Google har alltid legat i topp på denna lista. Jag tror att många väljer slentrianmässigt Google som favoritarbetsgivare, just för att alla vet/tror att det är ett bra ställe att jobba på. Själv har jag också gjort det några gånger. Det är en jäkla jobbig enkät som man vill avverka så fort som möjligt, bara för att slippa ännu jobbigare påminnelsemejl. Man orkar inte att gå igenom hela listan med arbetsgivare helt enkelt.
En annan arbetsgivare som också alltid ligger överst är Volvo. Det är väl samma sak där, folk väljer det som ligger närmast till hands.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Är och umgås nästan bara med ingenjörer (riktiga sådana, där fick ni mjukisar ) och de flesta håller med om att Tesla är häftigt men att Elon nog är hopplös att jobba med. Det finns ju inget värre än en chef som alltid vet bäst och alltid ska få rätt. Det gör att man som anställd måste ödsla tid på att övertala chefen på ett snällt sätt om hur fel han har. Blir ingen kreativ stämning direkt... Men jag kan ha fel, Elon kanske är jätte mysig att brainstorma med.
En annan arbetsgivare som också alltid ligger överst är Volvo. Det är väl samma sak där, folk väljer det som ligger närmast till hands.
Fast det håller på att ändra sig. Citat från artikeln: "Det är framför allt manliga ingenjörer och många från fordonsklustret Göteborg som vill jobba på Tesla."
Är och umgås nästan bara med ingenjörer (riktiga sådana, där fick ni mjukisar ) och de flesta håller med om att Tesla är häftigt men att Elon nog är hopplös att jobba med. Det finns ju inget värre än en chef som alltid vet bäst och alltid ska få rätt. Det gör att man som anställd måste ödsla tid på att övertala chefen på ett snällt sätt om hur fel han har. Blir ingen kreativ stämning direkt... Men jag kan ha fel, Elon kanske är jätte mysig att brainstorma med.
Elon är nog bra att jobba med om man gillar att jobba 23 timmar per dygn...
Elon har nämligen en egen kalender, det är 14 arbetsdagar per vecka och
det går 4 Elonår på ett vanligt år...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Du menar nog 23 arbetstimmar per dygn. Och sen ska man även ställa upp och jobba under sin lediga tid. Plus övertid såklart.
Jag tror du är inne på rätt spår. Även om jag utifrån arbetsuppgifterna och coolhetsfaktorn gärna skulle vilja jobba hos Tesla så skulle jag ändå inte välja dem som arbetsgivare, just pga det du beskriver. För 20 år sedan, när man ändå jobbade dygnet runt, hade jag utan att tveka sökt jobb hos Elon. Men idag har man andra preferenser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Elon har nämligen en egen kalender, det är 14 arbetsdagar per vecka och
det går 4 Elonår på ett vanligt år...
Fast det är helt ok om man gör något som man tror på och som kommer ge resultat, ekonomiskt för mig och nytta för världen. Men det är inte alls ok om du måste jobba med dumheter eller saker som chefen drömt ihop, vilket jag tror är fallet på Tesla. Jag skulle åtminstone varit en av dem som rest mig upp och sagt att falkvingsdörrarna är inte bra ur en tekniskt synvinkel. Det hade säkert varit det sista jag sagt på det företaget också, vilket gör det till en ännu värre arbetsplats.
För delen med Tesla är att de tänker och jobbar annorlunda. Tex gissar jag att deras FMEA arbete ser helt annorlunda ut än Volvos, om de ens använder FMEA. Den variant som Volvo använder hämmar helt klart nytänkande och inovation så långt jag har sett den åtminstone.