(Fick inte till bilderna, ni får vrida telefonerna

Moderator: Redaktion
Och Norge då, som bilden antyderLarsL skrev:....Men jag tror att det bara är vi i Sverige som efterfrågar drag på en sportsedan. I USA så drar de väl nästan bara med trucks och mäjligen SUV.
På den Wikipediasida som avhandlar dragkrokar, nämns att det är särskilt vanligt med dragkrok i Skandinavien. Så det som vi ser som en självklarhet kanske betraktas som en udda avvikelse i andra länder?LarsL skrev:Men jag tror att det bara är vi i Sverige som efterfrågar drag på en sportsedan. I USA så drar de väl nästan bara med trucks och mäjligen SUV.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tow_hitchWikipedia skrev:Across Europe around 25% of vehicles have tow balls fitted—but there are distinct regional variations, being more common in Benelux and Scandinavia. In Sweden, around 2.2 million cars of around 4.3 million (just over 50%) have tow balls.
Även om bilen inte är godkänd för drag ?LarsL skrev:Ja ett annat problem, i USA får man bara skruva dit ett drag, så skulle du aldrig få göra i EU.
Du kan inte få igenom den i besiktningen men man har slopat registreringsbesiktning av dragkroken så det är ingen som ser. Väljer du Ecohitch är den dessutom helt dold när du tar bort kroken.Tars skrev:Väcker denna tråd igen.
Ok, jag har tittat på mitt regbevis, och där står det max släpvagnsvikt.
Vi säger att jag installerat ett kit som jag sett man kan köpa i Norge, och köper en kula så att jag kan köra släpkärror/husvagnar som är anpassade efter den vikt jag får dra, fixar med eldragningen, får jag då fortfarande inte igenom det på besiktningen om jag gör det enligt alla konstens regler?
Har läst lite snabbt om garantier, om det visar sig att bilen går sönder pga dragkroken, faller garantin, annars inte. Kan ha uppfattat det fel. Rätta mig ifall jag har fel.
Ovan är från en Volvo XC60 utan drag, men godkänd för drag.Om man klickar på lilla i:et ser man att de skrev:Förare med körkortsbehörighet B får alltså aldrig dra ett släp med en totalvikt som överstiger denna vikt. Observera att oavsett vilken vikt som står i detta fält får släpet aldrig lastas så att bruttovikten (tjänstevikt plus last vid färd) överstiger den vikt som anges i fältet för Max släpvagnsvikt eller Max släpvikt för kärra. Dessa vikter är de vikter som tillverkaren har angivit att fordonet klarar av att dra. Läs mer.
Nej.Tars skrev:Så, inte för att vara puckad, men det går alltså inte få till det lagligt med drag till model s helt enkelt.....
Registrering behövs dock och ingen Model S får dra en släpvagn. Bilregistret visar direkt om släpvagn får dras och hur tungt släp bilen får dra. Sedan får man också kolla upp så att man har körkort för släpet.jonas skrev:Men om ingen registrering behövs och besiktning saknas och en krok finns som ser ut att vara orginal.