P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Herr X »

GustavT skrev:
Aha. Kul, vore kul att möta 0-250 farten och alla "varvar ur" vid 250 som jag förstod. Men går ju itne att jämföra med M5 och RS6 osv tyvärr :( Surt om man byter från sin 305 km/h snabba (elektroniskt strypt) M5 till en dyrare P100D som inte gör över 250 km/h. Men iliak prioriteter antar jag.
Teslan är också elektroniskt strypt.
Passa på att köra mycket med din M5 och RS6 nu då eftersom sådana gamla häckar snart blir förbjudna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av gellerstam »

GustavT skrev:
Vihar oliak defintioner på långreso. För mig är en långresa 150-250 mil ner till södra Frankrike eller Tyskland och ska itne ta mer än 1-2 dagar att komma till målet. Men delar man upp själva resan i mpnga dagar så går ju Tesla att använda till det med.

Charmen med bila i Europa är Autobahn är fri fart och Autostradan är rätt fina också och Italienarna kör närmare 200 också. Men visst, det går ju att dela upp resan i mågna etapper vilket man verkar tvignas till som Teslaförare. 160 mil nonstop (exkl 5 x 3 min tanning) är rätt effektivt rent transportmässsigt.
kangru skrev:
GustavT skrev:
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.

En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.

Vissa även med kort stubin av någon anledning.
Det stämmer att de flesta av oss inte är bilintresserade, längre. Detta då bilar av historiskt snitt inte är relevanta längre. För de fallen då du skall köra på bana eller av någon anledning måste ut och trycka på autobahn i höga hastigheter under lång tid så är Tesla idag inget bra val. Det vet vi alla som är Tesla ägare. Vissa köper då en 2 sitsig sportbil för de ändamålen men behåller en 7 sitsig familje sedan till vardags och för långresor med familjen. Min S85D gör 0-100 på 4.4s och med det spöar jag det mesta som kör runt kring mig (förutom andra Teslor) i allt som inte innebär risk för att körkortet ryker och att det finns fängelse i straffskalan. På bana kör jag väldig sällan.

Jag önskar att du gav en Tesla ett seriöst försök och sedan delger oss dina erfarenheter och hur mycket du eventuellt har ändrat ditt körmönster pga bilen.
Missade du vad Svenssons skrev på sid 26??

-"Det står på sidan om du läser den. En alternativ resa är ju sträckkörningen på 260 mil som har gjorts av ett par medlemmar här: "
http://teslaclubsweden.se/the-superchar ... challenge/
Tesla Model Y
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Är civ.ing. om det nu hjälper ;) Kul att du tittade. Kan nog komma mer Tesla innehåll framöver.
zyax skrev:
gellerstam skrev:
GustavT: Hur många extra visningar har du fått igår och idag jämfört med en normal torsdag och fredag? Har all denna tid lönatsig?
Absolut. Han har fått flera träffar från mig bland annat. Att jag inte lyssnade och tittade så länge beror väl mer på att de YT-kanaler som håller på med hållbarhetsutveckling både är intressantare och gjorda av synnerligen högutbildade människor med en stil som passar mig.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Det har jag ju visat heall tiden:





Herr X skrev:
GustavT skrev:
OMG du är ju ute och cyklar. Klart man kan jämföra bilar med bilar :lol:
Du jämför förra generationens bästa supersportbilar mot de allra första familjebilarna i den nya generationen.
Lite som Nokia-kramarna som envist höll fast vid att deras 5110:or minsann var bättre än de nya smarttelefonerna eftersom de hade längre batteritid än första generationens smarttelefoner

Bara att utsätta sig för det magplasket att behöva jämföra en supersportbil mot en familjebil borde vara så pinsamt att man inser att det inte är någon poäng längre att hålla fast industrialiseringens första fordonstyp. Kom tillbaka med en familjebil som spöar Teslan så är det intressant att diskutera igen!
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Missade. 35 timmar på 250 mil. Körde 240 mil på 19 h. Sen vr väl resan mellan superchargers och itne mellan vanliga mål som städer elelr missförstod jag det?

Kul grej oavsett.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
Vihar oliak defintioner på långreso. För mig är en långresa 150-250 mil ner till södra Frankrike eller Tyskland och ska itne ta mer än 1-2 dagar att komma till målet. Men delar man upp själva resan i mpnga dagar så går ju Tesla att använda till det med.

Charmen med bila i Europa är Autobahn är fri fart och Autostradan är rätt fina också och Italienarna kör närmare 200 också. Men visst, det går ju att dela upp resan i mågna etapper vilket man verkar tvignas till som Teslaförare. 160 mil nonstop (exkl 5 x 3 min tanning) är rätt effektivt rent transportmässsigt.
kangru skrev:
GustavT skrev:
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.

En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.

Vissa även med kort stubin av någon anledning.
Det stämmer att de flesta av oss inte är bilintresserade, längre. Detta då bilar av historiskt snitt inte är relevanta längre. För de fallen då du skall köra på bana eller av någon anledning måste ut och trycka på autobahn i höga hastigheter under lång tid så är Tesla idag inget bra val. Det vet vi alla som är Tesla ägare. Vissa köper då en 2 sitsig sportbil för de ändamålen men behåller en 7 sitsig familje sedan till vardags och för långresor med familjen. Min S85D gör 0-100 på 4.4s och med det spöar jag det mesta som kör runt kring mig (förutom andra Teslor) i allt som inte innebär risk för att körkortet ryker och att det finns fängelse i straffskalan. På bana kör jag väldig sällan.

Jag önskar att du gav en Tesla ett seriöst försök och sedan delger oss dina erfarenheter och hur mycket du eventuellt har ändrat ditt körmönster pga bilen.
Missade du vad Svenssons skrev på sid 26??

-"Det står på sidan om du läser den. En alternativ resa är ju sträckkörningen på 260 mil som har gjorts av ett par medlemmar här: "
http://teslaclubsweden.se/the-superchar ... challenge/
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av zyax »

GustavT skrev:
Är civ.ing. om det nu hjälper ;) Kul att du tittade. Kan nog komma mer Tesla innehåll framöver.
Då förväntar jag mig att det innehåller kvalitet. Det du skrivit här motsvarar inte direkt den nivån. Jag tänker inte fortsätta skriva då jag inte har för avsikt att vara otrevlig. Önskar dig all lycka i framtiden.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Svenssons »

GustavT skrev:
Njae, nu formulerar du dig på ett lustigt sätt. Värdesatt so msagt att ha en egen bil på semestern. Att köra 200-300 km/h på autobahn ahr jag inga som heslt proble med. Bilen är gjord för detta.

Det är ju itne enbart hastigheten i sig som är segt med en Tesla utan just de eviga laddningarna och planerandet att ladda dum. Kontra hoppa in på en mack och efter 5 min köra 60 mil till.

Enligt dina egna siffror så måste du köra av autobahn en gång i timmen, dubbelt så ofta som du skriver här, dvs efter knappt 30 mil så måste du stanna och tanka. Du tar dig inte heller till södra Europa på autobahn och det är ju dit allt prat har varit om. Du pratar också om att du inte gillar att stå i kö. Stau och umleitung är två vanligt förekommande saker på autobahn. Beror det inte på vägarbeten så beror det på ynglingar som tror att de kan köra i +250 km/h bara för att bilen klarar av den hastigheten.

http://www.stau1.de

Det tar inte mycket längre tid att köra ner till södra Europa i en Tesla jämfört med en oljebrännare. Jag länkade ju till artikel där 260 mil kördes på mindre än 35 timmar. Du tar dig alltså till de flesta platser i Europa på mindre än 1,5 dagar i en Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Finns ingen anlednign att vara otrevlig, bättre att vara det någon annanstans :)
zyax skrev:
GustavT skrev:
Är civ.ing. om det nu hjälper ;) Kul att du tittade. Kan nog komma mer Tesla innehåll framöver.
Då förväntar jag mig att det innehåller kvalitet. Det du skrivit här motsvarar inte direkt den nivån. Jag tänker inte fortsätta skriva då jag inte har för avsikt att vara otrevlig. Önskar dig all lycka i framtiden.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Såg just det, 250 mil på 35 h är ju segt. Snittfart på melllan 140 och 160 inkl. tankning är bra. 180 då måste man verkligen hålal 300 km7h hela tiden. ¨

So mdet ser ut nu är rangen stort problem för Tesla om man ska ta sig långa sträckor fort.

Köe man på natten och dessutom lördagar är igna lastbialr och ingen trafik. 250 mil på 19 h var det ingen kö alls i Tyskland.

