Hur använda summon?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Hur använda summon?

Inlägg av Leo »

Tänkte imponera på en kollegas lilla grabb nästa vecka. Ville därför prova Summon. Slagit på Beta i skärmen i bilen. Ställt in customize. Sen förstår jag att man bara kan köra med mobilen förutsatta att Fobben är tillräckligt när själva bilen. MEN...

Det enda ställe jag kan hitta något om Summon i själva telefonappen är under notifications där jag kan välja att få meddelande för Summon Started/interrrupted/Complete. Men jag hittar inte någon meny för själva start/stopp av Summon. Antog att den borde finnas under "Controls" men där finns bara de vanliga tuta/blinka/låsa osv + start som jag antar är om man vill fjärrstarta bilen när de t ex tappat/glömt nyckel.

Vad gör jag för fel?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Hur använda summon?

Inlägg av TiborBlomhall »

Första regeln vid demonstration av summon: demonstrera aldrig summon :mrgreen:
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har aldrig brytt mig om att använda "autopark". Menar ni att jag måste göra det för att "lära upp" Summon också eller?

Tänkte alltså "backa ut" bilen rakt ut ur mitt eget garage där den står parkerad.

Jag VET Tibor men jag känner mig lite Wild and Crazy"!
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Man blir ofta hemmablind... på första fliken (Home) i övre delen av skärmen. ;)
Summon.JPG
Senast redigerad av Waxinator, redigerad totalt 1 gånger.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Leo skrev:
Tänkte imponera på en kollegas lilla grabb nästa vecka. Ville därför prova Summon. Slagit på Beta i skärmen i bilen. Ställt in customize. Sen förstår jag att man bara kan köra med mobilen förutsatta att Fobben är tillräckligt när själva bilen. MEN...

Det enda ställe jag kan hitta något om Summon i själva telefonappen är under notifications där jag kan välja att få meddelande för Summon Started/interrrupted/Complete. Men jag hittar inte någon meny för själva start/stopp av Summon. Antog att den borde finnas under "Controls" men där finns bara de vanliga tuta/blinka/låsa osv + start som jag antar är om man vill fjärrstarta bilen när de t ex tappat/glömt nyckel.

Vad gör jag för fel?
Det ska synas en Summon knapp på första sidan i app'en. Du kan se bilder på http://www.consumerreports.org/hybrids- ... n-feature/.

Även om man har Summon-knappen på plats så brukar sedan uppkopplingen mot bilen kunna ta sin lilla stund. Bygg inte upp någon "nu grabben ska du få se vad häftig min Tesla är"-stämning. Det finns stor risk att det blir ett anti-klimax om t.ex. uppkoppling inte funkar..

Summon är kul ibland men gör sig bäst inom familjen och med förstående Tesla-kompisar :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

image1.PNG
image1.PNG
Så här ser det ut. Var ska jag söka/trycka?
image2.PNG
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nja på min står ju bara "Parked" där. Behöver jag "förbereda bilen" innan jag kliver ur den på något sätt eller?

VET att sannolikheten att det lyckas då man visar är lååååångt från 100%! Så tänkte INTE bygga upp något stort så han blir besviken.

Eller "syns" den bara då man år precis bredvid bilen då Fobben har kontakt och man kan starta Summon?
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Men du har ju laddkabeln i !!! Då kan du ju inte köra bilen alls . :lol: (därför har du [Parked] i stället)
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Skumt, nu ser jag inte heller Summon på första sidan i mobilappen! Det tog mig ett tag innan jag upptäckte den och nu är den försvunnen igen. Kanske bara dyker upp vid särskilt högtidliga tillfällen, udda torsdagar eller vissa månfaser? :roll:

EDIT: Fast nu har jag också laddkabeln i. :idea:
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

större risk för fail om bilen och mobilen är på olika nät, typ wifi hemma med mobilen och bilen via 3g/lte,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Nu är det löst.

