DI långtidstestar Toyota Mirai

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av LarsL »

Ja, multiplas är inte vacker, det är inte Leafen heller men det är inte samma liga som Mirai som måste betecknas som ful.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Ja, multiplas är inte vacker, det är inte Leafen heller men det är inte samma liga som Mirai som måste betecknas som ful.
Mirai är inte bara ful, den är GROTESK!!!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
JFAH

Inlägg av JFAH »

Med tanke på antalet levererade mirais och prislapp så ser jag inte riktigt varför man inte långtidstestar en tesla istället... Teslan är en volymbil och har en jämförelsevis väl utbyggd infrastruktur. Det hade varit betydligt mer logiskt.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

JFAH skrev:
Med tanke på antalet levererade mirais och prislapp så ser jag inte riktigt varför man inte långtidstestar en tesla istället... Teslan är en volymbil och har en jämförelsevis väl utbyggd infrastruktur. Det hade varit betydligt mer logiskt.
Det går inte för alla biljournalister med lite självdistans hatar Tesla! Om Tesla blir starkare så försvinner ju alla bjudresor, varför ska man bli biljournalist då?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

JFAH skrev:
Alldeles för enkelt. Låt mig spå lite hur det kommer att bli. Miraiens långtidstest kommer att bestå av väldigt många varv runt en av de två (eller tre?) vätgasmackar som finns i landet. Sedan kommer "testaren" att dra slutsatsen att vätgas är framtiden, det enda som fattas är fler vätgasmackar, men det är bara en tidsfråga. Sedan kommer det dras paralleller med rena elbilar som behöver laddas i flera timmar, eller rentav dygn. Dessutom är rena elbilar alldeles för dyra för gemene man och vätgasbilarna kommer att bli mycket billigare inom några år.
Nåt sånt i den stilen kommer vi troligtvis att få läsa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

mati skrev:
Alldeles för enkelt. Låt mig spå lite hur det kommer att bli. Miraiens långtidstest kommer att bestå av väldigt många varv runt en av de två (eller tre?) vätgasmackar som finns i landet. Sedan kommer "testaren" att dra slutsatsen att vätgas är framtiden, det enda som fattas är fler vätgasmackar, men det är bara en tidsfråga. Sedan kommer det dras paralleller med rena elbilar som behöver laddas i flera timmar, eller rentav dygn. Dessutom är rena elbilar alldeles för dyra för gemene man och vätgasbilarna kommer att bli mycket billigare inom några år.
Nåt sånt i den stilen kommer vi troligtvis att få läsa.
Tror (tyvärr) din spådom kommer visa sig helt rätt. Har någon med erfarenhet från gas-bilar någon erfarenhet kring service och kontroll av gas-tanken? För husvagnar/husbilar brukar det behövas årliga säkerhetskontroller. Stora vätgas tankar känns som det bör ta den säkerhetsaspekten ytterligare än nivå?
Vad finns det för förslitningsdelar på en vätgas bil?

Denna typ av aspekter tycker jag är det som är intressant med långtidstester.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Nja, håller grejerna inte ens ett år så är det ju mer än rimligt ruttet så på det sättet är det här testet för kort.
Resultatet blir alltså som redan nämns,"Bilen är perfekt men det fattas tankställen. Vad gör politikerna? Vi vill ha bidrag..."
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Vätgas har ju en förmåga att ta sig igenom det mesta pga atomernas ringa storlek. Kom ihåg att vätgasatomen är minsta atomen som finns i periodiska systemet.
Som jag har förstått det så nöter denna process på materialet som blir skörare med tiden. Dvs trycktank och ledningar osv. Det känns ju som att det krävs en del underhåll och service om man inte vill ha en tickande vätebomb i garaget.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
Vätgas har ju en förmåga att ta sig igenom det mesta pga atomernas ringa storlek. Kom ihåg att vätgasatomen är minsta atomen som finns i periodiska systemet.
Som jag har förstått det så nöter denna process på materialet som blir skörare med tiden. Dvs trycktank och ledningar osv. Det känns ju som att det krävs en del underhåll och service om man inte vill ha en tickande vätebomb i garaget.
Fast fortfarande inget som bör inträffa under det första året.
Det som skulle kunna märkas är vampiare drain när bilen står still, eftersom vätet läcker ut ur tanken.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Toja skrev:
1.Fiat multipla
2. Nissan Joke
3. Toyota Mirai
Att Nissan Juke skulle kvalificera sig till andraplatsen håller jag inte med om. Visst, den extra lampraden framtill är inte snygg, men i övrigt är proportionerna okej.
Bild

