårt att tänka mig en förklaring.
Kostade det inte nåt sånt att reservera en X?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ibland kan amerikaner också vet att det finns ett land som heter Sweden. Eller Switzerland. Eller Sweden. Skit samma, du vet det där kommunistlandet!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Reservationen var på 33tkr för General Production och 263tkr för Signatur. Detta är dock inte en kostnad, pengarna går ju få tillbaka om man så vill och man köper inget för beloppet.

Kanske hade journalisten hört att Model 3 kommer kosta 400tkr i Sverige och trodde att reservationen var 10% av det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Jerker skrev:
Reservationen var på 33tkr för General Production och 263tkr för Signatur. Detta är dock inte en kostnad, pengarna går ju få tillbaka om man så vill och man köper inget för beloppet.

Kanske hade journalisten hört att Model 3 kommer kosta 400tkr i Sverige och trodde att reservationen var 10% av det.
Ja, det råder ju en ganska stor begreppsförvirring kring den där reservationavgiften. Den borde kallas "återbetalningsbar reservationshandpenning" eller nåt sånt...
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

chpaulin skrev:
mati skrev:
Det intressanta frågan är varför Pontus har ett plus-abonnemang på Aftonbladet? Är det för alla bra artiklar de skriver? :P
Jo det är för att jag såg en artikel om Tesla och det kostade mig 1kr. Tvekade länge men eftersom det var lite stiltje här på jobbet så slog jag till. Så här efteråt kan jag ju bara hålla med, varför betalade jag pengar för det där???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare

Inlägg av Mikael »

Tur att hon inte räknade så fel så att det blev 40 000 miljarder.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Det krävs en finansminister för det. Räcker inte med en journalist.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

bullen skrev:
Det krävs en finansminister för det. Räcker inte med en journalist.
Nu var det inte en finansminister som gjorde den uträkningen
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar