Anonym älskarinna för en helg

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Anonym älskarinna för en helg

Inlägg av Stefan »

Abstinensbesvär hade blivit för stort sedan jag hyrde en MS förra året och nu var det dags igen för en helg med en ny anonym älskarinna. :P
Använde förmedlings tjänsten Sixt denna gången och jag har även använt Perpetum innan(http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 538#p36526). Sixt är dyrare än Perpetum, men Perpetum hade ingen ledig så det blev Sixt som jag hyrde av.

När jag hämtade bilen förstod jag att det inte fans någon type 2 sladd i bilen. Tyckte detta borde vara med i en hyrbilen. Det fanns dock Fransk schudok i bilen och så standard ladd sladden. Bilen jag fick hade några skavanker, men det får man räkna med när man bokar en anonym älskarinna. Den hade även imma i backlyktan. Dock så var det 3 saker med bilen som Sixt borde ha fixat innan jag fick den. :evil: Airbagen på passagerare sidan var avstängd, hittade inte var man aktiverade den och hon som lämnade ut den viste inte heller. Tänk om jag skulle haft passagerare med i bilen, då hade jag inte haft världens säkraste bil! Bilen var heller inte full laddad, bara 65%. Varför hade de inte laddat bilen? Det sista var att bilen var smutsig och ostädad inuti. Så Sixt levererade ingen premiumkänsla, det kändes som de inte tar sitt uppdrag på allvar. Så ni som skall hyra välj hellre Perpetum än Sixt. Nu till det roliga!

Väl i bilen så bar det söder ut. Jag hade funderat på vad jag skulle gör när jag hade bilen och tänkte varför inte försöka att göra "The Supercharger Challange" (http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... allenge%2A). Planen var att åka motsols med första laddning i Falkenberg och sedan avsluta i Uddevalla. Har sedan innan laddat på 4 platser under min gamla tur så de två första och de två sista på turen hade jag redan varit på. Min stora fundering var om jag skulle orka åka de ca. 300milen själv på tre dagar. :? Turen skulle köras utan någon blyfot och med AP så mycket som möjligt, ville även testa hur den var att köra i mörker.

Första dagen så avverkade jag: Falkenberg, Löddeköpinge, Kristianstad, Karlskrona, Kalmar, Toftaholm, Ödeshög och Sillekrog.
Mest action var det i Kristianstad. Här fick jag dema bilen för två personer, "hjälpa" service teamet som mätte förbrukningen på SuCen och så klart var här två Teslor: en norsk som åkte precis när jag kom och en svensk som kom. Pratade lite med han som kom.
I Sillekrog så fick jag hjälp att hitta rätt av en röd Tesla som guidade mig via smittvägen. Hade nog hittat själv men det var bara att haka på.
Man blir lätt beroende av AP när man väl har börjat använda den på motorväg, det är så enkelt och bekvämt! Körde sista timmarna i mörker och man märker att strålkastarna inte är de bästa...
Det blev 109mil på 17 timmar. Stressade inte någonstans och med ett länger stopp i Karlskrona.

Efter några timmars sömn i Södertälje så på började nästa dag, kände direkt att jag inte skulle orka att köra +100mil i 3 dagar och bestämde att jag skulle skippa Sundsvall och Krokom. Jag börja bli för gammal! :roll:
Under andra dagen avverkade jag Upplands Väsby x2, Gävle, Mora, Karlstad, Arboga och Jung. Skippade Uddevalla pga. regnet. Ingen bra kombination med att vara trött, ha dåliga strålkastare, det regnar och är mörkt. Om jag köper en MS så skulle jag helt klart monterat extra ljus på bilen samt försöka förbättra halvljuset också.
Kan också konstatera att AP skall man inte lita på helt, framför allt inte på små vägar med slitna vägmarkeringar och diken vid sidan.

Sistadagen blev vikt åt att låta mina döttrar köra och åka MS runt Göteborg, så att de vet vilken bil de skall ha! :mrgreen:

Totalt så körde jag 234mil, förbrukade 416kwh och hade en snittförbrukning på 177wh/km. Detta kändes helt okej för en icke tränad elbils förare. Är lite glad åt förbrukningen till Karlstad, 157wh/km, men det var ju inte så ofta man var över 100km/h. Fast ni erfarna säger säker att detta är normala siffror...

