Lite nyfiken, elen till Superchargers, framförallt i Europa (inkluderat Sverige), tecknar Tesla avtal med El-leverantörer för att få "Grön El" eller låter dom elleverantören släppa på vilken el som helst?
(Nu är jag fullt medveten om att all el blandas osv, men tänker mest vad Tesla gör för att påverka i den ändan?)
Hur ser det ut i USA? Om ens möjligheten finns där?
/Jocce
Vad för el till Superchargers?
Moderator: Redaktion
Vad för el till Superchargers?
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Vad för el till Superchargers?
De har naturlitvis en egen ledning från brunkolskraftverken i Tyskland 
Nä, vad jag förstår så köper de elen från Skellefteåkraft, som bara levererar grön el in i systemet.

Nä, vad jag förstår så köper de elen från Skellefteåkraft, som bara levererar grön el in i systemet.
Ja, jag hoppas de köper grön el, men skulle va intressant att se om Tesla själva sagt något om det?LarsL skrev:De har naturlitvis en egen ledning från brunkolskraftverken i Tyskland
Framförallt i andra delar av Europa, där jag misstänker att "grön el" kanske inte finns i lika stor utsträckning

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
TiborBlomhall skrev:
Tackar! Har vi någon motsvarande info för Superchargers i Europa?
/Jocce
Precis så är det. Jag har själv fått en fet förlängningssladd hem till mig när jag tecknade elavtal med Skelleftekraft. Den går rätt in i min laddbox och matas av ett helt gäng gamla tyska brunkolskraftverk. Jag var mycket noga med att det skulle bli så, det finns en speciell klausul i elavtalet där det garanteras inget annat än brunkolsel. Inte nog med det. Mitt batteri i Teslan innehåller flera ton extra miljöskadligt litium, som har handplockats av slavar i nån regnskog i Sydamerika.LarsL skrev:De har naturlitvis en egen ledning från brunkolskraftverken i Tyskland

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Olika elleverantörer i olika länder. Men Tesla väljer alltid el från förnybara källor, i alla länder. Det är deras företagspolicy.Jocce skrev:TiborBlomhall skrev:
Tackar! Har vi någon motsvarande info för Superchargers i Europa?
/Jocce