Det skulle säkert flyga hos tanten... En kille på ett internetforum sa att jag ska sätta upp en Tesla laddbox - den är "säker"...LarsL skrev:Sen skulle jag rekommendera en Tesla laddbox, dels för att den är hyfsat billig och att den är "säker".
Samfälligheten jävlas! Hur har ni löst det?
Moderator: Redaktion
Re: Samfälligheten jävlas! Hur har ni löst det?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Fast anledningen att man vill ha vattenslangen, för att göra metaforen komplett, är ju att man vill kunna tömma hink nr 2 lite oftare.HelectriC skrev:Apropå 3-fas, så kan du ju måla upp metaforen om man har en hink med vatten som ska pumpas över i en annan hink, är det då mer vatten i hink nr2 när man har pumpat färdigt om man pumpar med en trädgårdslang kontra ett sugrör?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Inte sakligt. Trevligt.gellerstam skrev:Är oftast okunskap som resulterar i avund och snålhet.
Informera bakåtsträvarna! Sakligt.
Uppenbart anser TS att Tanten är en gammal surkäring, vilket folk inte vill bli betraktade som oavsett sanningshalt. Försök förstå hennes problembild:
*Hon/de är rädd för el.
*Hon är trygg i gamla rutiner.
*Hon ser inte din problembild.
Jag vet inte om en säljarapproach är rätt. Att få en äldre herre, pensionerad elektriker, som självsäkert deklarerar en lösning idiotsäker. Det är vad hon behöver. Eller kanske bara lite kaffe och en provkörning?
Bara inte med insane mode för guds skull - då flyger löständerna ut...Torkel skrev:Eller kanske bara lite kaffe och en provkörning?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Torkel skrev:Inte sakligt. Trevligt.gellerstam skrev:Är oftast okunskap som resulterar i avund och snålhet.
Informera bakåtsträvarna! Sakligt.
Uppenbart anser TS att Tanten är en gammal surkäring, vilket folk inte vill bli betraktade som oavsett sanningshalt. Försök förstå hennes problembild:
*Hon/de är rädd för el.
*Hon är trygg i gamla rutiner.
*Hon ser inte din problembild.
Jag vet inte om en säljarapproach är rätt. Att få en äldre herre, pensionerad elektriker, som självsäkert deklarerar en lösning idiotsäker. Det är vad hon behöver. Eller kanske bara lite kaffe och en provkörning?
Bra! Men bara för att det är sakligt behöver det inte vara otrevligt. Med en otrevlig approach kommer man inte långt vare sig det gäller ett ladduttag eller livet i sin helhet.
Tesla Model Y
Borde de inte flyga in? Det kanske är den slutgiltiga lösningen.Herr X skrev:Bara inte med insane mode för guds skull - då flyger löständerna ut...Torkel skrev:Eller kanske bara lite kaffe och en provkörning?
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Eller än värre. Ner i halsen......Herr X skrev:Bara inte med insane mode för guds skull - då flyger löständerna ut...Torkel skrev:Eller kanske bara lite kaffe och en provkörning?

Tesla Model Y
Undrar hur läkaren hade diagnosticerat det?gellerstam skrev:Eller än värre. Ner i halsen......Herr X skrev:Bara inte med insane mode för guds skull - då flyger löständerna ut...Torkel skrev:Eller kanske bara lite kaffe och en provkörning?
- V48.11: Förare av eller passagerare i personbil skadad i transportolycka, ej kollision,
passagerare skadad i olycka, ej trafik-lek,fritid
- W80.41: Inhalation och nedsväljning av andra föremål eller ämnen som orsakat andningshinder-gata-lek,fritid
Y32.41: Skadehändelse med motorfordon, med oklar avsikt-gata-lek,fritid
Genialiskt. Dock kanske som sista utväg men ändock! Ladda helst 22-01 så alla blor extra gladaHerr X skrev:Hyr ett diesel-elverk på hjul som låter riktigt högt - besök flera uthyrare för att säkerställa att du får det största och bullrigaste. Ställ det på parkeringsplatsen bredvid där du ställer Teslan och ladda från elverket. Sätt en lapp på elverket där du ber om ursäkt till grannarna för oljudet - hänvisa till tanten om någon har frågor kring samfällighetens lösning på dina laddbehov.kontakten2 skrev:Lämna ludd i torktumlaren innan hon ska torka.. Då jäklar

Samma fenomen som när två kompisar till mig flyttade in i en bostadsrätt under sin studietid. Styrelsen dominerades av pensionärer som bott i huset sedan det byggdes. Alla kvinnor hade varit hemmafruar. Alltså fanns det bara tvättider på dagtid på vardagar. De förstod inte alls varför de skulle tillåta tvättning på kvällar och helger!
Det har ju absolut inget med saken att göra. Om man behöver en viss mängd ström så blir ju inte behovet större för att man laddar genom 3-fas. Jag tror detta är en återvändsgränd, både du och jag vet hur det ligger till med 3-fasbylund skrev:Fast anledningen att man vill ha vattenslangen, för att göra metaforen komplett, är ju att man vill kunna tömma hink nr 2 lite oftare.HelectriC skrev:Apropå 3-fas, så kan du ju måla upp metaforen om man har en hink med vatten som ska pumpas över i en annan hink, är det då mer vatten i hink nr2 när man har pumpat färdigt om man pumpar med en trädgårdslang kontra ett sugrör?

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Visst är det såHelectriC skrev:Det har ju absolut inget med saken att göra. Om man behöver en viss mängd ström så blir ju inte behovet större för att man laddar genom 3-fas. Jag tror detta är en återvändsgränd, både du och jag vet hur det ligger till med 3-fasbylund skrev:Fast anledningen att man vill ha vattenslangen, för att göra metaforen komplett, är ju att man vill kunna tömma hink nr 2 lite oftare.HelectriC skrev:Apropå 3-fas, så kan du ju måla upp metaforen om man har en hink med vatten som ska pumpas över i en annan hink, är det då mer vatten i hink nr2 när man har pumpat färdigt om man pumpar med en trädgårdslang kontra ett sugrör?

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tanken är naturlitvis inte att hänvisa till mig utan att tipsa elektrikern om att Tesla har en box. Elektrikern kan då, efter att ha undersökt boxens specifikation, säga till tanten att sätter jag upp en sådan här pryl så kommer anslutningen bli väldigt bra och säker och uppfylla alla kvar.Herr X skrev:Det skulle säkert flyga hos tanten... En kille på ett internetforum sa att jag ska sätta upp en Tesla laddbox - den är "säker"...LarsL skrev:Sen skulle jag rekommendera en Tesla laddbox, dels för att den är hyfsat billig och att den är "säker".
Som någon sa, en elektriker som kan skriva ett intyg på att det är lagligt, säkert och inte dyrt att använda ett 3fasuttag. Kanske tom en rekomendation eller allmän upplysning att byta ut alla motorvärmaruttag till 3fas pga säkerheten.
Montera det 170cm upp så du uppfyller alla regler. Elektrikern borde kunna ha en stämpel med att sätta på intyget. Samt signera som en gammal gravsten med Elaffärsinehavare Björn F Johansson

BMW i3 REX i väntan på Model3
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Den här tråden kan man hänvisa till rent allmänt när det kommer till äldre och ny teknik ju 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19