Dags igen för en "utmanare", nu MB

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

18650

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av 18650 »

grenhall skrev:
Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.
Och bland det sämsta som finns på marknaden med råge.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
Herr X skrev:
Jerker skrev:
Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
Jag skulle säga att mackkedjorna visst vet vart det är på väg och har gjort grundliga analyser, men anser att det är för tidigt - det finns för få elbilar ännu.
I praktiken är det Tesla Model S/X som det är intressant att snabbladda på de platser där många bensinstationer finns (längs vägarna), men Tesla har ju sitt eget nätverk.
I dagsläget skulle man därför bara serva de riddare som beger sig på långtur med en Kia Soul, Nissan Leaf eller liknande småbilar.
Det finns förstås en liten marknad med småbilsägare som exempelvis pendlar mellan två städer och lite andra "edge cases", men i stora drag finns inte marknaden ännu.
Att nu investera i stora/dyra ChaDeMo/CCS-laddare, entreprenadarbete och att avsätta parkeringsplatser skulle rendera följande:
  • Platserna skulle stå tomma och ödsliga i många år.
  • Laddarna skulle bli gamla innan marknaden infinner sig/garantitid skulle utlöpa och fel skulle börja uppstå. De skulle framstå som rostiga monument över alltför en ambitiös satsning alltför tidigt.
  • Kontaktstandarden skulle kunna komma att ändras innan marknaden infinner sig och hela investeringen skulle behöva skrivas av innan man tjänat en krona.
  • Effekten på DC-laddarna skulle vara för låg - idag är installerad maxeffekt på ChaDeMo-laddare 60kW, men jag tycker att redan de 120kW som Teslan laddas med kunde varit mer. Jag ser det nästan som självklart att man vill upp i åtminstone Teslans laddhastigheter också med andra bilmodeller när de kommer med elbilar - 60kW är skrattretande.
Sammantaget ser jag ingen vinst för bensinstationerna att ge sig in i detta nu - de har sin position längs vägarna och ingen kommer glömma av att man kan stanna till vid en mack för att köpa korv.
När marknaden börjar röra på sig kan de agera snabbt - de har redan tillgång till marken och bör ha rejäl tillgång till elnätet. Om inte så kan de börja nu med att förbereda för att kunna göra ett stort effektuttag i framtiden.
Clever verkar ha gjort en helt annan analys.
Clever är i en helt annan situation - det är inte jämförbart.
Clever Sverige AB är ägt av några energibolag som positionerar sig inför framtiden. De äger eller kontrollerar inga rastplatser utan har en annan strategi: genom att tidigt muta in bra placeringar och bygga ett skandinaviskt laddnätverk, har man tagit sig en position när elektrifieringen av bilflottan väl sker. Om Jämtkraft skulle sitta och vänta till facit är tillgängligt och man vet exakt vad som efterfrågas så är det för sent att ta sig en position - då möts man i dörren av Fortum, Vattenfall, biltillverkarna, mackägarna och andra som snabbt kan allokera stora resurser och bygga ett konkurrenskraftigt nätverk.
Jag läste på danska Clevers webbplats att de danska energibolag som äger dem ser på det precis på det sättet; en långsiktig investering och en positionering inför framtiden. Kan inte tänka mig att Clever gör någon som helst vinst och inte kommer göra det på många år.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
18650

Inlägg av 18650 »

Det är väl genialiskt av Clever att bygga för alla. Tesla siktar ju in sig på sina egna väldigt få bilar i miljonklassen+. Clever på betydligt fler bilar i prisklassen 1/5 av Tesla eller så. Dessutom med tre olika snablar på sina laddställen. Olika inriktning i en väldigt ny värld.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

12man skrev:
Anders77 skrev:
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
vet inte vad du menar med "tillverka" men finns 100+ elhandelsbolag i sverige och flertalet av dem har ingen tillverkning/produktion av el alls, majoriteten har bara ett kraftvärmeverk som eldar lite sopor eller flis, några 100m2 solpaneler etc, typ kungälv och munkgärdeverket
ganska självklart när 40% är kärnkraft (3? ägare) och 50% är vattenkraft från mest stora dammar i norr
Googlade runt lite. Jag har tänkt fel. De måste ha elcertifikat för att få sälja el. Och elcertifikat får bara producenter. Därav min miss, eftersom dessa certifikat går tydligen att sälja.

Så de måste bara ha rätt kvot/mängd certifikat för elen de sen säljer.

