Effekt på olika versioner av P
Moderator: Redaktion
Effekt på olika versioner av P
Är det någon som kan förklara om det är verkliga mätningar de gjort (delpunkter) och sen interpolerat kurvorna? Utläsningar av bilens datasystem, avläsningar av "effektmätaren" i instrumentgruppen eller?
Här är tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=29361.0
Enligt digrammet borde en vanlig P85 ge drygt 500hk vid full laddning.
Ja, jag har också läst de lååååånga trådarna om batteribegränsning på P85D, arga ägare i USA och Norge osv....
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Effekt på olika versioner av P
Varje punkt är en mätning, ja. Via CAN-bus och det är vad batteriet lämnar ut för effekt.
Det stämmer att P85 lämnar uppåt 500hk, vilket ger ca 430hk på bakhjulen efter förluster. Teslas egna rating på 421 hk var lite i minsta laget.
Efter lanseringen av P85D så ändrade Tesla taktik och angav max motoreffekt ist vilket då blev 700 hk men max batteribegränsad effekt blir då ca 550 hk för P85D. Vilket nu är angivet på hemsidan om man letar lite.
Det stämmer att P85 lämnar uppåt 500hk, vilket ger ca 430hk på bakhjulen efter förluster. Teslas egna rating på 421 hk var lite i minsta laget.
Efter lanseringen av P85D så ändrade Tesla taktik och angav max motoreffekt ist vilket då blev 700 hk men max batteribegränsad effekt blir då ca 550 hk för P85D. Vilket nu är angivet på hemsidan om man letar lite.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Effekt på olika versioner av P
Finns indikationer på det på både Norska forum och i USA...
En del tar det t.o.m som tecken på att de "senaste" P90D egentligen är mjukvarubegränsade 100 batterier. Obs alltså rena spekulationer!
Men antalet Tesla i Norge och USA gör ju att det finns avsevärt fler bilar/ägare som gör att där finns betydligt mer information OCH spekulationer att läsa.
Ni (eller er fru...) som tycker att ni spenderar alldeles för mycket tid på forumet här...DONT GO THERE! Blir liksom steget från att tjuvröka cigaretter utan filter till betydligt starkare droger!
En del tar det t.o.m som tecken på att de "senaste" P90D egentligen är mjukvarubegränsade 100 batterier. Obs alltså rena spekulationer!
Men antalet Tesla i Norge och USA gör ju att det finns avsevärt fler bilar/ägare som gör att där finns betydligt mer information OCH spekulationer att läsa.
Ni (eller er fru...) som tycker att ni spenderar alldeles för mycket tid på forumet här...DONT GO THERE! Blir liksom steget från att tjuvröka cigaretter utan filter till betydligt starkare droger!

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Effekt på olika versioner av P
De kanske inte hunnit få tag i någon att mäta på i verkligheten?
Inte ens säker på att diagrammet stämmer men intressant läsning i alla fall.
Enskilda märningar på enskilda bilar kan ju avvika en hel del från vad man "officiellt" vill/kan uppge osv.
Blir samma sak om du tar en ICE-bil till Rototest eller liknande företag. Kan avvika ganska mycket från "officiella papperssiffror". Ibland blir man t o m positivt överraskad!
Inte ens säker på att diagrammet stämmer men intressant läsning i alla fall.
Enskilda märningar på enskilda bilar kan ju avvika en hel del från vad man "officiellt" vill/kan uppge osv.
Blir samma sak om du tar en ICE-bil till Rototest eller liknande företag. Kan avvika ganska mycket från "officiella papperssiffror". Ibland blir man t o m positivt överraskad!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Effekt på olika versioner av P
Båda är nog L. Men det verkar stämma att nyare P90D lämnar ca 50kw mer än de tidigare. När brytpunkten skedde vet jag inte.apkungen skrev:Ger en p90d 2016 mer effekt än en p90dl 2015? Fattar noll
Undrar vad P100D och 100D kommer att ha för effekt? Spännande.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Effekt på olika versioner av P
Mer kraft, längre räckvidd (100kwh) och AP2 - nu börjar det bli dags att byta ut gamla Bettan 

Re: Effekt på olika versioner av P
Yes, facelift med 100 kwh och AP2 samt ultravita säten är det jag vill ha!TeslaMartin skrev:Mer kraft, längre räckvidd (100kwh) och AP2 - nu börjar det bli dags att byta ut gamla Bettan
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
- TeslaMartin
- Teslaägare
- Inlägg: 319
- Blev medlem: 11 feb 2015 16:45
- Ort: Djursholm
Re: Effekt på olika versioner av P
Exakt, glömde facelift, ytterligare ett skäl!Niclas skrev:Yes, facelift med 100 kwh och AP2 samt ultravita säten är det jag vill ha!TeslaMartin skrev:Mer kraft, längre räckvidd (100kwh) och AP2 - nu börjar det bli dags att byta ut gamla Bettan

Re: Effekt på olika versioner av P
Provkörde en X90D idag för andra gången och det blir liksom ingen kärlek vi första, eller ens andra ögonkastet
Blev snarare "nykär" i gamla Tessie (P85) istället. Kan ju då låtsas att hon plötsligt blivit uppgraderad till 510hk, bara hon får nog med ström!
Behåller henne kanske för att hon är så billig i drift (förmånsvärde 5900) och passar oss perfekt på de flesta sätt, än en ny flashig donna som kostar betydligt mer i drift och säkert ändå inte är felfri heller!

Blev snarare "nykär" i gamla Tessie (P85) istället. Kan ju då låtsas att hon plötsligt blivit uppgraderad till 510hk, bara hon får nog med ström!
Behåller henne kanske för att hon är så billig i drift (förmånsvärde 5900) och passar oss perfekt på de flesta sätt, än en ny flashig donna som kostar betydligt mer i drift och säkert ändå inte är felfri heller!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Effekt på olika versioner av P
Imponerande med vilken takt Tesla lyckas kräma ur mer effekt på bara ett par år! Undrar hur en värsting-Tesla om 2-3 år följer samma utveckling?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Effekt på olika versioner av P
Ja, tänk vad galen nya Roadstern kan bli. 0-100 på 2 sekunder blankt?mans71 skrev:Imponerande med vilken takt Tesla lyckas kräma ur mer effekt på bara ett par år! Undrar hur en värsting-Tesla om 2-3 år följer samma utveckling?

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla