Att ha så mycket vision att stödja en utbyggnad av ett snabbladdarnätverk, det vore vettigt men det blir nog inte så. I Sverige så tog man ett sådant beslut en gång, etanol, och det blev inge vidare, så nu vågar man inte göra det igen.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Mycket bra artikel tycker jag. Det känns som att det viktigaste inom politiken är att göra så lite som möjligt och ändå få det att se ut att man gör så mycket som möjligt. Nu när jag tänker på det, såna personer finns på alla arbetsplatser, men inom politiken verkar det vara en övervägande majoritet.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Mycket bra artikel tycker jag. Det känns som att det viktigaste inom politiken är att göra så lite som möjligt och ändå få det att se ut att man gör så mycket som möjligt. Nu när jag tänker på det, såna personer finns på alla arbetsplatser, men inom politiken verkar det vara en övervägande majoritet.
Och bland kriminella är det tvärtom, göra så mycket som möjligt och få det att se ut som så lite som möjligt
(herregud, tur man kan skylla på att det är Fredag med så usla inlägg)
Mycket bra artikel tycker jag. Det känns som att det viktigaste inom politiken är att göra så lite som möjligt och ändå få det att se ut att man gör så mycket som möjligt. Nu när jag tänker på det, såna personer finns på alla arbetsplatser, men inom politiken verkar det vara en övervägande majoritet.
Och bland kriminella är det tvärtom, göra så mycket som möjligt och få det att se ut som så lite som möjligt
(herregud, tur man kan skylla på att det är Fredag med så usla inlägg)
Jag är faktiskt lite tveksam till om det vore vettigt att bygga ett nationellt snabbladdarnätverk idag. Då skulle vi få en jäkla massa laddstationer på 50 kW överallt. Och vem kommer vara intresserad av dem om fem år? Vi måste få fram ett vettigare alternativ för snabbladdning som kommer stödjas av alla bilar innan det känns intressant att bygga så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag är faktiskt lite tveksam till om det vore vettigt att bygga ett nationellt snabbladdarnätverk idag. Då skulle vi få en jäkla massa laddstationer på 50 kW överallt. Och vem kommer vara intresserad av dem om fem år? Vi måste få fram ett vettigare alternativ för snabbladdning som kommer stödjas av alla bilar innan det känns intressant att bygga så.
Jag är faktiskt lite tveksam till om det vore vettigt att bygga ett nationellt snabbladdarnätverk idag. Då skulle vi få en jäkla massa laddstationer på 50 kW överallt. Och vem kommer vara intresserad av dem om fem år? Vi måste få fram ett vettigare alternativ för snabbladdning som kommer stödjas av alla bilar innan det känns intressant att bygga så.
Är det ens tekniskt genomförbart idag? Vad måste man byta ut för att klara av att ge mer än 50 kW till en bil i framtiden? Räcker det att byta själva handsken, eller måste man byta mer?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tibor - jag gillar absolut ditt koncept kring hur snabbladdarstationer bör fungera, har tänkt exakt samma sak själv och funderade till och med ett tag på att bygga ett bolag runt det där.
Men jag tycker absolut inte att skattepengar ska bekosta snabbladdarnätverk - detta är något som kommersiella aktörer kan/ska/bör bygga ut. Här finns massor av möjligheter att utveckla attraktiva tjänster när elbilar börjar slå igenom, och som näringsdrivande vill man verkligen inte möta konkurrens av skattebetalarna. Statliga investeringar i snabbladdarnätverk riskerar därmed att hämma investeringar i snabbladdare istället för att göra det bättre för elbilisterna.
I den mån skattebetalarna ska bygga snabbladdare, så tycker jag att det ska vara på platser där inga privata aktörer investerar (långa obebodda sträckor i Norrlands inland etc.). I övrigt anser jag att statliga pengar till laddinfrastruktur uteslutande ska gå till laddstolpar för nattladdning - finns det bara möjlighet att ladda nattetid där man bor så kommer elbilar slå igenom snabbt och brett, och snabbladdarnätverken kommer byggas ut av kommersiella aktörer som ett brev på posten.
Tibor - jag gillar absolut ditt koncept kring hur snabbladdarstationer bör fungera, har tänkt exakt samma sak själv och funderade till och med ett tag på att bygga ett bolag runt det där.
Men jag tycker absolut inte att skattepengar ska bekosta snabbladdarnätverk - detta är något som kommersiella aktörer kan/ska/bör bygga ut. Här finns massor av möjligheter att utveckla attraktiva tjänster när elbilar börjar slå igenom, och som näringsdrivande vill man verkligen inte möta konkurrens av skattebetalarna. Statliga investeringar i snabbladdarnätverk riskerar därmed att hämma investeringar i snabbladdare istället för att göra det bättre för elbilisterna.
I den mån skattebetalarna ska bygga snabbladdare, så tycker jag att det ska vara på platser där inga privata aktörer investerar (långa obebodda sträckor i Norrlands inland etc.). I övrigt anser jag att statliga pengar till laddinfrastruktur uteslutande ska gå till laddstolpar för nattladdning - finns det bara möjlighet att ladda nattetid där man bor så kommer elbilar slå igenom snabbt och brett, och snabbladdarnätverken kommer byggas ut av kommersiella aktörer som ett brev på posten.
Det staten borde blanda in sig i snabbladdarnätverket är på två ställen tycker jag:
1. Det måste bli staten som skapar en fond för bekostnaden och tar en avgift per såld elbil som ska gå till fonden. I http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ kom jag fram till 4000 kronor per såld elbil skulle vara lagom mycket.
2. För att snabba på utbyggnaden skulle staten kunna låna ut en summa pengar till fonden, säg runda slängar 100 miljoner kronor, så utbyggnaden kommer igång snabbt. Sedan när pengarna från sålda elbilar kommer in kan fonden återbetala lånade summan till staten.
Sedan kan privata aktörer få pengar från fonden till uppförande av laddstationer.
Tycker inte att staten ska ge sig in där marknaden bör kunna lösa det själv. Om Ecotricity i UK och andra kan skapa nätverk som passar för den vanlige användaren (52 gratisladdningar per år om man är elkund) så är det bra.
Fungerar däremot inte marknadens lösning så kan vi till skillnad från USA göra så att staten går in och löser detta åt oss, men det känns som om det finns väldigt lite i laddarnätverket som inte bekostar sig själv...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Det är ju ett litet hönan och ägget-problem, så med lite subventioner kan vi bygga ägget, och hoppas att vi får den höna vi vill ha lite snabbare. D v s om vi dopar marknaden så att laddstationer kommer snabbare så kan fler våga köpa elbil lite tidigare, så att den naturliga marknaden finns för dessa lite tidigare.
Sedan om det är det mest effektiva sättet, eller värt våra skattekronor kan diskuteras. De utsläpp som sker 2016-2025 räknas ju också in på totalen, även om elbilen skulle tagit över ändå 2025. Kan det ske tidigare är det värt en del, så vi hinner skita ner mindre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ni som tycker att Marknaden ska lösa behovet av ett rikstäckande nät av snabbladdare i Sverige, hur länge ska vi vänta på att Marknaden fattar att det är de som ska lösa det?
Förresten, noterade nu att de säger 700 miljoner till supermiljöbilspremie. Premien i år var anslagen till 309 miljoner kronor. Det kan hända att en del av pengarna för 2017 är för att täcka underskott från i år, men summan är ändå relativt stor - någon som vet om det finns planer på att höja supermiljöbilspremien nästa år?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Det är ju ett litet hönan och ägget-problem, så med lite subventioner kan vi bygga ägget, och hoppas att vi får den höna vi vill ha lite snabbare. D v s om vi dopar marknaden så att laddstationer kommer snabbare så kan fler våga köpa elbil lite tidigare, så att den naturliga marknaden finns för dessa lite tidigare.
Sedan om det är det mest effektiva sättet, eller värt våra skattekronor kan diskuteras. De utsläpp som sker 2016-2025 räknas ju också in på totalen, även om elbilen skulle tagit över ändå 2025. Kan det ske tidigare är det värt en del, så vi hinner skita ner mindre.
Det är väl redan så, om jag har fattat saken rätt, att Clever och andra som bygger sina laddstationer får rätt bra med bidrag från staten?
Visst är det så, och jag hör till dem som tror att det är en bra idé för att sparka igång det hela. Det är inte jättedyrt för staten, och vi ser större satsningar tidigt än vad vi annars skulle sett tror jag.
Andra tycker att detta inte är en statlig angelägenhet, och jag förstår den åsikten, jag tror bara att vi inte har tid att vänta.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det staten borde blanda in sig i snabbladdarnätverket är på två ställen tycker jag:
1. Det måste bli staten som skapar en fond för bekostnaden och tar en avgift per såld elbil som ska gå till fonden. I http://teslaclubsweden.se/snsln-3/ kom jag fram till 4000 kronor per såld elbil skulle vara lagom mycket.
2. För att snabba på utbyggnaden skulle staten kunna låna ut en summa pengar till fonden, säg runda slängar 100 miljoner kronor, så utbyggnaden kommer igång snabbt. Sedan när pengarna från sålda elbilar kommer in kan fonden återbetala lånade summan till staten.
Sedan kan privata aktörer få pengar från fonden till uppförande av laddstationer.
Gjorde ett business case på detta föra året, utan att staten bidrog. Samman fattnings vis så be beror på finansieringen hur man får in pengar i relation till kostnad. Jag använde 500sek/månad för friladdning. Nationell utbyggnad i likhet med Tibors förslag. Det svåra här är att veta kostnader och hur fort man får kunder.
Nedan ser ni BC, dock inte i detalj och vilka affärsmodeller... Är det någon som har 330MSek att sattsa? Återbetalt på 6år och positivt kassaflöde efter 3år.
Utbyggnaden är lite i underkanten de kommandeåren men modellen innehåller även destinationsladdning.
Model 3 | LR | AWD | FSD | Midnight Silver Metallic | 19"
Såld: Model S 75 | Blå | AP1 | Panoramatak | Premium | 21" Arachnids
Först och främst tycker jag vi skall skilja på stat och kommun.
Jag är övertygad om att vi behöver snabbladdare.
Tänkte dock börja med kommunerna.
Skall folk ha elbil vet vi alla att det är laddning vid boendet som är grunden. Där har kommunerna ett ansvar eftersom de oftast har kommunala bostadsbolag. Om de börjar satsa på laddstolpar med egna pengar eller bidrag från staten spelar ingen roll nu. Stolparna måste upp. Gör kommunala bostadsbolaget det kommer de privata göra samma sak.
Kommunerna kan även i exploateringsavtal krävs laddstolpar när nya områden byggs.
Eftersom folk då kan ladda hemma så kommer marknaden inse att det finns en marknad för snabbladdare. Då kommer de hantera dessa snabbladdarnätverk. Även mackarna kommer snart börja känna sig tvingade att få dit snabbladdare med.
Så för mig handlar det om att skynda på laddningen vid boendet och där kan staten gå in med bidrag för att skynda på.