Trots nackdelarna med ljusen och AP's tillkortakommanden på småvägar (och i mörker med regn) så är AP fantastisk (är redan beroende av den) och MS är den bästa bil jag har kört och vill köpa direkt... Fast jag skall snart provköra X så då kanske jag får en ny favorit! :D

För den som är intresserad av lite siffror så kommer här lite:
Falkenberg: 105,4km 19,5kwh 185wh/km
Löddeköpinge: 152km 28,6kwh 188wh/km
Kristianstad: 92,9km 15,5kwh 167wh/km
Karlskrona: 115,5km 19,8kwh 171wh/km
Kalmar: 88,4km 14,2kwh 161wh/km
Toftaholm: 188,6km 34,8kwh 185wh/km
Ödeshög: 153,1km 30,3kwh 198wh/km
Sillekrog: 191,6km 38kwh 198wh/km
Tesla Store, Upplands Väsby: 103,8km 17,1kwh 165wh/km
Upplands väsby: 0,6km 0,1kwh 210wh/km
Gävle: 146km 28,6kwh 196wh/km
Mora: 178,5 km 29,7kwh 167wh/km
Karlstad: 238,2km 37,2kwh 157wh/km
Arboga: 156km 27,1kwh 174wh/km
Jung: 219,7km 40kwh 182wh/km
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Anonym älskarinna för en helg

Inlägg av gellerstam »

Skulle också vilja ha en älskarinna.... :roll:

Bilen var det en facelift eller en "gammal"? De nya har nämligen LED lampor som ska vara bättre.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Groda
Teslaägare

Inlägg av Groda »

Shit vicken eco-driver!
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Det var den gamla. Låter bra att den nya har bättre ljusen.
Innan jag bokade så kollade jag om de hade facelift och förväntade mig att jag skulle få en av de nya de hade fått in...
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Vad har du hållit för hastigheter på motorvägen? Skyltad eller något under??

Tänkte på resan där du har högst förbrukning, Upplands Väsby - Gävle.
Den sträckan på ca 15 mil har ca 6-7mil 120km/h-motorväg. Var det anledningen till den högre förbrukningen där?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
ulsa
Teslaägare

Inlägg av ulsa »

Jag har också bokat en helg med deras MS framöver för en lite längre tripp. Det jag trodde skulle kosta runt 2500 för tre dagar verkar hamna på närmare 3200. De har lagt in nån sorts kollisionsskydd för 450 som jag inte vet om jag vill ha. Vad betalade du?
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Kört enligt skyltar med 5-10 mer. Motorväg där det är 120 så var det 125. Har för mig att störedelen av vägen till Gävle var 120.
Dessa bilder är på vägen till Gävle. Snitt 191wh/km i 125km/h.
DSC_0111.jpg
DSC_0109.jpg
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

ulsa skrev:
Jag har också bokat en helg med deras MS framöver för en lite längre tripp. Det jag trodde skulle kosta runt 2500 för tre dagar verkar hamna på närmare 3200. De har lagt in nån sorts kollisionsskydd för 450 som jag inte vet om jag vill ha. Vad betalade du?
Jag betalade 3225. 450 är för försäkringen, det är upptill 8500 i själv risk om något händer.

De har 3 bilar om jag har förstått det rätt. Jag hade ETN929. Se till att du får en annan bil! Höger ratt "rullreglage" är trasigt och airbagen på passagerare sidan var avstängd.
Perpetum kostar runt 2500 för ett årsedan när jag körd deras.
Senast redigerad av Stefan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Du aktiverar/deaktiverar passagerarairbagen i övre högra hörnet på stora skärmen. Tryck på texten där det står "passenger airbag", så kommer du direkt till menyn på rätt ställe.

Låter läskigt med en smittväg, vad kan man bli smittad av? ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

HelectriC skrev:
Du aktiverar/deaktiverar passagerarairbagen i övre högra hörnet på stora skärmen. Tryck på texten där det står "passenger airbag", så kommer du direkt till menyn på rätt ställe.

Låter läskigt med en smittväg, vad kan man bli smittad av? ;)
Försökte trycka på indikatorn på skärmen och det kom upp en notis att jag skulle kontakta service center... Verkade vara något fel. Har för mig att inne i kontroll panelen så var knappen ut dimmad.

Ja, här smittas vi med Tesla viruset. Det är en obotlig sjukdom. :lol:
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Inlägg av akeller »

Den var troligen "utdimmad" pga att bilen var satt i D. Hade du satt den i P så hade du förmodligen kunnat aktivera den.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

akeller skrev:
Den var troligen "utdimmad" pga att bilen var satt i D. Hade du satt den i P så hade du förmodligen kunnat aktivera den.
Mycket möjligt. Fast jag tror att jag stod parkerad också när jag försökte ändra. Skulle ha frågat er här när jag hade bilen.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Groda skrev:
Shit vicken eco-driver!
Ja, det är imponerande siffror!
Men samtidigt kan man tycka att det är synd att inte gotta sig i lite mer warp-speed-entry-umpffh när man hyr en sån bil :D
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Stefan skrev:
Kört enligt skyltar med 5-10 mer. Motorväg där det är 120 så var det 125. Har för mig att störedelen av vägen till Gävle var 120.
Tack.. Det där ser ju ut som väldigt bra siffror i den hastigheten... Hur gör de på forumet som säger att det är svårt att komma under 230wh/km? Snittar på 140-150km/h? :D

Har man som du förbrukning på en bit under 200wh/km borde man kunna komma 40mil utan problem med en 85:a.. Och säkert 30mil med en 60.. i allafall under sommarhalvåret.

Hade du range mode eller nått sånt aktiverad under nån del av resan?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Har aldrig sett en tesla köra långsamt :lol:

Försökte hänga på en en gång med en Volvo v70. Vid 160kmit så skrek tjejen så då fick jag ge upp.

Har har sixt teslor? Lund eller Göteborg eller nån mer stans?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag stämmer in i kören - det var imponerande låga förbrukningssiffror.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Stefan skrev:
Tack.. Det där ser ju ut som väldigt bra siffror i den hastigheten... Hur gör de på forumet som säger att det är svårt att komma under 230wh/km? Snittar på 140-150km/h? :D

Har man som du förbrukning på en bit under 200wh/km borde man kunna komma 40mil utan problem med en 85:a.. Och säkert 30mil med en 60.. i allafall under sommarhalvåret.

Ja, onekligen börjar man undra lite. Hur fort kör ni egentligen? Misstänker att man lätt kommer 30mil med en 60 bara genom att köra lagligt. :)
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Vad var det för modell? 70D? Du skrev att den hette "ENT 929" men det är inte ens en Tesla.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Oddball skrev:
Groda skrev:
Shit vicken eco-driver!
Ja, det är imponerande siffror!
Men samtidigt kan man tycka att det är synd att inte gotta sig i lite mer warp-speed-entry-umpffh när man hyr en sån bil :D
Det gick mycket fortare första gången när jag hyrde. 8-) Så jag vet vad bilen kan göra.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

joel80 skrev:
Stefan skrev:

Range mode var på. Tror att jag hade kunnat få ut runt 40mil i hastigher runt 80-100.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

apkungen skrev:
Har aldrig sett en tesla köra långsamt :lol:

Försökte hänga på en en gång med en Volvo v70. Vid 160kmit så skrek tjejen så då fick jag ge upp.

Har har sixt teslor? Lund eller Göteborg eller nån mer stans?
Det är Sixt Göteborg och de sa att de har 3st Teslor. Har set två: blå med facelift och den jag hade Titanum.
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

danni skrev:
Jag stämmer in i kören - det var imponerande låga förbrukningssiffror.
Det måste vara färgen som gör det. Titanum :lol:
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

Feddan skrev:
Vad var det för modell? 70D? Du skrev att den hette "ENT 929" men det är inte ens en Tesla.
Oj ETN 929 skulle det vara. Det är en 70D.
DSC_0107.JPG
Användarvisningsbild
Stefan
Teslaägare

Inlägg av Stefan »

En sak som var lite förvånande :roll: vara att jag tycker laddning går för fort :D . Jag han ju knappt köpa kaffe och gå på Toa innan bilen var klar för att åka vidare. :shock:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Stefan skrev:
En sak som var lite förvånande :roll: vara att jag tycker laddning går för fort :D . Jag han ju knappt köpa kaffe och gå på Toa innan bilen var klar för att åka vidare. :shock:
Precis, det är svårt att hinna äta/fika och gå på toa på den tid det tar att få laddat. Många med fossilbil fattar nog inte det eftersom de måste stå och hålla i sladden medan de laddar, blir ju as jobbigt om det tar 30minuter :) för att inte tala om nattladdnngen :shock:
Skriv svar