Svenssons skrev:
GustavT skrev:
Njae, nu formulerar du dig på ett lustigt sätt. Värdesatt so msagt att ha en egen bil på semestern. Att köra 200-300 km/h på autobahn ahr jag inga som heslt proble med. Bilen är gjord för detta.

Det är ju itne enbart hastigheten i sig som är segt med en Tesla utan just de eviga laddningarna och planerandet att ladda dum. Kontra hoppa in på en mack och efter 5 min köra 60 mil till.

Enligt dina egna siffror så måste du köra av autobahn en gång i timmen, dubbelt så ofta som du skriver här, dvs efter knappt 30 mil så måste du stanna och tanka. Du tar dig inte heller till södra Europa på autobahn och det är ju dit allt prat har varit om. Du pratar också om att du inte gillar att stå i kö. Stau och umleitung är två vanligt förekommande saker på autobahn. Beror det inte på vägarbeten så beror det på ynglingar som tror att de kan köra i +250 km/h bara för att bilen klarar av den hastigheten.

http://www.stau1.de

Det tar inte mycket längre tid att köra ner till södra Europa i en Tesla jämfört med en oljebrännare. Jag länkade ju till artikel där 260 mil kördes på mindre än 35 timmar. Du tar dig alltså till de flesta platser i Europa på mindre än 1,5 dagar i en Tesla.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av gellerstam »

GustavT skrev:
Missade. 35 timmar på 250 mil. Körde 240 mil på 19 h. Sen vr väl resan mellan superchargers och itne mellan vanliga mål som städer elelr missförstod jag det?

Kul grej oavsett.
gellerstam skrev:
GustavT skrev:
Vihar oliak defintioner på långreso. För mig är en långresa 150-250 mil ner till södra Frankrike eller Tyskland och ska itne ta mer än 1-2 dagar att komma till målet. Men delar man upp själva resan i mpnga dagar så går ju Tesla att använda till det med.

Charmen med bila i Europa är Autobahn är fri fart och Autostradan är rätt fina också och Italienarna kör närmare 200 också. Men visst, det går ju att dela upp resan i mågna etapper vilket man verkar tvignas till som Teslaförare. 160 mil nonstop (exkl 5 x 3 min tanning) är rätt effektivt rent transportmässsigt.
kangru skrev:
GustavT skrev:
Stämmer, har inte en bil som gör 2,6 till 100 km/h. Precis, vill veta hur det är med en elbil i praktiken (tex "700 hk" P85D) och lärt mig att det krävs planerng men går att köra 100 mil på en dag med planering. Men för längre resor till Europa krävs tre dagar. Tesla-ägare använder itne sina bilar över 200 km7h och har inget intresse av att köra toppfart eller snabbt p åAutubahn.

En helt annan målgrupp än en traditionell säg BMW M5, Audi RS6, S8 ägare skulle jag säga. Mer kanske miljömedveten / teknikfreak än geniunt bilintresse skulle jag säga.

Vissa även med kort stubin av någon anledning.
Det stämmer att de flesta av oss inte är bilintresserade, längre. Detta då bilar av historiskt snitt inte är relevanta längre. För de fallen då du skall köra på bana eller av någon anledning måste ut och trycka på autobahn i höga hastigheter under lång tid så är Tesla idag inget bra val. Det vet vi alla som är Tesla ägare. Vissa köper då en 2 sitsig sportbil för de ändamålen men behåller en 7 sitsig familje sedan till vardags och för långresor med familjen. Min S85D gör 0-100 på 4.4s och med det spöar jag det mesta som kör runt kring mig (förutom andra Teslor) i allt som inte innebär risk för att körkortet ryker och att det finns fängelse i straffskalan. På bana kör jag väldig sällan.

Jag önskar att du gav en Tesla ett seriöst försök och sedan delger oss dina erfarenheter och hur mycket du eventuellt har ändrat ditt körmönster pga bilen.
Missade du vad Svenssons skrev på sid 26??

-"Det står på sidan om du läser den. En alternativ resa är ju sträckkörningen på 260 mil som har gjorts av ett par medlemmar här: "
http://teslaclubsweden.se/the-superchar ... challenge/
Körde du 240 mil i Sverige lagligt? Det hävdar dessa förare iaf att de gjorde! Så att jämföra tidsaspekten med långresor på Autobahn blir naturligtvis galet.

Vad spelar det för roll om resan gick mellan SuC? Dina resor går mellan bensisstationer eller?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Herr X »

GustavT skrev:
So mdet ser ut nu är rangen stort problem för Tesla om man ska ta sig långa sträckor fort.
Precis som för alla andra bilar då. Det är bara flyget som är bra på att transportera människor eller gods långa sträckor fort.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
GustavT
Inlägg: 149
Blev medlem: 24 aug 2016 13:19

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av GustavT »

Hah, ja och att en Tesla går 40 mil sen måste laddas i superchargers som itne är liak utbrett som mackar direkt...
Herr X skrev:
GustavT skrev:
So mdet ser ut nu är rangen stort problem för Tesla om man ska ta sig långa sträckor fort.
Precis som för alla andra bilar då. Det är bara flyget som är bra på att transportera människor eller gods långa sträckor fort.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Herr X »

GustavT skrev:
Hah, ja och att en Tesla går 40 mil sen måste laddas i superchargers som itne är liak utbrett som mackar direkt...
Saxat från ett webbforum år 1886:
"Hah, ja och att en motordroska går 3 mil och sen måste tankas på bensinstationer som itne är liak utbrett som hö-försäljningsplatser direkt..."
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Reddy »

GustavT, skulle vara kul att veta vad du själv äger för bil/bilar som du använder i vardagen och när du är ledig, för att åka till jobbet, lämna på dagis, köra till fotbollsträningen, fjällen på sportlovet, bila i europa på sommaren?

Det är vad det flesta som är aktiva på det här forumet använder sin bil till. Inte streckköra autobahn till St. Tropez över helgen eller dagsutflykter till Nürburgring.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Reddy »

GustavT skrev:
Så är det håller man 250+ drar det lite bensin men till samam verkningsgrad som 120 km7h i vissa bilar så då kan man lika gärna hålla 240 km/h med 2,4 liter milen.
:-) Jag gick nästan på det, men nu avslöjade du dig, du har bara skojat med oss hela tiden. :-)
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av AGCF »

Jag åkte klockan 10 från comosjön i måndags och var hemma tisdag kl 13. Det är exakt 200 mil och 27 timmar. Jag tycker inte att det finns behov av att det skall gå fortare egentligen. Men det skulle inte skada om de fick ner förbukningen i motorvägsfart. Misstänker att model 3 kommer att göra det med tanke på det Cw värde som de aviserat om. Model S med slätare fälgar och utan backspeglar kan nog komma ner också. Mina vossen 22 höjer som nämnt förbrukningen med 15% mot orginal 19 tum.

Jag tror Gustav har en 911 och en Audi A8 lang. Men det verkar konstigt att en Bimmerfan bara har VAG-bilar? :D

För övrigt tror jag den här tråden har potential att bli den längsta hehe
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av apkungen »

Fattar inte vad diskussionen handlar om längre. Om man vill åka jättelångt i princip utan stopp så är en bensinbil snabbare än en tesla. Ingen som säger något annat.

Och om man gör det dagarna i ända o tycker att det är jätteviktigt att det går jättefort så kanske man inte ska ha en tesla.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Herr X »

AGCF skrev:
Jag tror Gustav har en 911 och en Audi A8 lang. Men det verkar konstigt att en Bimmerfan bara har VAG-bilar? :D
Han har en gammal BMW från år 2000 och en Audi från 2007. Gamla fossilhäckar som bägge skulle förlora mot vilken som helst av våra Teslor vilken dag som helst i veckan. Kanske en Tesla har kört ifrån honom vid något rödljus och han nu försöker "ge tillbaka" genom att berätta för oss teslaägare hur dålig den dumma dumma dumma dåliga Teslan är.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare
Inlägg: 200
Blev medlem: 06 jul 2015 11:04
Ort: Linköping

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Reddy »

GustavT skrev:
Exakt, nu har ja gen förståelse hur man får lösa det.

Men med superkomfortabla bilar som S-klass, 7-seris osv kör man enkelt själv 150+ mil faktiskt själv. Man tycker även med ökat antal Tesllor borde ju trängseln på superchargers öka.

