Anonym älskarinna för en helg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare

Re: Anonym älskarinna för en helg

Inlägg av Elfort »

Jag kommer med lätthet 40 mil med Tessan om det är 80- o 100-väg. Fast det som är riktigt förvånande för mig är hur lite jag behöver ladda på mina långturer. 10 min här och 25 där. S 90D har jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Elfort skrev:
Jag kommer med lätthet 40 mil med Tessan om det är 80- o 100-väg. Fast det som är riktigt förvånande för mig är hur lite jag behöver ladda på mina långturer. 10 min här och 25 där. S 90D har jag.

Exact så upplevde jag det.
Funderar på att nästa gång jag hyr så skall jag testa hur långt jag kommer på en laddning. Bara för att få känslan hur det är att närma sig 0% kvar. Jag låg runt 10-20% kvar när jag började ladda.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Stefan skrev:
En sak som var lite förvånande :roll: vara att jag tycker laddning går för fort :D . Jag han ju knappt köpa kaffe och gå på Toa innan bilen var klar för att åka vidare. :shock:
Det kan inte stämma, du ska ladda minst två, tre timmar varje gång du laddar. Annars klarar man ju aldrig att komma upp i en veckas restid til Frankrike.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

HelectriC skrev:
Stefan skrev:
En sak som var lite förvånande :roll: vara att jag tycker laddning går för fort :D . Jag han ju knappt köpa kaffe och gå på Toa innan bilen var klar för att åka vidare. :shock:
Det kan inte stämma, du ska ladda minst två, tre timmar varje gång du laddar. Annars klarar man ju aldrig att komma upp i en veckas restid til Frankrike.
oj, det viste jag inte :oops: trodde det räckte att ladda lite istället. :lol:
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Stefan skrev:
Elfort skrev:

Funderar på att nästa gång jag hyr så skall jag testa hur långt jag kommer på en laddning. Bara för att få känslan hur det är att närma sig 0% kvar. Jag låg runt 10-20% kvar när jag började ladda.
Tips!
Ta inte med familjen på en sådan övning. Stämningen i bilen kan lätt bli lite tryckt när det börjar poppa upp meddelanden om att du inte kommer att nå fram :D
(Rullade in på en SuC i Italien med +4km kvar i somras, det vart inga stående ovationer :lol: )
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Oddball skrev:
Stefan skrev:
Elfort skrev:

Tips!
Ta inte med familjen på en sådan övning. Stämningen i bilen kan lätt bli lite tryckt när det börjar poppa upp meddelanden om att du inte kommer att nå fram :D
(Rullade in på en SuC i Italien med +4km kvar i somras, det vart inga stående ovationer :lol: )
Kan tänka mig det :roll: Är fugan med så blir det samma reaktioner som du hade. Jag kör nog själv och testar. Kanske får jag med min yngsta dotter som just har fått körkort. Man måste nog utbilda familjen att det finns några kwh i reserv om man åker på detta sättet. Tror att det är en vana.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Hei
Jeg kaster meg noe inn i diskusjonen her.

Det jeg ser er at P-modellene bruker en god del mer enn vanlig S, og at 21" felger gir et betydelig økt forbruk. Hvis jeg kjører lovlig med min P85D på 21" på motorvei på sommer og tørr asfalt, så ligger jeg på minimum 186-200 Wh/km. Men går jeg ned til 90-100 km/h er det lett å havne på 170 Wh.
Prøvekjørte en 70D sist og lå med letthet på 150-180 Wh/km til tross for at jeg lå litt over lovlig hastighet. Så facelift, ny generasjon motorer og 19" dekk gir definitivt rekkevidde.

Håper derfor på at det ikke tar alt for lang tid før 100D slippes. Det blir nok en spennende bil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Stefan skrev:
ulsa skrev:
Jag har också bokat en helg med deras MS framöver för en lite längre tripp. Det jag trodde skulle kosta runt 2500 för tre dagar verkar hamna på närmare 3200. De har lagt in nån sorts kollisionsskydd för 450 som jag inte vet om jag vill ha. Vad betalade du?
Jag betalade 3225. 450 är för försäkringen, det är upptill 8500 i själv risk om något händer.