Då jag var tillräckligt nära bilen (och kabeln urtagen så klart!) så byttes "parked" mot summon så nu har det funkat ett par ggr i alla fall. Men shit vad nervöst i garageportsöppningen då det är lite trångt där! Sen orkade den knappt trycka framhjulen över kanten in i garaget och bakhjulen orkade den inte alls trycka över kanten som kanske är 2-4cm eller något sådant. (stod något i instruktionen om 2,5cm max såg jag också)

Sen hade jag "platstjänster" av i telefonen vilket gjorde att Forward/reverse endast var gråa och inte gick att trycka på (Och ett meddelande på Engelska om att platstjänster eller något liknade inte var enabled)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Då är nästa fråga. På vilken sida och fram eller bak står man själv fysiskt med Fobben/telefonen för säkraste kontakt mellan Bil/Fob? Alltså var sitter antennen som känner av Fobben?
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

FOB antennerna sitter vid höger vindrutetorkare, vänster backspegel och i mittkonsolen (vad jag vill minnas). Lägg FOB'en på torkarbladet eller stå snett framför bilen.
Senast redigerad av Waxinator, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tackar!
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Bra fobbat! :lol:
Drog ur min sladd och backade en dm med Summon, sen tillbaks igen.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Waxinator skrev:
FOB antennerna sitter vid höger vindrutetorkare, vänster backspegel och i mittkonsolen (vad jag vill minnas). Lägg FOB'en på torkarbladet eller stå snett framför bilen.
Det sitter väl "femton" mottagare runt bilen?
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

dstr skrev:
Waxinator skrev:
Japp... du kan säkert räkna upp de andra tolv nu då... :lol:
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

dstr skrev:
Waxinator skrev:
Tror knappt det. Tycker inte bilen skulle ha så svårt att upptäcka FOBen när man kommer gående bak ifrån jämfört med från fronten isåfall. Behöver alltid gå fram till minst bakdörren innan den upptäcks.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Waxinator skrev:
dstr skrev:
Waxinator skrev:
Japp... du kan säkert räkna upp de andra tolv nu då... :lol:
Enligt manualen är det 3st, båda backspeglarna och bakluckan. En extra passiv vid höger vindrutetorkare.

Kan det varit en X-manual jag sett med massor av sesnorer?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

bat skrev:
Tror knappt det. Tycker inte bilen skulle ha så svårt att upptäcka FOBen när man kommer gående bak ifrån jämfört med från fronten isåfall. Behöver alltid gå fram till minst bakdörren innan den upptäcks.
Fast detta verkar vara med flit. Man kan gå fram till bagageluckan och öppna den manuellt utan att resten av bilen låses upp, så då måste den ha upptäckt att fobben är i närheten, men inte låst upp för att man inte gått fram till kupédörrarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

bylund skrev:
bat skrev:
Fast detta verkar vara med flit. Man kan gå fram till bagageluckan och öppna den manuellt utan att resten av bilen låses upp, så då måste den ha upptäckt att fobben är i närheten, men inte låst upp för att man inte gått fram till kupédörrarna.
Bilen skiljer nog isf mellan om sensor i bakluckan eller backspeglarna fick input. Jag hade nog gärna haft en möjlighet att få bilen upplåst även om det var bakluckesensorn som triggade.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

bat skrev:
bylund skrev:
bat skrev:
Bilen skiljer nog isf mellan om sensor i bakluckan eller backspeglarna fick input. Jag hade nog gärna haft en möjlighet att få bilen upplåst även om det var bakluckesensorn som triggade.
Jag hade gärna kunnat ta ut laddkabeln utan att gå fram till framdörrarna. Kanske går att fixa med mjukvaran då? Får skicka önskemål till Elon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

Summon testad och "demad" på garageuppfarten. Funkade klockrent! :D :D :D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

X-Model skrev:
Summon testad och "demad" på garageuppfarten. Funkade klockrent! :D :D :D
Grattis!
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar