X AWD

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: X AWD

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
18650 skrev:
danni skrev:
18650 skrev:
En liten ny kul ikon att trycka på borde kunna ge diffbroms som i sin tur kan begränsas till hastighet osv. OTA
Väldigt osäker på hur det här skulle fungera. Det finns ingen fysiskt låsbar differential. Att bromsa ett hjul för att simulera låst diff är helt meningslöst förrän det faktiskt spinner, och när det händer så kommer elektroniken att göra det automatiskt. Vad skulle ikonen tillföra?
Det var ju anledningen till denna tråden att den INTE gjorde det automatiskt.
Nej, då har du nog missuppfattat saken. Teslas antisladdsystem kommer selektivt att bromsa individuella hjul för att överföra kraft och öka fästet och det sker helt automatiskt.

I princip finns i och för sig knappen du pratar om på bakhjulsdrivna versioner fast den funkar åt andra hållet - där finns nämligen en knapp för att stänga av traction control, vilket även stänger av den funktionen. På fyrhjulsdrivna bilar kan man inte stänga av det helt, bara sätta bilen i ett "slip mode" som tillåter mer hjulspinn (slip mode stängs automatiskt av när man kommer upp lite i hastighet för övrigt).
Vad finns det att missuppfatta. Bilen körde ju fast enligt testet i tråden. Systemet gjorde inte som du säger i det fallet. En ikon som gör systemet medvetet om att man förväntar sig en diffspärr kunde löst problemet.
Nej, det hade den inte. Vad skulle bilen göra annorlunda när man tryckt in den knappen, menar du? Den gör ju redan idag sitt bästa för att säkerställa grepp genom att bromsa hjul vartefter det behövs. Sen om det inte alltid är bra nog, det är en annan sak - det blir ju aldrig lika bra som en riktig låsbar diff, vilket alla vet som har provat att köra riktiga terrängbilar vs SUV:ar med elektroniska hjälpmedel. Men som sagt, vad tycker du bilen ska göra annorlunda efter man tryckt på knappen gentemot före?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

danni skrev:
Men som sagt, vad tycker du bilen ska göra annorlunda efter man tryckt på knappen gentemot före?
Bromsa hårdare och snabbare på det hjul som tappat grepp kanske?
Så gör ju Ex Landrover på sina modeller. I landsvägsläge tillåter systemet större skillnad på hjulhastigheterna än i rock climbing läge. Det är ju bara en parameter/komfortfråga.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

jonas skrev:
danni skrev:
Men som sagt, vad tycker du bilen ska göra annorlunda efter man tryckt på knappen gentemot före?
Så gör ju Ex Landrover på sina modeller. I landsvägsläge tillåter systemet större skillnad på hjulhastigheterna än i rock climbing läge. Det är ju bara en parameter/komfortfråga.

Det är så det fungerar med den elektroniska diffrentialbromsen. :-) ABS funktionen jobbar på slirande hjul vid samtidig drivning av hjulen. Så funkar det på t.ex. Pasater (Haldex) och Outlander PHEV, men olika bra ....
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:
danni skrev:
Sure, man kanske kan få lite snabbare ingrepp än såhär, men hur stor skillnad kan det göra i ett läge med riktigt dåligt underlag? Jag menar, på en landsväg pratar vi några procents skillnad i rullhastighet, när det släpper och spinner pratar vi många hundra procents skillnad. Det borde inte vara så svårt för systemet att hantera. Samtidigt är det en metod som ger ganska begränsade möjligheter jämfört med riktiga diffbromsar eller låsbara diffar (vilket ju Land Rover har på sina mer terränginriktade bilar).
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

danni skrev:
jonas skrev:
danni skrev:
Sure, man kanske kan få lite snabbare ingrepp än såhär, men hur stor skillnad kan det göra i ett läge med riktigt dåligt underlag? Jag menar, på en landsväg pratar vi några procents skillnad i rullhastighet, när det släpper och spinner pratar vi många hundra procents skillnad. Det borde inte vara så svårt för systemet att hantera. Samtidigt är det en metod som ger ganska begränsade möjligheter jämfört med riktiga diffbromsar eller låsbara diffar (vilket ju Land Rover har på sina mer terränginriktade bilar).
Heja Tesla! Jag kan nu verifiera att Teslan definitivt inte lider av diagonalspinn. Min rwd kan jag köra med ett bakhjul i luften utan att det snurrar alls. Blev faktiskt imponerad. Men först var den tvungen att spinna lite mer än jag normalt hade tyckt var nödvändigt. Ca 1/2 varv

Bild
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Jippie. :-D

Nu vill jag se samma sak med en "D" och med en "X"
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Rubriken när bilden sprids "Teslaförare parkerar som ...." :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Diffbroms brukar kunna sitta på en del pickuper och bakhjulsdrivna motorstarka bilar.

