Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Ja, det skulle man väl kunna göra, fast varför?
Det lär ju vara möjligt att göra en typ 2-schuko-adapter också, så att man kan rosta bröd vid grannplatsen medan man väntar på att bilen ska ladda klart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har du för "tunna kablar" jämfört med vad du matar i/laddaren kan ta emot=inge bra! Då riskerar kablarna att bli varma och börja brinna.
Är det verkligen så (förutsatt att sakerna är hela). Om du försöker koppla in en för klen kabel så kommer väl utrustningen att se till att man inte överbelastar den?
För vi pratar väl fortfarande Type 2 Mode 3?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tror inte "elektroniken" känner av värmeutvecklingen i en extern kabel som är för tunn. Mode 3 pratar ju mellan box-laddare och vad jag vet så är det bara det samspelet däremellan som är övervakat.
Däremot känner den av "skador" på kabeln tror jag. Dvs om det blir jordfel, kortslutning osv.
I Teorin skulle den i och för sig kunna "registrera" att all effekt boxen skickar iväg inte kommer fram till laddaren (=resten blev ju värmeutveckling i kabeln) men jag är tveksam till att den gör så.
Någon annan kanske vet bättre?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Ja, det skulle man väl kunna göra, fast varför?
Det lär ju vara möjligt att göra en typ 2-schuko-adapter också, så att man kan rosta bröd vid grannplatsen medan man väntar på att bilen ska ladda klart.
Type2/mode3 är strömlös "by default" så om du bygger en typ2->Schuko-adapter så kommer du inte få ström till din brödrost. Därför behöver du en liten box med en type2-controller emellan som gör förhandlingen åt din brödrost. Då har du byggt en "tvärt-om-UMC".
Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Ja, det skulle man väl kunna göra, fast varför?
Det lär ju vara möjligt att göra en typ 2-schuko-adapter också, så att man kan rosta bröd vid grannplatsen medan man väntar på att bilen ska ladda klart.
Type2/mode3 är strömlös "by default" så om du bygger en typ2->Schuko-adapter så kommer du inte få ström till din brödrost. Därför behöver du en liten box med en type2-controller emellan som gör förhandlingen åt din brödrost. Då har du byggt en "tvärt-om-UMC".
Jo, självklart måste jag ju kunna signalera att jag vill ha ström också. På samma sätt som teslas chademoadapter, som vi ändå kallar adapter, inte bara kopplar tråd mot tråd så skulle ju denna också kräva logik för att köra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tror inte "elektroniken" känner av värmeutvecklingen i en extern kabel som är för tunn. Mode 3 pratar ju mellan box-laddare och vad jag vet så är det bara det samspelet däremellan som är övervakat.
Däremot känner den av "skador" på kabeln tror jag. Dvs om det blir jordfel, kortslutning osv.
I Teorin skulle den i och för sig kunna "registrera" att all effekt boxen skickar iväg inte kommer fram till laddaren (=resten blev ju värmeutveckling i kabeln) men jag är tveksam till att den gör så.
Någon annan kanske vet bättre?
Internet verkar vara överens om att även kabeln berättar vad den klarar av med hjälp av resistorer.
Aha! Om det stämmer kan alltså även kabeln "vi ett visst motstånd unikt för sin max kapacitet" signalera vad den klarar av så att det blir rätt. Tackar, man lär sig något nytt varje dag med elbil!
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Ja, det skulle man väl kunna göra, fast varför?
Det lär ju vara möjligt att göra en typ 2-schuko-adapter också, så att man kan rosta bröd vid grannplatsen medan man väntar på att bilen ska ladda klart.
Jag är rätt säker på att du kan använda den här kabeln för att rosta ditt bröd. En Typ2-Schuko adapter har rätt handskakning till Mode-3 så att kabeln ger ström. I Milano hittade vi flera Renault Twizy som använde den här typen av övergångskabel. De kopplade in sin Twizy, som enbart använder Schuko (Mode 1) - utan handskakning) med kabeln och kunde då blockera, förlåt: ladda, på en Collonina di Ricarica, laddstolpe, en hel natt. Min Tesla hade behövt 11kW i tre timmar, istället stod en Twizy och laddade 2,3 kW hela natten.
Ja, ta med brödrosten och ett gott pålägg. Den här kabeln ska fungera.
För att man kanske inte vill ha fler kablar och en adapter kan vara klart billigare.
Det kan vara en poäng att slippa en kabel, men en adapter skulle behöva typ-2-logiken. De dumma adaptrar Tesla säljer idag kostar över 1000 kr styck, så jag undrar om det skulle bli billigare än en kabel. Dessutom skulle det bli max 16 A trefas.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Min s60 levereras om ca 2v. Vilka kablar ingår, och vad bör man köpa till för kabel egentligen?
Beror på vad du vill göra och var du vill åka men CHAdeMO-adapter, Type 2-kabel och din UMC så klarar du de flesta situationer.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Jag är rätt säker på att du kan använda den här kabeln för att rosta ditt bröd. En Typ2-Schuko adapter har rätt handskakning till Mode-3 så att kabeln ger ström. I Milano hittade vi flera Renault Twizy som använde den här typen av övergångskabel. De kopplade in sin Twizy, som enbart använder Schuko (Mode 1) - utan handskakning) med kabeln och kunde då blockera, förlåt: ladda, på en Collonina di Ricarica, laddstolpe, en hel natt. Min Tesla hade behövt 11kW i tre timmar, istället stod en Twizy och laddade 2,3 kW hela natten.
Ja, ta med brödrosten och ett gott pålägg. Den här kabeln ska fungera.
wtf får en twizy in 12hx2,3kw, 27kwh, ny modell? men allvarligt, protokollet borde utvecklas så ett en sån fulkabel inte fungerar,
eller finns det så många stolpar att det inte spelar nån roll?
förstår att tesla dest char bara godkänner tesla's
Köpte mig en Type2-kabel på Tesla idag. 2393:- är inte något att bråka om. På fredag är det premiär på den när jag ska upp till kund i Stockholm igen!
/Jocke
Trevligt!!!
Allt funkar fint med bilen?
Saknar den.
Skickat från min dumphone
Du saknar en 70D men inte en P85D? Wtf.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Köpte mig en Type2-kabel på Tesla idag. 2393:- är inte något att bråka om. På fredag är det premiär på den när jag ska upp till kund i Stockholm igen!
/Jocke
Trevligt!!!
Allt funkar fint med bilen?
Saknar den.
Skickat från min dumphone
Du saknar en 70D men inte en P85D? Wtf.
Hehe, ja, alltså, saknar båda! Men den andra lyckliga ägaren vet jag inte vem det är. Så då har jag inte kunnat gråta mot nya ägarens axel. Sen så hade jag min 70d hemma längre och p85d stod några månader i bilhallen.
Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning