Men det var väl bra att hon ändrade en uppgift i varje fall.
Moderator: Redaktion
Nej några 40000 SEK motsvarar det ju inte. Låter som ren lättja från journalisten - eller ren inkompetens...Pontus skrev:Läste Aftonbladets Plus sida om Elon Musk. Där stod det att vem annan har lyckats med att få drygt 400.000 människor att köpa en bil som de inte sett och dessutom lägga ut drygt 40.000 kr i 2-3 års tid innan de får bilen. Nu är den redigerad efter att jag påpekade detta för journalisten. Hennes försvar var att hon bor i San Fransisco och där är det tydligen lite dyrare konstaterade hon. Orkade inte fråga vad hon menade med detta men ibland undrar man ju om dom inte ens orkar kontrollera saker när dom får påpekanden
Men det var väl bra att hon ändrade en uppgift i varje fall.
...och bortsett från att ingen har köpt någon bil än. Men en icke-bindande förhandsbokning och en beställning är säkert samma sak för en som jobbar som journalist och som inte orkar kolla fakta.StefL skrev:Nej några 40000 SEK motsvarar det ju inte. Låter som ren lättja från journalisten - eller ren inkompetens...
Det intressanta frågan är varför Pontus har ett plus-abonnemang på Aftonbladet? Är det för alla bra artiklar de skriver?mati skrev:Jag undrar varför det är en Plus-artikel. Annars brukar de ju vräka ut det mesta av sin visdom över allmänheten. De kanske är trötta på att få en massa kommentarer från alla upprörda teslaägare och nu hoppas de att vi inte har råd att betala ett Plus-abonnemang efter att vi har lagt alla våra pengar på den där jättedyra lyxbilen.
http://jalopnik.com/chevy-still-doesnt- ... 1785003431Americans have already placed 370,000 orders for the Model 3, proving that the market and interest for an affordable electric car exists. So why is the Chevy Bolt trying so hard to pretend it isn’t an electric car?
Officiella siffran verkar vara 373.000.Jerker skrev:Här är en annan vurpa. Skribenten i denna rätt intressanta analys av varför Bolt inte kommer att bli nån succé skriver att det har gjorts 370000 reservationer av Tesla 3 bara i USA!
http://jalopnik.com/chevy-still-doesnt- ... 1785003431Americans have already placed 370,000 orders for the Model 3, proving that the market and interest for an affordable electric car exists. So why is the Chevy Bolt trying so hard to pretend it isn’t an electric car?
Jo, jag är fullt medveten om det!bullen skrev:Officiella siffran verkar vara 373.000.Jerker skrev:Här är en annan vurpa. Skribenten i denna rätt intressanta analys av varför Bolt inte kommer att bli nån succé skriver att det har gjorts 370000 reservationer av Tesla 3 bara i USA!
http://www.digitaltrends.com/cars/tesla ... l-numbers/
Och det vet du väl att för en amerikan finns det inga andra länder![]()
Det där var en överdrift. De flesta amerikaner känner till fler länder än USA. De andra länder som de flesta kan är Kanada, Ryssland och Europa.bullen skrev:Och det vet du väl att för en amerikan finns det inga andra länder
And Mexico. There they speak Mexican and not American so no one can understand them.Herr X skrev:Det där var en överdrift. De flesta amerikaner känner till fler länder än USA. De andra länder som de flesta kan är Kanada, Ryssland och Europa.bullen skrev:Och det vet du väl att för en amerikan finns det inga andra länder
Ja fast å andra sidan är det väl rätt få svenskar som kan något om länderna utanför också. Handen på hjärtat, hur många stater och städer i Afrika kan du på rak arm? För att inte tala om vad det är för kulturella skillnader i olika stater i USA?joel80 skrev:Du glömde landet Afrika... Det kan dom också... "Landet" där det inte finns elektricitet och man har jordgolv i alla hyddor.
Kostade det inte nåt sånt att reservera en X?Torkel skrev:Ja fast å andra sidan är det väl rätt få svenskar som kan något om länderna utanför också. Handen på hjärtat, hur många stater och städer i Afrika kan du på rak arm? För att inte tala om vad det är för kulturella skillnader i olika stater i USA?joel80 skrev:Du glömde landet Afrika... Det kan dom också... "Landet" där det inte finns elektricitet och man har jordgolv i alla hyddor.
Anyway. Hur får man det till 40.000:-? Jag har riktigt svårt att tänka mig en förklaring.
Reservationen var på 33tkr för General Production och 263tkr för Signatur. Detta är dock inte en kostnad, pengarna går ju få tillbaka om man så vill och man köper inget för beloppet.Jerker skrev:Kostade det inte nåt sånt att reservera en X?
Ja, det råder ju en ganska stor begreppsförvirring kring den där reservationavgiften. Den borde kallas "återbetalningsbar reservationshandpenning" eller nåt sånt...Svenssons skrev:Reservationen var på 33tkr för General Production och 263tkr för Signatur. Detta är dock inte en kostnad, pengarna går ju få tillbaka om man så vill och man köper inget för beloppet.Jerker skrev:Kostade det inte nåt sånt att reservera en X?
Kanske hade journalisten hört att Model 3 kommer kosta 400tkr i Sverige och trodde att reservationen var 10% av det.
Jo det är för att jag såg en artikel om Tesla och det kostade mig 1kr. Tvekade länge men eftersom det var lite stiltje här på jobbet så slog jag till. Så här efteråt kan jag ju bara hålla med, varför betalade jag pengar för det där???chpaulin skrev:Det intressanta frågan är varför Pontus har ett plus-abonnemang på Aftonbladet? Är det för alla bra artiklar de skriver?mati skrev:Jag undrar varför det är en Plus-artikel. Annars brukar de ju vräka ut det mesta av sin visdom över allmänheten. De kanske är trötta på att få en massa kommentarer från alla upprörda teslaägare och nu hoppas de att vi inte har råd att betala ett Plus-abonnemang efter att vi har lagt alla våra pengar på den där jättedyra lyxbilen.
Nu var det inte en finansminister som gjorde den uträkningenbullen skrev:Det krävs en finansminister för det. Räcker inte med en journalist.