Mirai, som du placerat som nummer tre, har dels ett groteskt frontparti, men dels är också hela bilens proportioner fel; hjulen är för små, överhänget för stort, linjerna i sidan fel etc.

Pontiac Aztek borde också kvalificera sig högt upp på listan över världens fulaste bilar...
Bild
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Herr X skrev:
Pontiac Aztek borde också kvalificera sig högt upp på listan över världens fulaste bilar...
Urggh, vad är det för nåt? Den har jag tack och lov aldrig sett förut. Vidrigt. Fy f..n.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men stackarna som "designat" Aztek har nog försökt göra ett bra jobb men saknat kompetensen elker haft otur. De som designat Mirai måste förtusan ha ansträngt sig för att få till något så hiskligt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Toja skrev:
1.Fiat multipla
2. Nissan Joke
3. Toyota Mirai
Att Nissan Juke skulle kvalificera sig till andraplatsen håller jag inte med om. Visst, den extra lampraden framtill är inte snygg, men i övrigt är proportionerna okej.
Bild

Mirai, som du placerat som nummer tre, har dels ett groteskt frontparti, men dels är också hela bilens proportioner fel; hjulen är för små, överhänget för stort, linjerna i sidan fel etc.

Bild
Bild
Sådär ser ju dock inte en Nissan Juke ut... Det är ju den specialbyggda Juke R (en sminkad gris).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

DI långtidstestar Toyota Mirai

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Sådär ser ju dock inte en Nissan Juke ut... Det är ju den specialbyggda Juke R (en sminkad gris).
Okej, jag erkänner att valde den snyggaste bilden på Juke som jag hittade för att cementera min poäng, men tycker ändå inte att det är världens näst fulaste bil..

Bild

Men att Fiat Multipla innehar förstaplatsen tror jag de flesta är överens om.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Nej, det tycker jag inte heller. Men topp 10 kan den nog kvala till. Fast det har gjorts många fula bilar...
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Snälla, får jag också vara med i klubben "de tio fulaste"?
ssangyongrodiuscarreview.jpg
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ojdå, kanske den här tråden egentligen handlade om något annat än fula bilar... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Ojdå, kanske den här tråden egentligen handlade om något annat än fula bilar... :mrgreen:
Än har väl tråden inte gått OT tycker jag. ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nej, det skulle väl isåfall vara min kommentar om "vackra bilar" som inte hör hemma i denna tråd... ;)
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

mati skrev:
Herr X skrev:
Urggh, vad är det för nåt? Den har jag tack och lov aldrig sett förut. Vidrigt. Fy f..n.
I så fall så behöver du, BEHÖVER DU, ta en titt på TV-serien Breaking Bad :) (det gäller för övrigt även om du struntar i bilen - grym TV-serie!)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

lator skrev:
Ja!! Denna har jag missat Sanjoyng nånting heter den va?

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Men det går ju att styla alla bilar...
IMG_5678.PNG
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Tars skrev:
lator skrev:
Ja!! Denna har jag missat Sanjoyng nånting heter den va?

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Ssangyong Rodius! De har flera som platsar också... ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Pontus skrev:
IMG_5678.PNG
Helt fantastiskt avsnitt!

Åååååh, i november har The Grand Tour premiär, jag kan knappt bärga mig!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

danni skrev:
Pontus skrev:
IMG_5678.PNG
Helt fantastiskt avsnitt!

Åååååh, i november har The Grand Tour premiär, jag kan knappt bärga mig!
Ja, dom lyckades ju få en att tänka på stereobilden av äldre i trafiken med den bilen.
Hur gör vi för att se TGT här i Sverige?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar