X AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

X AWD

Inlägg av gellerstam »

Jag var och provkörde en X 90 i Tällberg i Fredags. (Den danska demobilen.)

Jag fick tillfälle att "stressa" AWD lite. Bredvid parkeringen så finns det en halvbrant grusslänt. Jag fick tillstånd att försiktigt köra diagonalt mot den. Med luftfjädringen inställd på Very High så rullade jag sakta mot kanten. Jag bad Tesla representanten kolla så att frontspoilern inte skulle ta i, jag vill ju inte skada en av få bilar som finns i Sverige.

Jag kom förvånandsvärt kort upp i backen! Vart faktiskt inte alls imponerad. :-( OK, att köra på diagonalen mot en brant på detta sätt är extremt och det är nästan bara bilar med riktig diff. låsning som klarar det utan att klaga. Men med tankte på hur possitiva alla är över Teslas antispin vid vinterkörning så hade jag lite högre förväntningar.

Nämnas bör även att representanten också vart förvånad. Men han ville inte att jag skulle utmana systemet mer. Jag fick inte ett försök till där jag hade kunnat låta X'en få jobba lite mer. Så här finns mer att testa vid lite hårdare stress.

Vad säger med model S xxD om ni kör så att två hjul diagonalt hammnar i luften? Har ni ngn drift på de hjul med hög friktion då?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: X AWD

Inlägg av lator »

Intressant test! Är du terängnisse i det dagliga livet också? Detta test är ju något som borde utföras på alla fyrhjulsdrivna bilar. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
Vad säger med model S xxD om ni kör så att två hjul diagonalt hammnar i luften? Har ni ngn drift på de hjul med hög friktion då?
Jag har inte fått nöjet att prova det här men eftersom det är öppna diffar så borde det initialt bara ge kraft på de spinnande däcken. Dock lär antisladdsystemet i det läget bromsa de fria däcken, för att få tillbaks kraft på de däck som faktiskt har fäste.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Förstår inte riktigt vad det var du gjorde exakt men generellt gäller att typiska SUVar inte är några riktiga off road fordon är min erfarenhet. Det finns ett gäng Land Rovers o nån merca (geländewagen) samt nån Toyota som är riktigt bra men bmw o volvo o audi o andra är inte lika hard core.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

lator skrev:
Intressant test! Är du terängnisse i det dagliga livet också? Detta test är ju något som borde utföras på alla fyrhjulsdrivna bilar. :)
Nä, inge terrängnisse. Skidåkare, jägare och släpvagnsförare. Och sugen på en Tesla med "D"

Skidåkning: Resor till anläggningar där man ofta kommer fram till branta sluttningar upp till stugan, ibland oplogade. Stressar en del system.

Jakt: Leriga skogsbilvägar och parkeringar i dikeskanten kan vara utmanande... Speciellt dessa snedparkeringar tenderar till att man ibland får ett hjul i luften ...

Släpvagnen: Efter att ha försökt pressionsbacka med lastad boggie vagn i 1-2 dm lössnö inser man att alla dessa elektriska AWD system är skit jämfört med låsta diffar. Man behöver vridmomentet från början inte när ena axeln redan börjat gräva ner sig. Men det är helt klart stor skillnad på hur bra de elektroniska diff bromsarna fungerar.

"Mitt" diagonaltest med bilar jag tesetat:

Klarar:
Amarok, L200, Trailblaser (Låsta diffar, så här är det bara att räkna in alla dem.)
Passat med Torsen diffen! (Men fick jobba ....)
Outlander Diesel (Enligt en ryssk Youtube video.)
Touareg med offroadpaket. (Låsbara diffar ... )

Klarar EJ:
Passat, Octavia, ... med Haldex gen 3-5
Subaro Outlander 3.6 (Trotts deras symetriska drivlina!)
Outlander PHEV
Tesla Model X

Nyfiken på:
Tesla Model S xxD
Tesla Model X xxD (Utökade tester. )
Hur Haldex eLSD system fungerar? Finns till Insignian och till Saab XWD.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
gellerstam skrev:
Jag har inte fått nöjet att prova det här men eftersom det är öppna diffar så borde det initialt bara ge kraft på de spinnande däcken. Dock lär antisladdsystemet i det läget bromsa de fria däcken, för att få tillbaks kraft på de däck som faktiskt har fäste.
Precis, men det får inte ta förlång tid innan den elektroniska diff bromsen (EDB, för vissa tillverkare.) börjar bromsa de slirande hjulen för då har hjulen med fäste hunnit gräva nersig och man fasnar/kommer inte upp ..
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

apkungen skrev:
Förstår inte riktigt vad det var du gjorde exakt men generellt gäller att typiska SUVar inte är några riktiga off road fordon är min erfarenhet. Det finns ett gäng Land Rovers o nån merca (geländewagen) samt nån Toyota som är riktigt bra men bmw o volvo o audi o andra är inte lika hard core.
Jag körde med vänster framhjul mot en grusslänt. Det resulterar till att bilens vikt hamnar på vänster fram och på höger bakhjul. Då friktionen på höger fram och vänstar bak blir lägre så började dessa hjul att slira/spinna.

I detta läge grep inte någon bromsverkan in på de slirande hjulen. Detta bör ske för att kraften skall förflyttas till de hjul med hög friktion/grepp så att bilen kan fortsätta upp för sluttningen.

Det är nästan bara Geländewagen som har tre låsbara diffar som standard. Land rover har inte låsbar diff i framaxeln som standard.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

gellerstam skrev:
apkungen skrev:
Jag körde med vänster framhjul mot en grusslänt. Det resulterar till att bilens vikt hamnar på vänster fram och på höger bakhjul. Då friktionen på höger fram och vänstar bak blir lägre så började dessa hjul att slira/spinna.

I detta läge grep inte någon bromsverkan in på de slirande hjulen. Detta bör ske för att kraften skall förflyttas till de hjul med hög friktion/grepp så att bilen kan fortsätta upp för sluttningen.

Det är nästan bara Geländewagen som har tre låsbara diffar som standard. Land rover har inte låsbar diff i framaxeln som standard.
Intressant att det inte funkar. Känns som antingen en OTA eller won't fix på den.

Sådana här SUV:ar tenderar inte att dra målgruppen skogsmullar.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Detta test är ju vad man kallar för diagonalspinn, man råkar ut för det när man skall snedda över ett dike. Jag och min Kusin brukar kolla på de bilar som vi har huruvida detta fungerar eller ej. Tidiga landrovers har öppna diffar, man kan dock låsa en diff mellan bakre och främre axeln. Systemet förlitar sig endast på bromsning av det spinnande hjulet. Detta fungerar för det mesta om man inte behöver 100% drivning. Landrovern har dock väldigt stor "wheel travel" vilket gör att det är sällan man verkligen får ett hjul som är i luften, så man klarar sig väldigt långt på detta.

Vi provade en Land Rover FreeLander, den senare modellen med Haldexdiffar. Och där var vi ruskigt imponerade vid diagonalspinn så spann inte hjulet i luften mer än bara någon grad, knappt att det märkes. Den här har inga fast spärrar utan allt sker via elektronik och hydrauliska komponenter i själva diffen. LR Disko 3:an har ett liknande system men tillåter mer rotation på hjulet i luften.

Så bilar med Haldexdiffar går att få att fungera som om det vore fysiska spärrar i axeln. En spärr gör att bägge axlarana inte kan snurra med olika hastighet eftersom det blir fysiskt ihopkopplade.

På en personbil så saknar man ofta Wheel travel och då blir det viktigare att kunna låsa eller bromsa det hjul som tappar greppet med moder Jord.
På en Tesla som inte är en terrängbil är det nog snarare av akademiskt intresse än att man verkligen kommer att behöva det. Teslan kommer ju alltid att driva på minst 2 hjul.

En fyrhjulsdriven bil utan spärrar kan som sämst driva på ett hjul.
med spärr mellan främre och bakre blir det minst 2 hjul
med ytterligare spärr i bakaxel blir det trehjulsdrift
och med tre spärrar kan man få bilen att driva på alla hjulen.

De tre senare alternativen kommer dock slita väldigt på drivsystemet så därför kör man med öppna diffar. Moderna bilar har någon typ av elektronisk bromsreglering eller en haldexkoppling i diffen som kan jämföras med bromsar fast inne i diffen.

Det är ofta bara specialfordon som verkligen har en spärr som man inte får ha inkopplad annat än när det behövs.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

jonas skrev:

Teslan kommer ju alltid att driva på minst 2 hjul.
Men när de två hjulen är i luften så går det inte så bra! :?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Tror att Teslas system kräver rätt mycket mer spinnande innan den börjar bromsa det spinnande hjulet. Jag har själv upplevt att en isfläck kan få mig att inte röra mig från fläcken, sen har jag inte gasat på som en galning utan bara backat lite så har det fungerat för mig. Jag har bara 2WD.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

So far är jag mycket nöjd med vad min S85D presterat. Speciellt att man kan "klättra" utan att behöva ha någon fart alls, vilket är perfekt där det är trångt, gropigt och snårigt. Men att den ska prestera lika bra som mina tidigare skogsmullar (Jeep Cherokee & Chevrolet Surburban som båda hade lågväxel med låsta diffar), tvivlar jag på.
Den stora begränsningen i framkomlighet för mina behov är annars att den fortfarande är låg, även när luftfjädringen är inställd på "very high".
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Rent teoretiskt borde Teslas system kunna gå in direkt om de var programmerat så?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Vill Du åker tryggt och säkert på vågar även vid dåligt väglag fungerar Teslas system alldeles utmärkt och duger fullständigt. Vill Du åka offroad, köp en riktig terrängbil. Tyvärr lär det dröja tills det finns några eldrivna sådana.
18650

Inlägg av 18650 »

En liten ny kul ikon att trycka på borde kunna ge diffbroms som i sin tur kan begränsas till hastighet osv. OTA
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
So far är jag mycket nöjd med vad min S85D presterat. Speciellt att man kan "klättra" utan att behöva ha någon fart alls, vilket är perfekt där det är trångt, gropigt och snårigt. Men att den ska prestera lika bra som mina tidigare skogsmullar (Jeep Cherokee & Chevrolet Surburban som båda hade lågväxel med låsta diffar), tvivlar jag på.
Den stora begränsningen i framkomlighet för mina behov är annars att den fortfarande är låg, även när luftfjädringen är inställd på "very high".
Jag delar den här uppfattningen. Jag blev nästan lite övermodig i vintras - det var inga som helst problem att stanna i en backe och sen starta igen helt obehindrat i värsta snöovädret. Vid nåt tillfälle var det en bil framför i en hyfsad uppförsbacke som inte kom någonvart alls utan snarare mer bakåt än framåt. Det var bara att lägga i P, gå ut och putta loss, och sen in igen och bilen rullade lugnt framåt som om det var barmark. Jag var grymt imponerad. Den doserar ut kraften alldeles lagom i de lägena.
18650 skrev:
En liten ny kul ikon att trycka på borde kunna ge diffbroms som i sin tur kan begränsas till hastighet osv. OTA
Väldigt osäker på hur det här skulle fungera. Det finns ingen fysiskt låsbar differential. Att bromsa ett hjul för att simulera låst diff är helt meningslöst förrän det faktiskt spinner, och när det händer så kommer elektroniken att göra det automatiskt. Vad skulle ikonen tillföra?
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
18650 skrev:
Väldigt osäker på hur det här skulle fungera. Det finns ingen fysiskt låsbar differential. Att bromsa ett hjul för att simulera låst diff är helt meningslöst förrän det faktiskt spinner, och när det händer så kommer elektroniken att göra det automatiskt. Vad skulle ikonen tillföra?
Det var ju anledningen till denna tråden att den INTE gjorde det automatiskt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
18650 skrev:
Nej, då har du nog missuppfattat saken. Teslas antisladdsystem kommer selektivt att bromsa individuella hjul för att överföra kraft och öka fästet och det sker helt automatiskt.

I princip finns i och för sig knappen du pratar om på bakhjulsdrivna versioner fast den funkar åt andra hållet - där finns nämligen en knapp för att stänga av traction control, vilket även stänger av den funktionen. På fyrhjulsdrivna bilar kan man inte stänga av det helt, bara sätta bilen i ett "slip mode" som tillåter mer hjulspinn (slip mode stängs automatiskt av när man kommer upp lite i hastighet för övrigt).
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Jag har, precis som de flesta av er gjort ett antal launcher och gasat lite på vanlig väg. Här märker man absolut inget av detta, här har alla hjul bra grepp och släpper inte. :-) Så jag funderar på om jag bara gasade för lite för att aktivera EDB funktionen? Å andra sidan så vill man inte gasa för mycket i just mitt fall ovan, där vill man smyga upp för backen. (Vilket får mig att tänka på de ggr ni skriver att ni smyger upp för snöiga/isiga backar.... :? )

Kanske Tesla har en temperaturstyrd EDB? Känsligare och griper in tidigare vid minusgrader? :o
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Jojo skrev:
Vill Du åker tryggt och säkert på vågar även vid dåligt väglag fungerar Teslas system alldeles utmärkt och duger fullständigt. Vill Du åka offroad, köp en riktig terrängbil. Tyvärr lär det dröja tills det finns några eldrivna sådana.
Jag kör inte offroad och vill inte ha en terrängbil. Jag vill ha en komfortabel bil som inte belastar miljön mer än nödvändigt, med gott om plats för mina aktiviteter och familj. En bil som inte kastar in handduken bara för att det blir lite snö eller lite grusväg under hjulen. En bil som tar mig hela vägen till stugan i fjällen, en bil som tillåter mig parkera släpvagnen bakom garaget fast jag varit lat och inte skottat perfekt.

Model X är en SUV med mer än 20cm markfrigång och "Fyrhjulsdrift". Det är inte konstigt att den kommer hamna i lite snö, eller på ngn sämre grusväg. Klart den kommer jämföras med andra SUV'ar. T.ex. Touareg och Q7 som också är bilar i miljonklassen. OM nu inte Teslan tar sig förbi de enklaste potthålen i de tillrättalagda "terrängbanorna" som finns vid demoanläggningar så kommer troligen tappa endel SUV spekulanter som använder sin bil på lite mer ställen än E4 och citykärnorna.

Som jag skrev tidigare. Jag gjorde ett försiktigt försök och bilen gick bet. Här finns naturligtvis mycket mer att undersöka. Fart(moment), vinklar, gaspådrag, m.m.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

gellerstam skrev:
Jojo skrev:
Jag kör inte offroad och vill inte ha en terrängbil. Jag vill ha en komfortabel bil som inte belastar miljön mer än nödvändigt, med gott om plats för mina aktiviteter och familj. En bil som inte kastar in handduken bara för att det blir lite snö eller lite grusväg under hjulen. En bil som tar mig hela vägen till stugan i fjällen, en bil som tillåter mig parkera släpvagnen bakom garaget fast jag varit lat och inte skottat perfekt.

Model X är en SUV med mer än 20cm markfrigång och "Fyrhjulsdrift". Det är inte konstigt att den kommer hamna i lite snö, eller på ngn sämre grusväg. Klart den kommer jämföras med andra SUV'ar. T.ex. Touareg och Q7 som också är bilar i miljonklassen. OM nu inte Teslan tar sig förbi de enklaste potthålen i de tillrättalagda "terrängbanorna" som finns vid demoanläggningar så kommer troligen tappa endel SUV spekulanter som använder sin bil på lite mer ställen än E4 och citykärnorna.

Som jag skrev tidigare. Jag gjorde ett försiktigt försök och bilen gick bet. Här finns naturligtvis mycket mer att undersöka. Fart(moment), vinklar, gaspådrag, m.m.
Misströsta ej! Bjørn Nyland gör säkert en veckolång recension av fyrhjulsdriften så fort det landat ett par snöflingor i Norge.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
18650 skrev:
danni skrev:
18650 skrev:
Nej, då har du nog missuppfattat saken. Teslas antisladdsystem kommer selektivt att bromsa individuella hjul för att överföra kraft och öka fästet och det sker helt automatiskt.

I princip finns i och för sig knappen du pratar om på bakhjulsdrivna versioner fast den funkar åt andra hållet - där finns nämligen en knapp för att stänga av traction control, vilket även stänger av den funktionen. På fyrhjulsdrivna bilar kan man inte stänga av det helt, bara sätta bilen i ett "slip mode" som tillåter mer hjulspinn (slip mode stängs automatiskt av när man kommer upp lite i hastighet för övrigt).
Vad finns det att missuppfatta. Bilen körde ju fast enligt testet i tråden. Systemet gjorde inte som du säger i det fallet. En ikon som gör systemet medvetet om att man förväntar sig en diffspärr kunde löst problemet.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

grenhall skrev:
gellerstam skrev:
Jojo skrev:

Misströsta ej! Bjørn Nyland gör säkert en veckolång recension av fyrhjulsdriften så fort det landat ett par snöflingor i Norge.

Yes, ska skriva till han redan nu och be om ett test. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Helt klar läge för fler tester. Jag skall bygga en ramp och kontrollera om min tc bromsar det snurrande hjulet,rwd.
Ett test har gjorts som indikerar att hjulet inte bromsas. Testet avbröts utan att vi fått alla svar av Teslapersonalen.
Det råder olika uppfattning utan att någon verkligen tycks veta, test time spännande :-).
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

gellerstam skrev:
grenhall skrev:

Yes, ska skriva till han redan nu och be om ett test. :-)
Har presenterat problemställningen för Björn och fick svar direkt: -"ok" Framtiden får visa vad det innebär. :-)
Tesla Model Y
Skriv svar