Sne det faktum att man sparar in en del tiotusentals kr i bensin på 500-1000 mils resa är ju inte att förglömma men man får byta tid mot det. Och planering. Tror det där sista är en särskild svageht för mig ;) Vill bara kunan hoppa in i bilen och med en vän vara nere i södra Europa 24 h senare. Det är vid sådana tillfälle namn verkligne gillar en långfärdsbil med prestanda.
Eftersom en BMW 740d tappar 1000 kr/mil i värdeminskning så skulle jag vara försiktig med spontaniteten.

Exempel på det:
https://www.blocket.se/dalarna/BMW_740_ ... ?ca=14&w=3

Varför inte planera lite, istället för att hälsa på kompisen i södra Frankrike kan du tex. hyra en ö i söderhavet, chartra ett plan och ta med hela släkten.
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare
Inlägg: 62
Blev medlem: 30 apr 2015 16:51
Ort: Linköping

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av Groda »

Ett par grejer:

- Intressant att Teslan betecknas som superslö och som bevis får man se någon film där den är marginellt långsammare över 100 km/h än någon annan väldigt dyr bil i en accelerationsduell. Proportioner, mannen! 0-100 km/h kan jag hålla med om är kanske inte bästa måttet, men 0-200 km/h tycker jag är en ganska bra mätpunkt för om en bil är snabb. Alla bilar i världen som är snabbare än Teslan 0-200 km/h utom möjligtvis Nissan GT-R är diskade på andra kriterier.

- Om man åker dinousariebrännare till Frankrike klarar man det på en dag, men om du åker Tesla tar det 2-3 dagar. Ekvationen går inte ihop. Säg att du tappar i snitt 2 minuter per mil i laddning. Det innebär att på 100 mil har du tappat cirka 3 timmar. Även om du åker 200 mil så innebär det 6 timmar tappade. Inte 2 dagar. Dessutom kan du äta pissa och skita under dessa timmar, så rimligtvis stannar det vid kanske 4-5 timmars tidsförlust på 200 mil jämfört med en fossil. Visst, det är tid, men det är inte så att du dubblar restiden.

- Det stod någonstans att det inte gick att marcha över 200 med en Tesla. Det är inga problem alls. Visst den blir lite effektbegränsad efter ett tag, men jag hade inga problem att marcha runt 205-215 under längre tid, med min klena Model S 85. En P-DL kommer kunna ligga stumt någonstans runt 240-250 nästan obegränsat skulle jag tro.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av apkungen »

Man kan äta pissa och då kan man äta pizza!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av LarsL »

Har inte orkat läsa hela tråden men det känns dom att någon ska bli av med sitt körkort (om han nu har något :roll: ) innan han kör ihjäl något.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av HelectriC »

Då och då dyker besökare som GustavT upp på detta forum. Vi hade en för ett tag sen en som påstod att han hade en Tesla och att den bara kunde köra 5mil och inte gick att använda till något egentligen. Ytterst tveksamt om denne person verkligen hade en Tesla. Signifikant för dessa besökare är att de har oerhört mycket tid att sitta och skriva skit om något de inte gillar på ett forum där de flesta gillar det dom inte gillar. Jag har en känsla av att det inte alls handlar om bilar här utan om folk som enbart behöver projicera sin bitterhet för att dom själva inte har det som de andra har. I detta fall Tesla. Jag kan inte förstå varför någon annars lägger en hel arbetsdag på att propagera två argument (i detta fall räckvidd och toppfart) för en åhörargrupp som inte kommer byta åsikt ändå. Verkar nästan lite korkat. Har svårt att tänka mig att dessa personer är civ.ing eller har annan högre utbildning. Logiken borde tala om för en person med högre utbildning att det inte är någon ide att lägga en hel arbetsdag på att försöka sälja in två argument till en grupp människor som absolut inte köper det.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av AGCF »

Parametern vikt har ingen tagit upp eller? De bilar som rejsas väger ju runt 1600 kg. Ponera att de var lastade med 600 kg sand. Hur skulle de stå sig då? Hk kanske är hk ändå och fullt jämförbara i så fall. Dock tror jag inte att någon kommer att göra den jämförelsen haha
Senast redigerad av AGCF, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: P85D eller P100D effekt ej jämförbar med bränsledrivna b

Inlägg av jonasl »

Först måste vi få veta hur många gånger i månaden dessa resor äger rum eftersom det är så kritiskt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar