Har för mig att jag någonstans i historien här läst någon tråd eller nyhet där någon räknat på Teslans "verkliga utsläpp".
Dvs det här "jämfört med en vanlig bil".
(Lite för att stilla dessa som säger att en miljödiesel släpper ut mindre än en Tesla)..men hittar inte tråden nu..
Någon som kan hjälpa?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
"Så till och med i länder med de allra smutsigast framställda kolkraftselen är det en miljövinst att köra Tesla Model S jämfört med jämbördiga bensinbilar."
Med bra länkar till rapporter med bra och väl genomförda beräkningar.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag ser både produktion och konsumtion av energi som ett gemensamt problem eftersom båda spyr ut gifter och koldioxid om man gör det fel. Så för att lösa problemet måste vi lösa båda, att bara lösa ena räcker inte utan köper bara lite tid.
Fossilälskare verkar alltid tycka att bästa sättet är lösa dom två seriellt, och att det är jätteviktigt att lösa produktionen före konsumtionen. Jag tycker vi skall lösa båda parallellt, inte minst för att elbilar driver utvecklingen av förnybart då dom är beroende av energilager för att duga något till och vise versa.
Att äga en elbil möjligör också att du kan lappa upp egna solceller och bli väldigt klimatneutral vilket påverkar opinionen, så fördelarna med elbilar (BEV) går långt förbi enbart den egna koldioxidförbrukningen. Allt handlar om att vi är ett samhälle i ständig förändring.
Environmental footprint[edit]
In February 2014, the Automotive Science Group (ASG) published the result of a study conducted to assess the life-cycle of over 1,300 automobiles across nine categories sold in North America. The study ranked the Model S as the best environmental performer in the 2014 full-size cars category.[145] Based on the assessment of life-cycle environmental footprint, the study concluded that the increased environmental impacts of manufacturing the vehicle are more than offset with increased environmental performance during operation. For the assessment, the study used the average electricity mix of the U.S. grid in 2014. The Nissan Leaf had the smallest life-cycle environmental footprint of any model year 2014 automobile available in the North American market.[146]
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Oftast jämförs de bästa Vuskwagen värdena med de sämsta kolkraftsverksdrivna Model S siffrorna. Men i den riktiga verkligheten som vi alla lever i är elbilar totalt överlägsna överlägsna. Det här tar någ ett tag innan det sjunker in hos vissa, men det borde snart bli uppenbart även för dem.
To "account for CO2 emissions during the electricity generation process, a grid emission factor of 0.5g/watt-hour was also applied to the electric energy consumption".
From this, it was determined that Mr Nguyen's Tesla produced 222g/km of CO2, putting it within the $15,000 surcharge band under Singapore's Carbon Emission- based Vehicle Scheme.
To "account for CO2 emissions during the electricity generation process, a grid emission factor of 0.5g/watt-hour was also applied to the electric energy consumption".
From this, it was determined that Mr Nguyen's Tesla produced 222g/km of CO2, putting it within the $15,000 surcharge band under Singapore's Carbon Emission- based Vehicle Scheme.
I vänstertidningen Dagens ETC skriver Johan Ehrenberg att en Tesla släpper ut 40 gram/km om den går på ren solel. Har frågat hur han kom fram till den siffran på Twitter, men inte fått nåt svar... http://www.etc.se/ledare/hur-smutsig-ar-en-tesla
Fast framförallt raljerar han ju hur man alltid räknar till fossilbilars fördel och presenterar värsta tänkbara scenario för elbilen. Ledaren är ju väldigt elbilspositiv överlag.
ETC skrev:
Om du vill få fram siffror som visar elbilens skadlighet så ska du göra såhär.
Räkna produktionen av elbilen, räkna batteriernas miljökostnad, räkna sen smutsig el från kol och då blir elbilens beteckning ”miljöbil” ett skämt.
Samtidigt räknar du dieselbilens utsläpp vid produktion och dieselbilens utsläpp vid drift och plötsligt är det ingen skillnad eller… du kan rentav påstå att dieseln är renare i en livscykelanalys.
Men det du glömt räkna är då själva produktionen av den fossila energin, alltså alla utsläpp från olja, transporter, metangasen vid borrning (hälften av alla farliga metanutsläpp kommer från utvinning av olja och naturgas) och så vidare.
På samma sätt räknar du inte om batteritillverkningen sker med solceller, att elbilen har en kolfiberstomme eller att elen för drift kan vara helt ren.
Och ryktena fortsätter spridas.
Just 40 g/km går ju att komma fram till om man slutar köra bilen när man slagit ut produktionens utsläpp över ett godtyckligt antal km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det verkar ju rätt rimligt? Tror att andra här på forumet kommit fram till ungefär samma när det räknats fram tillverkningsutsläpp, batteritillverkning o.s.v. Jämfört med en "vanlig" fossilbil handlar det om som mest 20-25% av totalutsläppen.. eller om det var runt 15%?
(Försöker leta dom inläggen, men är inte kompis med sökfunktionen idag tydligen..)
Det som kan slå sönder den siffran är ju om elbilar håller mycket längre än traditionella bilar, och alltså rullar mer än det som siffran beräknat på (som troligen är nått slags snitt för nu rullande bilar).
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ytterligare en sak det antagligen inte tas hänsyn till i kalkylerna är vad som händer med batteriet efter bilens livslängd. Själv tänker jag att jag gärna skulle ha ett 85 kWh batteripack som energilager till solelen hemma, även om det bara har kvar hälften av kapaciteten...
Hey, everybody!
Today, the technological progress is the main factor in the development of our society and life at all, but despite numerous advantages the humanity, nature is the main victim of large-scale production, power plants and other things providing us with comfort, follow this source to find out more about the current state of the environment http://bigpaperwriter.com/blog/environm ... tion-essay