Ja, i teorin. Men hur många kommunala eller statliga tjänstemän är civilingenjörer eller liknande? Jag har ingen aning, men min känsla är att det är ganska få. Jag kan bara tala för min egen kommun, men där blir man tjänsteman i princip bara när man inte får jobb någon annanstans eller när man vill ta det lite lugnt. Det skulle aldrig falla mig in att söka ett sådant jobb så länge jag har minsta lilla möjlighet att få ett "riktigt" arbete hos ett företag. Hoppas att jag inte har trampat någon på tårna nu, men så är det tyvärr.Anders77 skrev:Tjänstemän skall vara experter, politiker ej.
Politiker har väldigt dålig förståelse om teknikutveckling
Moderator: Redaktion
Re: Politiker har väldigt dålig förståelse om teknikutveckli
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Ett problem jag ser i politiken är den mycket tråkiga ton som på senare år uppkommit i "debatten" - dvs i vid mening i hela det offentliga samtalet. Man väljer avsiktligt att misstolka sin motståndare - eller tillskriva denne åsikter den aldrig haft. Allt för att vinna egna fördelar i sina anhängares ögon och för att svartmåla motståndaren. En allmän polarisering helt enkelt, där saklighet och samförstånd kring det som alla egentligen borde vara överens om läggs åt sidan.
Jag vet inte vad det beror på - om det är behovet av att sticka ut bland alla "medier" (sociala och andra) eller om det har att göra med att politik för många blivit en födkrok och en karriär och inte ett förtroendeuppdrag man har under en begränsad tid och där man även har ett "riktigt" yrke att falla tillbaka på. (Jag känner t.ex. till exempel på personer i för närvarande mycket hög ställning som valt parti inte utifrån någon som helst personlig övertygelse utan av rena karriärskäl).
Många politiker har också helt övergivit målet att övertyga och "utbilda" väljarna om sin vision och sina åsikter om vad som är ett bra samhälle. Istället lyssnar man efter någon sorts "opinion" och rättar sig efter den - vilket i praktiken bara innebär att de som skriker högst i diverse sociala medier och annat blir de som får gehör för sina många gånger ganska avvikande åsikter. Man drar sig inte heller för att starta drev mot den som på något sätt försöker påtala att kejsaren är naken, och göra denne till paria och utstött, bara för att plötsligt låta detta tidigare avvikande vara något självklart som ingen kan vara emot.
Jag skulle önska att våra politiker hade större heder och integritet än så - och att man verkligen påtalade de missförhållanden som finns och pekade ut de som verkligen är avvikare vad gäller synen på både teknikutveckling, välstånd och människosyn...
Jag vet inte vad det beror på - om det är behovet av att sticka ut bland alla "medier" (sociala och andra) eller om det har att göra med att politik för många blivit en födkrok och en karriär och inte ett förtroendeuppdrag man har under en begränsad tid och där man även har ett "riktigt" yrke att falla tillbaka på. (Jag känner t.ex. till exempel på personer i för närvarande mycket hög ställning som valt parti inte utifrån någon som helst personlig övertygelse utan av rena karriärskäl).
Många politiker har också helt övergivit målet att övertyga och "utbilda" väljarna om sin vision och sina åsikter om vad som är ett bra samhälle. Istället lyssnar man efter någon sorts "opinion" och rättar sig efter den - vilket i praktiken bara innebär att de som skriker högst i diverse sociala medier och annat blir de som får gehör för sina många gånger ganska avvikande åsikter. Man drar sig inte heller för att starta drev mot den som på något sätt försöker påtala att kejsaren är naken, och göra denne till paria och utstött, bara för att plötsligt låta detta tidigare avvikande vara något självklart som ingen kan vara emot.
Jag skulle önska att våra politiker hade större heder och integritet än så - och att man verkligen påtalade de missförhållanden som finns och pekade ut de som verkligen är avvikare vad gäller synen på både teknikutveckling, välstånd och människosyn...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
mati skrev:Ja, i teorin. Men hur många kommunala eller statliga tjänstemän är civilingenjörer eller liknande? Jag har ingen aning, men min känsla är att det är ganska få. Jag kan bara tala för min egen kommun, men där blir man tjänsteman i princip bara när man inte får jobb någon annanstans eller när man vill ta det lite lugnt. Det skulle aldrig falla mig in att söka ett sådant jobb så länge jag har minsta lilla möjlighet att få ett "riktigt" arbete hos ett företag. Hoppas att jag inte har trampat någon på tårna nu, men så är det tyvärr.Anders77 skrev:Tjänstemän skall vara experter, politiker ej.
Jag kan självklart inte säga något om alla kommuner. Men här i Kungsbacka har jag träffat mängder med tjänstemän som är ingenjörer mm. Det du får tänka på är att en del tjänstemän är personer som har enklare admin roller, en del sitter där för sin kompetens. Kunskapen är självklart olika.
Problemet är för kommunerna att det är svårt att få ingenjörer att jobba hos dem. Vi får ofta unga/nyss utbildade till oss. Sen när de fått lite erfarenhet sticker de till någon konsult firma och tjänar mer.
Men det finns ju ingen kommun som tar in någon från gatan för att räkna på hur en väg skall byggas, det förstår du nog själv med. De kommuner som ej har eget folk tar in konsulter där det behövs kunskap.
Och som på onsdag när jag sitter i Teknik nämnden här i Kungsbacka, då kommer jag få rapporter från både välutbildade ekonomer samt från Ingenjörer om olika saker som de anser att vi politiker skall veta om. Sen händer det dock att en del politiker väljer att inte lita på vad tjänstemännen säger och beslutar något helt annat, för att de anser att det är bäst för invånarna i kommunen. Om det är rätt eller fel kan man tvista om. Men det är åtminstone demokrati

Svart X90D, bokat en M3.
Jag håller med dig väldigt mycket där.StefL skrev:Ett problem jag ser i politiken är den mycket tråkiga ton som på senare år uppkommit i "debatten" - dvs i vid mening i hela det offentliga samtalet. Man väljer avsiktligt att misstolka sin motståndare - eller tillskriva denne åsikter den aldrig haft. Allt för att vinna egna fördelar i sina anhängares ögon och för att svartmåla motståndaren. En allmän polarisering helt enkelt, där saklighet och samförstånd kring det som alla egentligen borde vara överens om läggs åt sidan.
Tråkigaste är att svartmålningen av motståndarsidan med rena lögner sker från flera stora partier. Att deras väljare inte fattar bättre förstår jag inte. Sen finns det folk inom mitt parti som säkerligen gjort/gör samma sak med. Men det jag själv ser är främst hur våra motståndare ljuger.
Som exempel ett klipp som syns ofta på sociala medier. Annie Lööf säger att vi kan ta emot 30 miljoner flyktingar. Ja det sa hon. Men klippet är nedklippt, rubriken är skapad och även i klippet hör man saker som ej folk "förstår" Det hon sa var att vi kan ta emot 30 miljoner flyktingar om de är självförsörjande från dag 1. Något som alla tänkande människor inser rätt snabbt inte kan ske. Men så var intervjun, det var en rent hypotetisk fråga, i ett samtal gällande självförsörjning. Klippet och sociala medier, samt vissa politiska motståndare väljer ut en mening och säger att det är "sanningen"
Jag är så trött på allt sånt bara för att manipulera folk att tro att motståndarna är tokiga.
Ärligt så tror jag att en del politiker, journalister, samt sociala media skribenter är så rädda för att motståndarna skall få röster och när de själva saknar svar på något så väljer de att smutskasta istället.
De med störst mänsklighet är enormt smutskastade och enormt mycket bombardera på sociala medier med hot, trakasserier mm. Har även lilla jag fått ta emot sånt, trots att jag är en liten obetydlig politiker i en liten stad.
Svart X90D, bokat en M3.
Ja, det förstår man ju att det har blivit helt hysteriskt. Smutskastning har blivit en form av profilering. Det kanske beror på att de flesta partierna har blivit för slätstrukna, det är svårt att se skillnad mellan partiprogrammen. Och istället för att visa att man har bättre lösningar än de andra partierna så pratar man skit om motståndaren. Tyvärr har det blivit så.Anders77 skrev:Jag är så trött på allt sånt bara för att manipulera folk att tro att motståndarna är tokiga.
Saken är den att jag tycker det finns skillnader. Alla andra gör fel, medans vi för rättmati skrev:Ja, det förstår man ju att det har blivit helt hysteriskt. Smutskastning har blivit en form av profilering. Det kanske beror på att de flesta partierna har blivit för slätstrukna, det är svårt att se skillnad mellan partiprogrammen. Och istället för att visa att man har bättre lösningar än de andra partierna så pratar man skit om motståndaren. Tyvärr har det blivit så.Anders77 skrev:Jag är så trött på allt sånt bara för att manipulera folk att tro att motståndarna är tokiga.

Nej men ärligt. Det som syns i media är sån liten del av vad partierna vill. Sen är det vissa partier som pratar väldigt generellt medans andra har rena sak förslag. Oavsett så verkar inte journalisterna förstå det och visar bara lösryckta saker.
Vill man veta vad ett parti står för och vill så bör man läsa partiprogrammet samt kolla in motionerna i riksdagen samt lokalt. Inte alltid partierna står för samma sak lokalt som på riks.
Men hur många orkar göra det?
Svart X90D, bokat en M3.
Vi får inte glömma journalisternas roll i det här. Jag har helt slutat lyssna på politiska debatter och intervjuer. Journalisterna pressar in politikerna i hörn och avkräver dem JA/NEJ-svar. Uttömmande och nyanserade svar är inte intressant för journalisterna, de vill ha oneliners som man kan blåsa upp till skandaler. Detta tvingar politiker till att ge icke-svar. Svar som inte säger nånting substantiellt utan lämnar alla tolkningar öppna så att de senare kan hävda att de inte alls sa så. Detta gör politiska utfrågningar totalt ointressanta eftersom man på förhand vet att inget av vikt kommer att sägas.
Det är en väldigt trist och farlig utveckling som man måste få stopp på. Vem vill bli politiker när man inte kan använda glädjen som drivkraft i sitt arbete utan måste lägga energi på att spela rävspel? Det är också detta som öppnar vägen för missnöjespartier och partier på ytterkanten av olika färg. De pratar klarspråk och det kvittar vilka stolligheter de uttalar så vinner de poäng hos väljarna eftersom de vågar stå för något utan att rädas journalisterna och vad de kommer att skriva i tidningarna.
Vi talar om att politiker måste ha mer specialkompetens för att kunna fatta rätt beslut. Men den främsta specialkompetensen som - iaf toppolitiker - har idag är en högt driven mediaträning och skolning i hur man bäst formulerar de övergripande ideologiska fraserna så att partiet inte skadas. Det är därför samma person en mandatperiod kan vara t.ex. skolminister och nästa finansminister. Exemplen på hur ett och samma skikt av politiker roterar runt på olika stolar i den högsta makten är många och bevisar att det inte specialkunskap och insikter inom ett visst ämne som ger ministerposter utan förmågan att förvalta det ideologiska budskapet och att hantera väljarkontakter och media.
Sjukt!
Det är en väldigt trist och farlig utveckling som man måste få stopp på. Vem vill bli politiker när man inte kan använda glädjen som drivkraft i sitt arbete utan måste lägga energi på att spela rävspel? Det är också detta som öppnar vägen för missnöjespartier och partier på ytterkanten av olika färg. De pratar klarspråk och det kvittar vilka stolligheter de uttalar så vinner de poäng hos väljarna eftersom de vågar stå för något utan att rädas journalisterna och vad de kommer att skriva i tidningarna.
Vi talar om att politiker måste ha mer specialkompetens för att kunna fatta rätt beslut. Men den främsta specialkompetensen som - iaf toppolitiker - har idag är en högt driven mediaträning och skolning i hur man bäst formulerar de övergripande ideologiska fraserna så att partiet inte skadas. Det är därför samma person en mandatperiod kan vara t.ex. skolminister och nästa finansminister. Exemplen på hur ett och samma skikt av politiker roterar runt på olika stolar i den högsta makten är många och bevisar att det inte specialkunskap och insikter inom ett visst ämne som ger ministerposter utan förmågan att förvalta det ideologiska budskapet och att hantera väljarkontakter och media.
Sjukt!
Bra skrivet.Jerker skrev:Vi får inte glömma journalisternas roll i det här. Jag har helt slutat lyssna på politiska debatter och intervjuer. Journalisterna pressar in politikerna i hörn och avkräver dem JA/NEJ-svar. Uttömmande och nyanserade svar är inte intressant för journalisterna, de vill ha oneliners som man kan blåsa upp till skandaler. Detta tvingar politiker till att ge icke-svar. Svar som inte säger nånting substantiellt utan lämnar alla tolkningar öppna så att de senare kan hävda att de inte alls sa så. Detta gör politiska utfrågningar totalt ointressanta eftersom man på förhand vet att inget av vikt kommer att sägas.
Sjukt!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Mycket bra analys Jerker.
Jag har en ide. Jag tycker att vi ska bilda ett eget parti här. Elbilspartiet. Det kommer garanterat inte finnas brist på teknikkompetens. Tibor for president.
Jag har en ide. Jag tycker att vi ska bilda ett eget parti här. Elbilspartiet. Det kommer garanterat inte finnas brist på teknikkompetens. Tibor for president.

mati skrev:Jag har en ide. Jag tycker att vi ska bilda ett eget parti här. Elbilspartiet. Det kommer garanterat inte finnas brist på teknikkompetens. Tibor for president.

- lator
- Teslaägare
Väl talat Jerker! Politiska debatter ger mig inget. Även om jag vet vad partierna/representanterna står för så kommer det aldrig fram när det finns journalister närvarande.
Förövrigt så får vi väl gardera oss för att inte bli kallade för idealister eller enkelspåriga och be Elof att ta del av partistyrelsen också...
Förövrigt så får vi väl gardera oss för att inte bli kallade för idealister eller enkelspåriga och be Elof att ta del av partistyrelsen också...

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.