Elektrisk VW Bubbla med mera!

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Elektrisk VW Bubbla med mera!

Inlägg av Teslaspolen »

Så en video om något jag bara måste dela med mig av!

(minns inte hur embedding fungerar)

Fler modeller! http://www.electricclassiccars.co.uk/ Vill-ha begäret är rätt stort, om än bara för att driva med alla fossilister på CCW. :lol:
Användarvisningsbild
StefL

Re: Elektrisk VW Bubbla med mera!

Inlägg av StefL »

Vill minnas att det för ett tag sen även länkades till en film om nån amerikansk firma som gjorde liknande konverteringar. Nu blir man ju nästan sugen på att leta upp en gammal Saab V4 (min barndoms fordon) och sätta igång :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

StefL skrev:
Vill minnas att det för ett tag sen även länkades till en film om nån amerikansk firma som gjorde liknande konverteringar. Nu blir man ju nästan sugen på att leta upp en gammal Saab V4 (min barndoms fordon) och sätta igång :D
Reverend Gadget från filmen Who killed the electric car gör ju sådana konverteringar i Kalifornien.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det som imponerade mig speciellt den här gången var att den var såpass advancerad. Regen bromsar, olika kör-lägen, Typ-2 ladduttag och så vidare.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Teslaspolen skrev:
Det som imponerade mig speciellt den här gången var att den var såpass advancerad. Regen bromsar, olika kör-lägen, Typ-2 ladduttag och så vidare.
I takt med att priser på batterier går ner och volymerna ökar borde det egentligen inte vara omöjligt att konverteringskit för eldrift rentav blir "överkomliga". Kanske inte så att gemene man konverterar sin halvnya Toyota Corolla istället för att köpa en "riktig" elbil, men konvertering av entusiastfordon borde inte vara fullständigt oöverkomligt - särskilt inte om man kanske nöjer sig med en måttlig batterimängd och därmed körsträcka. Jag skulle som sagt kunna tänka mig en elkonverterad Saab V4 - helst en 95'a - eftersom vi hade en sån sån andrabil i familjen från det jag föddes tills jag flyttade från Umeå vid 28 års ålder.

Prestandaökningen i den konverterade VW-bubblan är onekligen imponerande, även om det då också krävt uppdatering av bromsar och stötdämpare vilket förstås ökat kostnaden. :o
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

StefL skrev:
Teslaspolen skrev:
I takt med att priser på batterier går ner och volymerna ökar borde det egentligen inte vara omöjligt att konverteringskit för eldrift rentav blir "överkomliga". Kanske inte så att gemene man konverterar sin halvnya Toyota Corolla istället för att köpa en "riktig" elbil, men konvertering av entusiastfordon borde inte vara fullständigt oöverkomligt - särskilt inte om man kanske nöjer sig med en måttlig batterimängd och därmed körsträcka. Jag skulle som sagt kunna tänka mig en elkonverterad Saab V4 - helst en 95'a - eftersom vi hade en sån sån andrabil i familjen från det jag föddes tills jag flyttade från Umeå vid 28 års ålder.

Prestandaökningen i den konverterade VW-bubblan är onekligen imponerande, även om det då också krävt uppdatering av bromsar och stötdämpare vilket förstås ökat kostnaden. :o
Skit oxå, skulle aldrig sålt min Volvo P1800 som jag hade i nästan 30 år. Lite hottat hjulupphängning o en elmotor med bra drag i hade suttit som en smäck på den bilen. En toksnygg Volvo med prestanda är ju en bristvara
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Får nog ta el på nästa objekt

Jag som bara har V8:or och el
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Man blir ju nyfiken på hur mycket en sån konvertering kostar...
Skriv svar