Ingenjörsbarometern

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7988
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Ingenjörsbarometern

Inlägg av TiborBlomhall »

Var vill svenska ingenjörer jobba? På Tesla! :mrgreen:

http://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar ... ch-6795034

Lite upprörande att Tesla kom först på sjunde plats bland läkemedel företagen :lol:
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av bylund »

Och att Google är trea inom offentlig sektor ska tolkas som att Storebror ser mer än vi tror?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av Remuz »

Man får väl förutsätta att sektorerna är där ingenjörerna som svarat jobbar?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7988
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av TiborBlomhall »

http://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar ... om-6795180

Vad ska Tesla behöva göra för att hamna på förstaplats? Rutschkana på jobbet? ;)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
http://www.nyteknik.se/ingenjorskarriar ... om-6795180

Vad ska Tesla behöva göra för att hamna på förstaplats? Rutschkana på jobbet? ;)
Det hade varit så jäkla coolt. Jag hade bytt direkt. Men så får jag inte kalla mig ingenjör heller, för jag hoppade av min utbildning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av mati »

Google har alltid legat i topp på denna lista. Jag tror att många väljer slentrianmässigt Google som favoritarbetsgivare, just för att alla vet/tror att det är ett bra ställe att jobba på. Själv har jag också gjort det några gånger. Det är en jäkla jobbig enkät som man vill avverka så fort som möjligt, bara för att slippa ännu jobbigare påminnelsemejl. Man orkar inte att gå igenom hela listan med arbetsgivare helt enkelt.
En annan arbetsgivare som också alltid ligger överst är Volvo. Det är väl samma sak där, folk väljer det som ligger närmast till hands.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av LarsL »

Är och umgås nästan bara med ingenjörer (riktiga sådana, där fick ni mjukisar ;) ) och de flesta håller med om att Tesla är häftigt men att Elon nog är hopplös att jobba med. Det finns ju inget värre än en chef som alltid vet bäst och alltid ska få rätt. Det gör att man som anställd måste ödsla tid på att övertala chefen på ett snällt sätt om hur fel han har. Blir ingen kreativ stämning direkt... Men jag kan ha fel, Elon kanske är jätte mysig att brainstorma med.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7988
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
En annan arbetsgivare som också alltid ligger överst är Volvo. Det är väl samma sak där, folk väljer det som ligger närmast till hands.
Fast det håller på att ändra sig. Citat från artikeln: "Det är framför allt manliga ingenjörer och många från fordonsklustret Göteborg som vill jobba på Tesla."
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Är och umgås nästan bara med ingenjörer (riktiga sådana, där fick ni mjukisar ;) ) och de flesta håller med om att Tesla är häftigt men att Elon nog är hopplös att jobba med. Det finns ju inget värre än en chef som alltid vet bäst och alltid ska få rätt. Det gör att man som anställd måste ödsla tid på att övertala chefen på ett snällt sätt om hur fel han har. Blir ingen kreativ stämning direkt... Men jag kan ha fel, Elon kanske är jätte mysig att brainstorma med.
Elon är nog bra att jobba med om man gillar att jobba 23 timmar per dygn...
Elon har nämligen en egen kalender, det är 14 arbetsdagar per vecka och
det går 4 Elonår på ett vanligt år...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Elon är nog bra att jobba med om man gillar att jobba 23 timmar per dygn...
Du menar nog 23 arbetstimmar per dygn. Och sen ska man även ställa upp och jobba under sin lediga tid. Plus övertid såklart.
Jag tror du är inne på rätt spår. Även om jag utifrån arbetsuppgifterna och coolhetsfaktorn gärna skulle vilja jobba hos Tesla så skulle jag ändå inte välja dem som arbetsgivare, just pga det du beskriver. För 20 år sedan, när man ändå jobbade dygnet runt, hade jag utan att tveka sökt jobb hos Elon. Men idag har man andra preferenser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingenjörsbarometern

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Är och umgås nästan bara med ingenjörer (riktiga sådana, där fick ni mjukisar ;) ) och de flesta håller med om att Tesla är häftigt men att Elon nog är hopplös att jobba med. Det finns ju inget värre än en chef som alltid vet bäst och alltid ska få rätt. Det gör att man som anställd måste ödsla tid på att övertala chefen på ett snällt sätt om hur fel han har. Blir ingen kreativ stämning direkt... Men jag kan ha fel, Elon kanske är jätte mysig att brainstorma med.
Elon är nog bra att jobba med om man gillar att jobba 23 timmar per dygn...
Elon har nämligen en egen kalender, det är 14 arbetsdagar per vecka och
det går 4 Elonår på ett vanligt år...
Fast det är helt ok om man gör något som man tror på och som kommer ge resultat, ekonomiskt för mig och nytta för världen. Men det är inte alls ok om du måste jobba med dumheter eller saker som chefen drömt ihop, vilket jag tror är fallet på Tesla. Jag skulle åtminstone varit en av dem som rest mig upp och sagt att falkvingsdörrarna är inte bra ur en tekniskt synvinkel. Det hade säkert varit det sista jag sagt på det företaget också, vilket gör det till en ännu värre arbetsplats.
För delen med Tesla är att de tänker och jobbar annorlunda. Tex gissar jag att deras FMEA arbete ser helt annorlunda ut än Volvos, om de ens använder FMEA. Den variant som Volvo använder hämmar helt klart nytänkande och inovation så långt jag har sett den åtminstone.
Skriv svar