Så ja mackarna kan köpa certifikat, eller som nån sa sätta upp solceller för då får de egna certifikat med.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Anders77 skrev:
12man skrev:
Anders77 skrev:
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
vet inte vad du menar med "tillverka" men finns 100+ elhandelsbolag i sverige och flertalet av dem har ingen tillverkning/produktion av el alls, majoriteten har bara ett kraftvärmeverk som eldar lite sopor eller flis, några 100m2 solpaneler etc, typ kungälv och munkgärdeverket
ganska självklart när 40% är kärnkraft (3? ägare) och 50% är vattenkraft från mest stora dammar i norr
Googlade runt lite. Jag har tänkt fel. De måste ha elcertifikat för att få sälja el. Och elcertifikat får bara producenter. Därav min miss, eftersom dessa certifikat går tydligen att sälja.

Så ja mackarna kan köpa certifikat, eller som nån sa sätta upp solceller för då får de egna certifikat med.

Eller bara ta betalt för parkering så slipper de göra någon ansträngning alls.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Dags igen för en

Inlägg av Jerker »

grenhall skrev:
Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

grenhall skrev:
rejält urspårad tråd och värre blir det..
Eller på Max.. ta betalt för ett Danmarksmål och servera en lille en bredvid.. kanske populärt i vissa kretsar men lagligt...knappast
notera att jag inte är speciellt laglydig i den lilla skalan
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Anders77 skrev:

nja, du och jag kan inte köpa el utan att samtidigt köpa elcertifikat(dvs stödja förnybart) större konsumenter kan köpa el och elcert i 2 olika transaktioner, så ett elhandelsbolag som bara säljer till de senare har det enklare. Men ett elhandelsbolag har en hyfsad startkostnad, trots det har det startats mängder av dem.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
grenhall skrev:
Problematiken kring att inte få ha olika kostnader på olika platser (har nämnts i andra trådar) kan man väl kringgå med att ha ett generellt gratis parkeringstillstånd på kanske 30 minuter som räcker för de som tankar och stannar för en fika, men sen har 2 timmar på laddplatserna och då kostar det. Det skulle också göra två flugor på smällen då man slipper problemet med fossiler som ställer sig på laddplatserna.
Detta känns som ett pseudoproblem.. vet vi verkligen att det är ett problem för någon att man inte får sälja ström via elbilsladdare?
Inte ens elbolagen Fortum och Vattenfall säljer kWh, utan tar betalt per minut för tjänsten "laddning".
Vem som helst borde väl kunna bygga en modell för en tjänst som hyggligt reflekterar råvarukostnaden (kWh). Typ:
  • Laddning på stora laddaren - 3kr per minut.
  • Laddning på mellanladdaren - 2kr per minut.
  • Laddning på den lilla laddaren - 1kr per minut.
Då säljer man inte strömmen utan strömmen bara ingår i tjänsten. Man säljer ju inte vatten när man erbjuder tjänsten "biltvätt"..?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Jerker skrev:
grenhall skrev:
Gällande avgifter på parkeringar med laddplatser.

Ärligt, tror ni att alla hade betalt avgiften på en parkeringsplats på en mack längs med någon väg, flera mil från nån liten ort? Hur stor är chansen att en pvakt svänger förbi där?

Jag hade lätt betalt för servicen, men som sagt hade alla gjort det?

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
Jerker skrev:
grenhall skrev:

Ärligt, tror ni att alla hade betalt avgiften på en parkeringsplats på en mack längs med någon väg, flera mil från nån liten ort? Hur stor är chansen att en pvakt svänger förbi där?

Behöver inte vara en p-vakt. Om personalen på macken ser att det står en bil och laddar men inga pengar lagts på i p-automaten (och det kan man ju rätt lätt göra en teknisk lösning för att visa) så kan de gå ut och lämna av en kontrollavgift.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Behöver inte vara en p-vakt. Om personalen på macken ser att det står en bil och laddar men inga pengar lagts på i p-automaten (och det kan man ju rätt lätt göra en teknisk lösning för att visa) så kan de gå ut och lämna av en kontrollavgift.
Låter som en klumpig lösning.. det borde vara enklare att bara ta betalt per minut direkt via laddaren.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

danni skrev:
Anders77 skrev:
Jerker skrev:
grenhall skrev:

Ja det kanske går. Det jag funderar på är hur det tolkas från lagen.
En privat markägare kan teoretiskt få lämna en kontrolluppgift.

Så kan en anställd agera för markägaren?

En normal vakt som jobbar med ej kommula parkeringar måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att få dela ut kontrolluppgifter.

Äger mackarna marken de är på?

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Eller så startas inte laddaren om man inte betalt p avgiften. Vet minst en mack med det systemet
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:

En normal vakt som jobbar med ej kommula parkeringar måste ha tillstånd från länsstyrelsen för att få dela ut kontrolluppgifter.

En privat markägare kan inte bara teoretiskt utan även praktiskt få begära en kontrollavgift (kontrolluppgift lämnar du till Skatteverket om din anställda). Man kan överlåta det på ett vaktbolag eller göra det själv (dvs i egen hög person eller låta en anställd göra det). Lagen kräver bara att den som gör det har erforderlig utbildning. Det krävs inget tillstånd från Länsstyrelsen som du skriver om man delar ut kontrollavgifter själv, det kravet gäller bara externa bevakningsbolag. Man måste inte äga själva marken heller - det räcker att man har befogenhet att upplåta eller förbjuda parkering på marken ifråga.

Men som påpekats så finns det säkert andra lösningar också. Som att laddaren inte startar om man inte betalat p-avgift. Eller att man betalar p-avgiften till själva laddaren som då startar. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det här skulle vara ett problem på något sätt i praktiken.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

danni skrev:
Anders77 skrev:

En privat markägare kan inte bara teoretiskt utan även praktiskt få begära en kontrollavgift (kontrolluppgift lämnar du till Skatteverket om din anställda). Man kan överlåta det på ett vaktbolag eller göra det själv (dvs i egen hög person eller låta en anställd göra det). Lagen kräver bara att den som gör det har erforderlig utbildning. Det krävs inget tillstånd från Länsstyrelsen som du skriver om man delar ut kontrollavgifter själv, det kravet gäller bara externa bevakningsbolag. Man måste inte äga själva marken heller - det räcker att man har befogenhet att upplåta eller förbjuda parkering på marken ifråga.

Men som påpekats så finns det säkert andra lösningar också. Som att laddaren inte startar om man inte betalat p-avgift. Eller att man betalar p-avgiften till själva laddaren som då startar. Jag kan inte för mitt liv tänka mig att det här skulle vara ett problem på något sätt i praktiken.
Bild
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

grenhall skrev:
danni skrev:
Anders77 skrev:

Bild
Ser man inte problemen så kan man aldrig hitta lösningen.

Nu dräller det in lösningar vilket är kanon.

Så nu skall vi bara påverka så de genomförs nu.

Har möte nästa torsdag med ett kommunalråd här i Kungsbacka, samt kommunens ansvarige för bilarna. Är tydligen han som skall lägga planen för denna kommuns strategi för el fordon.

Grenhall. Du som är så positiv, vad har du gjort i denna fråga?

Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tips, se ut en plats där ni i kommunen vill ha och kan ha lite trafik och där "laddare" kan spendera 30 minuter(och pengar) och skapa en all_el_station, dvs dra fram en 150kW x 30 = 4.5MW servis dit, och bjud in clever + tesla + xx, yy, zz att sätta up laddstolpar där, dvs skapa konkurrens och synlighet

Som i tjeckien https://electrek.co/2016/07/19/teslas-f ... more-20060
nu verkar just den platsen lite renons på tidsfördriv enligt google
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Anders77 skrev:

Jag har under flera dagar grävt en 8 meter lång ränna som mätt mellan 30-50 cm djup i extremt hårt paddad mark för att en elektriker ska komma hit och sätta upp ett trefas-uttag. Det är mer än tillräckligt jobbigt även för den mest inbitna byggarbetaren. Men nu är jag ju IT-konsult och väldigt ovan vid kroppsarbete. Det medför att jag i flera dagar kommer lida av extrem träningsvärd och blåsor på händerna. Det kommer i sin tur innebär att jag kanske inte kan arbeta lika mycket som jag normalt sett hade gjort. På grund av det kommer jag att köra hem lite tidigare. Väl hemma plågas jag av smärtan grävandet medfört. Som du förstår har jag inte möjlighet att tillföra denna tråden några djupare idéer eller förhandla med mack-kedjornas ledningsgrupper angående lösningar. Jag klarar helt enkelt inte av ansträngningen det innebär.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

grenhall skrev:
Anders77 skrev:

Jag har under flera dagar grävt en 8 meter lång ränna som mätt mellan 30-50 cm djup i extremt hårt paddad mark för att en elektriker ska komma hit och sätta upp ett trefas-uttag. Det är mer än tillräckligt jobbigt även för den mest inbitna byggarbetaren. Men nu är jag ju IT-konsult och väldigt ovan vid kroppsarbete. Det medför att jag i flera dagar kommer lida av extrem träningsvärd och blåsor på händerna. Det kommer i sin tur innebär att jag kanske inte kan arbeta lika mycket som jag normalt sett hade gjort. På grund av det kommer jag att köra hem lite tidigare. Väl hemma plågas jag av smärtan grävandet medfört. Som du förstår har jag inte möjlighet att tillföra denna tråden några djupare idéer eller förhandla med mack-kedjornas ledningsgrupper angående lösningar. Jag klarar helt enkelt inte av ansträngningen det innebär.
Livet är inte lätt, men varje bidrag är värt mycket.

Sen bara genom att stödja Tesla är du med och driver på ändå. Så var inte så negativ över din insats :)

Svart X90D, bokat en M3.
Skriv svar