Fossila subventioner. 850 miljoner kronor i minuten
Moderator: Redaktion
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Fossila subventioner. 850 miljoner kronor i minuten
Jo, fast det var en väääldigt vid tolkning av ordet "subvention" - de flesta skulle kalla det snarare för "kostnad".
Ja, alltså, det är kostnad för användandet som inte betalas direkt av användaren, utan som användaren låter andra ta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
Ja. Men ingen som sagt "här får du lite pengar så det blir billigare".
+1TiborBlomhall skrev:Jo, fast det var en väääldigt vid tolkning av ordet "subvention" - de flesta skulle kalla det snarare för "kostnad".
Vi har haft en lång diskussion tidigare om indirekta och direkta subventioner. Att få avdrag/inte betala fullpris är en indirekt subvention. Att få bidrag är en direkt subvention.
Men det är inte det viktiga här. Det viktiga är att man inte betalar för sig när man eldar fossilt. Det gäller säkert många andra utsläpp i luft och vatten vi gör också.
Men det är inte det viktiga här. Det viktiga är att man inte betalar för sig när man eldar fossilt. Det gäller säkert många andra utsläpp i luft och vatten vi gör också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tyvärr har du säkerligen rättbylund skrev:Vi har haft en lång diskussion tidigare om indirekta och direkta subventioner. Att få avdrag/inte betala fullpris är en indirekt subvention. Att få bidrag är en direkt subvention.
Svart X90D, bokat en M3.
Fast det där kan lätt spåra ur, som du säkert förstår. Tex att någon får försig att mina får går och fiser och att jag bör beskattas för det. Det är ju alltid lättare att angripa den lilla människan och de små problemen än de stora verkliga problemen.bylund skrev:Vi har haft en lång diskussion tidigare om indirekta och direkta subventioner. Att få avdrag/inte betala fullpris är en indirekt subvention. Att få bidrag är en direkt subvention.
Jag är helt klart för morötter istället för piskor.
Morötter är ju trevligare än piskor, men vad gäller kolidioxidutsläpp är det så bråttom att jag anser att vi måste använda piskor också. Hur skulle ett tillräckligt effektivt morotssystem se ut, som gör alternativen så bra att man släpper fossilbränslen? Inte bara när det gäller vägtransporter då. Jag tror helt enkelt att om man måste betala för sig så kommer människor och företag ändra sina beteenden till att undvika det som är dyrt. Folk har visat sig rätt duktiga på det tidigare.
Och om småskalig fårhållning vore ett stort miljöproblem ser jag inget fel med att göra det dyrare att ägna sig åt det. Nu var det inte riktigt detta artikeln handlade om dock.
Och om småskalig fårhållning vore ett stort miljöproblem ser jag inget fel med att göra det dyrare att ägna sig åt det. Nu var det inte riktigt detta artikeln handlade om dock.
Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.
Sen ja, en grön skatteväxling tror jag med behövs. Skatta det dåliga och subventionera det bra.
Sen ja, en grön skatteväxling tror jag med behövs. Skatta det dåliga och subventionera det bra.
Svart X90D, bokat en M3.
- TiborBlomhall
Jag idisslar inte heller men har ändå rejäla avgasproblem i min elbil iblandAnders77 skrev:Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.

- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
TiborBlomhall skrev:Jag idisslar inte heller men har ändå rejäla avgasproblem i min elbil iblandAnders77 skrev:Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.![]()
![]()

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är inte det ett skitproblem?Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:Jag idisslar inte heller men har ändå rejäla avgasproblem i min elbil iblandAnders77 skrev:Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.![]()
![]()
samma här
Svart X90D, bokat en M3.
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
En fis i rymden....Anders77 skrev:Är inte det ett skitproblem?Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:Jag idisslar inte heller men har ändå rejäla avgasproblem i min elbil iblandAnders77 skrev:Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.![]()
![]()
samma här
Tesla Model Y
Denna tråd börjar bli lite uppblåst känns det som...gellerstam skrev:En fis i rymden....Anders77 skrev:Är inte det ett skitproblem?Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:Jag idisslar inte heller men har ändå rejäla avgasproblem i min elbil iblandAnders77 skrev:Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.![]()
![]()
samma här
Svart X90D, bokat en M3.
- TiborBlomhall
Nej, endast om det värsta inträffarAnders77 skrev:Är inte det ett skitproblem?Bjelke skrev:TiborBlomhall skrev:Jag idisslar inte heller men har ändå rejäla avgasproblem i min elbil iblandAnders77 skrev:Fåren idisslar väl inte? Så deras avgaser är nog inte så farliga.![]()
![]()
samma här