De har 3 bilar om jag har förstått det rätt. Jag hade ETN929. Se till att du får en annan bil! Höger ratt "rullreglage" är trasigt och airbagen på passagerare sidan var avstängd.
Perpetum kostar runt 2500 för ett årsedan när jag körd deras.
Är det fria mil i den kostnaden?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Hastigheten gör "allt" för förbrukningen. Så landsväg 50-70-90 och håll hastigheten så inga problem alls. Hade 163 i snitt och 47mils räckvidd sist på semestern. (P85)

Gasa på lite 110-130 på motorväg så ligger den oftast på 220-230 istället.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Jerker skrev:
Stefan skrev:
ulsa skrev:
Jag har också bokat en helg med deras MS framöver för en lite längre tripp. Det jag trodde skulle kosta runt 2500 för tre dagar verkar hamna på närmare 3200. De har lagt in nån sorts kollisionsskydd för 450 som jag inte vet om jag vill ha. Vad betalade du?
Jag betalade 3225. 450 är för försäkringen, det är upptill 8500 i själv risk om något händer.

De har 3 bilar om jag har förstått det rätt. Jag hade ETN929. Se till att du får en annan bil! Höger ratt "rullreglage" är trasigt och airbagen på passagerare sidan var avstängd.
Perpetum kostar runt 2500 för ett årsedan när jag körd deras.
Är det fria mil i den kostnaden?
Ja
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Leo skrev:
Hastigheten gör "allt" för förbrukningen. Så landsväg 50-70-90 och håll hastigheten så inga problem alls. Hade 163 i snitt och 47mils räckvidd sist på semestern. (P85)

Gasa på lite 110-130 på motorväg så ligger den oftast på 220-230 istället.
Helt klart att hastigheten gör det mesta. Hade 191wh/km när jag körde 125km/h. Dock så var det ingen traffik och det krävdes inte mycket extra änatt hållfastheten. Tror också att om man kör mjukt och jämnt så får man bättre siffror.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Tycker även tuffa accelerationer drar förvånansvärt lite. När jag testade P90DL körde jag som en tok. 0-200 och 900m kört drog 1km (dålig statistisk grund) i räckvidd. Galen körning på E18 med rejäla bromsningar och accelerationer gav mig 286Wh/km. Jag hade väntat mig minst 350, jag tyckte jag maxade på. Facelift med 21".

OBS jag är bara amatör, det var tredje gången jag körde värstingmodellen. Första gången hamnade jag på 215Wh/km, normal körning med endast enstaka accelerationer
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

"Snygkörde" uppför Trollstigen i Norge med alla andra turister. 700 i förbrukning uppför MEN dagsetapperna slutade ofta på 180-190 då man fick igen förvånansvärt mycke i utförsbackarna efteråt, dvs man behövde mycket sällan använda vanliga fotbromsen.

I det avseendet är ju elbilar optimalt för kuperade Norge.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

miksch skrev:
Hei
Jeg kaster meg noe inn i diskusjonen her.

Det jeg ser er at P-modellene bruker en god del mer enn vanlig S, og at 21" felger gir et betydelig økt forbruk. Hvis jeg kjører lovlig med min P85D på 21" på motorvei på sommer og tørr asfalt, så ligger jeg på minimum 186-200 Wh/km. Men går jeg ned til 90-100 km/h er det lett å havne på 170 Wh.
Prøvekjørte en 70D sist og lå med letthet på 150-180 Wh/km til tross for at jeg lå litt over lovlig hastighet. Så facelift, ny generasjon motorer og 19" dekk gir definitivt rekkevidde.

Håper derfor på at det ikke tar alt for lang tid før 100D slippes. Det blir nok en spennende bil.
Samtidigt så tycker jag att min 85D med 19-tummare verkar ligga närmare de siffror som folk redovisar för P85D än vad jag sett för 60- och 70-modellerna. Jag snittar typ 220-230. På motorväg i 130 så ligger den på 235. Så du kanske inte ska hoppas alldeles för mycket på 100D.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar