Jag vet inte om jag håller medjoel80 skrev:Åh faan.. Vattenfall vet hur man tar betalt!
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=4639

Moderator: Redaktion
Jag vet inte om jag håller medjoel80 skrev:Åh faan.. Vattenfall vet hur man tar betalt!
Presentera gärna dina resultat och slutsatser när du är klar!vigge50 skrev:Hej
Jag gör ett examensarbete där jag tar fram lösningar för hur ett hus som ska byggas skulle kunna bli passivhus....
Jag presenterade arbetet i tisdags och har fått lite kommentarer både från opponenter och lärare så jag ska fixa det nu de kommande dagarna och sen ska det läggas upp på skolans hemsida, länkar det här när det är uppeRagnarferdinand skrev:Presentera gärna dina resultat och slutsatser när du är klar!vigge50 skrev:Hej
Jag gör ett examensarbete där jag tar fram lösningar för hur ett hus som ska byggas skulle kunna bli passivhus....
Skickat från min iPad med Tapatalk
vigge50 skrev:Jag presenterade arbetet i tisdags och har fått lite kommentarer både från opponenter och lärare så jag ska fixa det nu de kommande dagarna och sen ska det läggas upp på skolans hemsida, länkar det här när det är uppeRagnarferdinand skrev:Presentera gärna dina resultat och slutsatser när du är klar!vigge50 skrev:Hej
Skickat från min iPad med Tapatalk
Blev godkänt och uppladdat igårkontakten2 skrev:hur går det med arbetet?
Om det ens blir en sån besparing...? Dom kWh man kunde använda själv hade kunnat gå att sälja under dagtid då solen lyser för att sen köpa tillbaka billigare på kvällen/natten. Men de betalningsmodeller vi har idag finns det inga pengar att hämta på lagring hemma... Men uppskattar man redundns och att kunna vara lite off grid kan det vara nått!Off Grid Byggaren skrev:
Men det blir ingen vidare ekonomi, investera 300 000:- i batterier och spara 5000:- per år för att slippa köpa lite el från elnätet....
Som det skrivs här på forumet verkar Tesla vara modeordet på allas läppar, så även i denna artikel.joel80 skrev:Om det ens blir en sån besparing...? Dom kWh man kunde använda själv hade kunnat gå att sälja under dagtid då solen lyser för att sen köpa tillbaka billigare på kvällen/natten. Men de betalningsmodeller vi har idag finns det inga pengar att hämta på lagring hemma... Men uppskattar man redundans och att kunna vara lite off grid kan det vara nått!Off Grid Byggaren skrev:
Men det blir ingen vidare ekonomi, investera 300 000:- i batterier och spara 5000:- per år för att slippa köpa lite el från elnätet....
joel80 skrev:Om det ens blir en sån besparing...? Dom kWh man kunde använda själv hade kunnat gå att sälja under dagtid då solen lyser för att sen köpa tillbaka billigare på kvällen/natten. Men de betalningsmodeller vi har idag finns det inga pengar att hämta på lagring hemma... Men uppskattar man redundns och att kunna vara lite off grid kan det vara nått!Off Grid Byggaren skrev:
Om förekomsten av ett batteri gör att du kan säkra ner huset kan det finnas oväntade besparingar att göra.joel80 skrev:Men är det verkligen lönsamt att köpa in 7kwh batterier för det? Alltså måste ju kosta iallafall runt 2000kr/kwh... Troligen mer...?
Och skillnaden på att göra så eller på att ha solpaneler (som troligen har längre livstid) bör vara rätt liten. Och solpanelerna ger ju generellt mest el då det är som dyrast.
Ja jämförbar med sladdel ja.Mickep skrev:Mer intressant är att se var brytpunkten är; vid vilken nivå är det lönsamt med solceller?
Priserna kommer att gå ner men det är intressant att undersöka om det kommer går tillräckligt fort, eller går det för fort att tillverkningen eller att paketera den inte blir lönsam för producenten.
jag tycker inte man skall ta hänsyn till att köpa/sälja el till spotpriser utan enbart när tillverkningskostnaden blir jämförbar med sladdel.
Exempel med privatkund i Villa med effektabonnemang:Franz skrev:Om förekomsten av ett batteri gör att du kan säkra ner huset kan det finnas oväntade besparingar att göra.joel80 skrev:Men är det verkligen lönsamt att köpa in 7kwh batterier för det? Alltså måste ju kosta iallafall runt 2000kr/kwh... Troligen mer...?
Och skillnaden på att göra så eller på att ha solpaneler (som troligen har längre livstid) bör vara rätt liten. Och solpanelerna ger ju generellt mest el då det är som dyrast.
Måste man få ihop kalkylen? En del kan ju tycka att det är trevligt med solceller på taket och inte bryr sig om att lönsamheten är låg.Peter Holm skrev:Har sett att både e on och Vattenfall gör reklam för mer eller mindre nyckelfärdiga solanläggningar. När jag tittar på deras priser och de effekter de anger så får jag fram en återbetalningstid på 17-20 år. (installation ca 100 000 och årsbesparing ca 5 500).
Jag har sett att några av er på forumet har solceller. Hur får ni ihop kalkylerna?
Så tänker jag, det vore bara väldigt najs med solceller helt enkeltOff Grid Byggaren skrev:Måste man få ihop kalkylen? En del kan ju tycka att det är trevligt med solceller på taket och inte bryr sig om att lönsamheten är låg.Peter Holm skrev:Har sett att både e on och Vattenfall gör reklam för mer eller mindre nyckelfärdiga solanläggningar. När jag tittar på deras priser och de effekter de anger så får jag fram en återbetalningstid på 17-20 år. (installation ca 100 000 och årsbesparing ca 5 500).
Jag har sett att några av er på forumet har solceller. Hur får ni ihop kalkylerna?
Själv har jag solceller för att få el överhuvudtaget, i min stuga som är inte nätansluten ännu är varje watt som produceras värdefull för mig.
Solcellerna bör hålla 25 år, (jag har en från 1990 som är i drift fortfarande.)
Vad har vi för elpris om 15 år?
Men det är förstås ingen investering som ger snabba klipp!