Själva differentialen i sig själv är en mycket smart konstruktion, den fördelar normalt kraften perfekt till båda drivhjulen utan att du behöver göra något alls.

Om vi nu har en bil med utan diffbroms eller spärr, och står en halkig dag vid ett trafikljus i uppförslut med släp, så är det stor risk att vi blir ståendes med ett hjul slirandes och inte kommer ur fläcken.

Har bilen diffbroms så brukar 30% av drivkraften då föras över till det andra drivhjulet och vi kanske kommer iväg.

Har bilen diffspärr och den aktiveras driver båda hjulen lika mycket. Kan vara god hjälp för att få bilen i rörelse, men med båda hjulen stumt ihopkopplade så måste bilen sladda om du svänger det allra minsta.

Då tappar du greppet istället, därför är det viktigt att koppla bort spärren så fort bilen rör sig. Undantag kan vara på en folkracebana eller i lervälling på ett gärde, men i trafik och på väg är det alltid så.

Kom ihåg att ibörjan när jag körde en servicebil med diffspärrar och kom fram till en isig backe så slog jag på alla diffspärrarna och gasade upp för backen. Det slutade ofta med att jag spann fast i brantaste delen av backen, gled sedan bakåt och stod strax på tvären i en smal skogsbilsväg.
Diff.JPG
Sedan bytte jag taktik, när jag kom fram till en brant isig backe tog jag fram hinken med sand, sandade de värsta ställena. Backade några hundra meter, slog ifrån alla diffspärrar och laddade på allt som gick fram till backen började. Sedan lät jag bilen nästan bara "rulla" uppför backen med ett ägg under gaspedalen. Det fungerade mycket bättre kan jag säga.

Sen kan det förstås ibland vara kul att testa bilens gränser, men inte en kall mörk novemberkväll på väg till akuta servicejobb i mobilstationer som jag höll på med.

AWD-systemen i många moderna SUV-bilar är förstås kompromisser, men det borde ju vara möjligt med några olika inställningar.

Har till exempel märkt att Haldex-systemet behöver rätt bra friktion under hjulen för att funka bra.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Off Grid Byggaren skrev:
.

Har till exempel märkt att Haldex-systemet behöver rätt bra friktion under hjulen för att funka bra.
Det är nog en inställningsfråga, för de två Haldex system jag provat av senare modell på LR, har jag kört med ett eller två hjul i luften dvs Noll friktion och då fungerar det nästan som om du hade spärrat axlarna dvs de snurrar precis lika snabbt, fast du slipper koppla i och ur ;-).

Däremot är ju "limited slip" uppbyggda på det sättet att du kan överföra en förstärkning av det hjul som har sämst grepp genom differentialen. Har du då noll i grepp blir greppet på andra hjulet också noll.

Ett vanligt sådant system är torsen diffar, torqe sensitive diff. Detta fungerar bra på strippen när man skall köra rakt fram när man har ganska bra grepp i backen samt vill ha samma hastighet på hjulen. Sladdar lätt när man skall gasa på ut ur korsningar.

Ett annat system är speed sensitive diff, det består ofta av en icke newtonsk gel (ungeför som potatismjöl och vatten) som är hastighetskänslig och reagerar om det är stor hastighetsskillnad. Det här systemet fungerar bättre för rally eller vardagskörning då man INTE vill ha samma hastighet på hjulen eftersom vägen svänger och då kräver olika varvtal vilket annars ger sladd.
Audi hade detta bl.a som mellandiff på sina Quattro på 80 talet. Volvo hade det på sina första Suvar med konstant fyrhjulsdrift innan Haldex för driften av bakaxeln. Framaxeln hade ju ALLTID 100% i volvos fall.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Ett förtydligande av "Haldex" för de som inte orkat sätta sig in i det. Så här har jag lärt mig. (Men jag kan ha missat ngt. ;-) )

När man i vardagligt tal pratar om "Haldexkoppling" menar man en koppling som Haldex AB i Landskrona utvecklade men som numera är såld till BorgWarner.

"Haldexkopplingen" är en koppling mellan fram och bakaxel och har således inget att göra med diffen varesig i framaxel eller i bakaxel. Kopplingen används för att få framhjulsdrivna bilar att även driva på bakhjulen. Kopplingen behöver skillnad i varvtal mellan bakaxel och framaxel innan den griper in.

Borgwarner har även ett system som de kallar XWD(Också utvecklat av Haldex), som finns i Saab och Opel men inte i VW koncernen. Där sammarbetar "Haldexkopplingen" med en modul som kallas/kallats eLSD (electronic Limited Slip Differential... isch) Denna eLSD är det som styr diffen i bakaxeln.

Nu har inte Tesla ngn haldex så det blev lite OT igen ... (Men vi vill ju alla lära oss saker. :-) )

Jonas har med föredömlig tydlighet visat att Tesla med RWD har ett system som efter ca 1/2 varv griper in och "låser" hjulet som sakanar friktion/fäste. Ett 1/2 varv kan iof på löst underlag t.ex. sand vara lite väl mycket, men bra utfört ändå. Tack Jonas för test och bild.

Är det ngn som vill testa hur det fungerar med en bil med Tesla med Dual motor?
Tesla Model Y
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
Nej, det hade den inte. Vad skulle bilen göra annorlunda när man tryckt in den knappen, menar du? Den gör ju redan idag sitt bästa för att säkerställa grepp genom att bromsa hjul vartefter det behövs. Sen om det inte alltid är bra nog, det är en annan sak - det blir ju aldrig lika bra som en riktig låsbar diff, vilket alla vet som har provat att köra riktiga terrängbilar vs SUV:ar med elektroniska hjälpmedel. Men som sagt, vad tycker du bilen ska göra annorlunda efter man tryckt på knappen gentemot före?
Ikon inte knapp för det första. Antispinn och ABS gör sitt bästa utifrån vad bilen förväntas göra. I extremlägena så behövs lite hjälp. Du kan ju tex själv slå på och av creep trots att gaspedalen gör samma sak. P85+ går ju snabbare på racerbanan med antispinn avstängt. Du kan själv ställa fjädringen i läge high men bilen sänker sig själv över en viss fart eftersom det inte går att köra runt utan utfjädringsväg osv. Att tvinga in systemet i ett läge som egentligen inte är praktiskt skulle i vissa lägen vinna en hel del.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

gellerstam skrev:
"Haldexkopplingen" är en koppling mellan fram och bakaxel och har således inget att göra med diffen varesig i framaxel eller i bakaxel. Kopplingen används för att få framhjulsdrivna bilar att även driva på bakhjulen. Kopplingen behöver skillnad i varvtal mellan bakaxel och framaxel innan den griper in.
Den här detaljen är fel. Haldex-kopplingen är elektroniskt styrd och behöver ingen skillnad i varvtal för att gripa in. Elektroniken bestämmer helt och hållet. Tvärtom kan den vara intelligent och förutseende, och t.ex. kopplas in delvis vid start från stillastående, eller börja styra om kraften före det spinner om du t.ex. ger full gas eller stort rattutslag.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
Ikon inte knapp för det första. Antispinn och ABS gör sitt bästa utifrån vad bilen förväntas göra. I extremlägena så behövs lite hjälp. Du kan ju tex själv slå på och av creep trots att gaspedalen gör samma sak. P85+ går ju snabbare på racerbanan med antispinn avstängt. Du kan själv ställa fjädringen i läge high men bilen sänker sig själv över en viss fart eftersom det inte går att köra runt utan utfjädringsväg osv. Att tvinga in systemet i ett läge som egentligen inte är praktiskt skulle i vissa lägen vinna en hel del.
Jag förstår fortfarande inte vad vinsten skulle vara. Du har ju redan idag i stort sett exakt det du efterfrågar - du har en knapp/ikon för att stänga av antisladd. Då stänger du också av det här beteendet med att bromsa hjul som spinner fritt. Om du inte stängt av det, så är det på. Vad mer vill du ha? Och vad är det som inte är praktiskt med det här läget? Jag börjar få känslan att vi pratar om helt olika saker här. Eller möjligen att du inte egentligen förstått hur EDL-funktionen fungerar...
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

danni skrev:
gellerstam skrev:
Den här detaljen är fel. Haldex-kopplingen är elektroniskt styrd och behöver ingen skillnad i varvtal för att gripa in. Elektroniken bestämmer helt och hållet. Tvärtom kan den vara intelligent och förutseende, och t.ex. kopplas in delvis vid start från stillastående, eller börja styra om kraften före det spinner om du t.ex. ger full gas eller stort rattutslag.
Se där, vilken tur att jag la in en liten disclaimer. :-)

Naturligtvis helt rätt av dig att man även kan ha dessa sensorer som input till styrdatorn. Men varvtalsskillnaden mellan axlarna är givetvis en av huvudparametrarna. Så därför håller jag inte med om att jag har fel. Jag bara inte skrev hela sanningen. (Vilket även gäller biten om eLSD!). Men att ta upp alla parametrar och tekniska detaljer är inte rellevant för diskusionen som för övrigt är OT. Jag ville upplysa om att Haldexkopplingen inte är en styrning för diffarna på axlarna och det gjorde jag tillräckligt tydligt, för det behövs inte en fullständig redogörelse för hur ingående komponenter samarbetar i alla tänkbara fall.
Tesla Model Y
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
Eller möjligen att du inte egentligen förstått hur EDL-funktionen fungerar...
Du skulle kanske klura lite på hur en PID regulator fungerar, eller enklare översatt en volymknapp på stereon. Min ikon skulle höja volymen på antispinnet så att bilen blir otäck att köra men tar sig fram bättre. Eftersom den nu inte går inte hårt nog för sin uppgift.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
Eller möjligen att du inte egentligen förstått hur EDL-funktionen fungerar...
Du skulle kanske klura lite på hur en PID regulator fungerar, eller enklare översatt en volymknapp på stereon. Min ikon skulle höja volymen på antispinnet så att bilen blir otäck att köra men tar sig fram bättre. Eftersom den nu inte går inte hårt nog för sin uppgift.
Jag vet hur en PID-regulator fungerar, även om jag inte riktigt kan förstå hur du tänker dig att relatera det till en volymknapp. Och än mindre förstår jag hur du i praktiken tänker dig att det ska gå att ställa "volymen" på EDL-ingreppen. Jag tror som sagt inte du riktigt förstått hur en sån funktion fungerar. Vad den gör är att den detekterar skillnader i hastighet mellan hjul på samma axel. När den skillnaden blir för stor men hänsyn till andra parametrar (som t.ex. rattutslag och bilens hastighet) så bromsar den hjulet som snurrar för fort. Vi pratar inga stora skillnader, särskilt inte när bilen färdas långsamt, och hjulen hinner oftast knappt spinna alls innan funktionen slår till. Hur hårt hjulet behöver bromsas kan den också detektera på hur effektivt rotationsskillnaden minskar. Jag förstår helt enkelt inte vad du tänker dig att din input som användare ska tillföra som inte bilens mjukvara redan kan lista ut på egen hand. Och jag förstår inte heller hur du tänker dig att det ska göra att bilen blir otäck att köra, om du inte menar att funktionen skulle vara så proaktiv att den alltid bromsar alla hjulen eller reagerar redan vid någon enstaka procents skillnad i rotationshastighet (vilket i praktiken inte hade gjort så stor skillnad, det hade kanske lett till att den gått in millisekunder tidigare).

Jag tror att du helt enkelt är lite för fast i tänket med låsbara diffar. Där kan man göra det du är ute efter - man kan låsa diffarna vilket ger bättre framkomlighet men också gör bilen riktigt läskig att svänga med i lite högre hastigheter. Men det finns liksom ingen direktöversättning av det beteendet till ett mjukvarureglerat EDL-system. Det blir inte meningsfullt.
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
Jag tror som sagt inte du riktigt förstått hur en sån funktion fungerar. Vad den gör är att den detekterar skillnader i hastighet mellan hjul på samma axel. När den skillnaden blir för stor men hänsyn till andra parametrar (som t.ex. rattutslag och bilens hastighet) så bromsar den hjulet som snurrar för fort. Vi pratar inga stora skillnader, särskilt inte när bilen färdas långsamt, och hjulen hinner oftast knappt spinna alls innan funktionen slår till. Hur hårt hjulet behöver bromsas kan den också detektera på hur effektivt rotationsskillnaden minskar.
Titta, en omöjlig fastkörning till. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5460

Hade man med en ikon i det läget kunnat be bilen att bromsa det framhjul som spinner fullt. Låsa det hjulet, så hade den hoppat loss. Eller hur.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

18650 skrev:

Titta, en omöjlig fastkörning till. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5460

Hade man med en ikon i det läget kunnat be bilen att bromsa det framhjul som spinner fullt. Låsa det hjulet, så hade den hoppat loss. Eller hur.
Om det var jag som hade kört fast där så hade jag lämnat in bilen till Tesla för kontroll av elektroniken. Enligt uppgifterna i tråden "Offroad körning" så fanns det fäste på båda bakhjulen, vilket talar för att den bakre motorn inte var aktiverad av någon konstig anledning.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
Jag tror som sagt inte du riktigt förstått hur en sån funktion fungerar. Vad den gör är att den detekterar skillnader i hastighet mellan hjul på samma axel. När den skillnaden blir för stor men hänsyn till andra parametrar (som t.ex. rattutslag och bilens hastighet) så bromsar den hjulet som snurrar för fort. Vi pratar inga stora skillnader, särskilt inte när bilen färdas långsamt, och hjulen hinner oftast knappt spinna alls innan funktionen slår till. Hur hårt hjulet behöver bromsas kan den också detektera på hur effektivt rotationsskillnaden minskar.

Återigen, jag har ingen aning om vad din ikon är tänkt att göra i ett sånt läge. Ge honom nåt fint att titta på medan han sitter fast? Bilens elektronik ska kunna lista ut på egen hand när hjulen behöver bromsas. Om bilens elektronik av någon anledning misslyckas med det hjälper ingen ikon i världen. Om du inte tänker dig att ikonen helt enkelt ska bromsa alla hjul hela tiden. Men det finns redan en pedal som gör det, som sagt... Eller menar du att du ska ha en ikon per hjul som lägger full broms på just det hjulet som nån form av supermanuell antisladdlösning? Låter helt vanvettigt.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Är det så att vi har hittat två bilar som inte funkar som de ska?

Danni tycks ju ha en bil som fungerar som den ska, skulle inte du Danni kunna göra liknande test för att verifiera att din bil INTE fungerar som de två "D" bilarna vi hittills hört om?
Det borde ju fungera som Danni säger, men de två tester som gjorts på "D"-bilar motsäger ju det.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

jonas skrev:

Danni tycks ju ha en bil som fungerar som den ska, skulle inte du Danni kunna göra liknande test för att verifiera att din bil INTE fungerar som de två "D" bilarna vi hittills hört om?
Det borde ju fungera som Danni säger, men de två tester som gjorts på "D"-bilar motsäger ju det.
+1
Och utan bild har det inte hänt ... ;-) Kanske tom en video som visar?
Tesla Model Y
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
Om du inte tänker dig att ikonen helt enkelt ska bromsa alla hjul hela tiden. Men det finns redan en pedal som gör det, som sagt... Eller menar du att du ska ha en ikon per hjul som lägger full broms på just det hjulet som nån form av supermanuell antisladdlösning? Låter helt vanvettigt.
Nu börjar du greppa det! Precis som en diffspärr är vanvettig så hade man i detta läge behövt en ikon som spärrade framhjulet som är i luften eftersom bilen inte själv gör det, även om den borde. Angående pedalen som låser alla hjul så är det ett välkänt knep att ta till, men på Tesla kan man inte gasa och bromsa samtidigt. Det skulle ikonen också kunna bidra med.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

jonas skrev:

Jag tror inte du riktigt läser vad jag skriver. Jag säger inte nödvändigtvis att det är en perfekt lösning som kommer klara allt och alla situationer. En EDL-lösning är en kompromiss i sig och kommer aldrig fungera lika bra som en diffbroms eller en låsbar diff. Man kan få problem med att bromsarna inte kan hålla emot ordentligt, och om man kör riktigt hård terrängkörning så kommer bromsarna ganska fort att överhettas och systemet kommer då förlora i stort sett all verkning. Så lösningen i sig är en kompromiss som inte kommer fungera perfekt.

Det jag argumenterar emot är varför en knapp eller "ikon" som 18650 envisas med att prata om skulle göra den situationen det minsta lilla bättre.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
Om du inte tänker dig att ikonen helt enkelt ska bromsa alla hjul hela tiden. Men det finns redan en pedal som gör det, som sagt... Eller menar du att du ska ha en ikon per hjul som lägger full broms på just det hjulet som nån form av supermanuell antisladdlösning? Låter helt vanvettigt.
Nu börjar du greppa det! Precis som en diffspärr är vanvettig så hade man i detta läge behövt en ikon som spärrade framhjulet som är i luften eftersom bilen inte själv gör det, även om den borde. Angående pedalen som låser alla hjul så är det ett välkänt knep att ta till, men på Tesla kan man inte gasa och bromsa samtidigt. Det skulle ikonen också kunna bidra med.
Okay, nu är jag lite mer med på vad du menar. Du vill alltså kunna manuellt helt och hållet låsa ett hjul i taget. Det känns lite konstigt. För det första tycker jag inte det tillför någon information som inte mjukvaran kan lista ut på egen hand. Om funktionen sen inte fungerar som den ska pga dåliga omständigheter eller kanske överhettade bromsar, så hjälper inte en manuell inställning. Dessutom tror jag en sån funktion skulle kunna användas rätt effektivt för att faktiskt skada bilen.
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Önskar att man kunde se en sådan test av Model X.

Så mycket fusk och marknadsföringhype kring awd men många få som fungerar. Kommer ni ihåg dom första XC70 innan haldex... Det var nästan omöjligt att få hjulen att ens snurra...

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Skriv svar