Hur låter larmet?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Hur låter larmet?

Inlägg av Jocce »

När ett billarm gick häromdagen så funderade jag på, hur låter larmet på Teslan?

Är det tutan eller separat sirén?

Kan man trigga det manuellt på något sätt?

Vet att appen ger notifikation på larm, men chansen är större att jag hör bilen än telefonen beroende på när på dygnet osv, så bra att veta vad man ska reagera på ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Re: Hur låter larmet?

Inlägg av Telsa »

Det är en separat siren, och det går att trigga genom att låta familjen sitta kvar i bilen medans man själv går iväg med foben i fickan.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Telsa skrev:
Det är en separat siren, och det går att trigga genom att låta familjen sitta kvar i bilen medans man själv går iväg med foben i fickan.
Va, är det olika? Jag har en Model S från 2015 och det har varit tutan. Jag har dragit igång larmet två gånger, både gångerna så gick jag ifrån bilen (med nyckeln i fickan) för att köpa p-biljett men hade någon kvar i bilen. Bilen låste sig och vid rörelse drog den igång larmet.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Det går även att trigga genom att låsa med en ruta nere och sen vifta med handen inne i bilen.

Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tidigare var det separat siren bara om man hade säkerhetspaketet, men det ingår som standard nu.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Det är en siren som låter precis som på Mercedes (surprise). Tjuter högfrekvent ungefär en gång i sekunden. Det vet vi som hade problem med programvaran för ett halvår sedan när larmet gick av lite då och då när man satte sig i bilen. :D
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
HBrosenius
Teslaägare

Inlägg av HBrosenius »

Telsa skrev:
Märkt det.. Finns det någon vettig lösning på detta? Störigt när man går iväg med barnen fortfarande i bilen, vill helst slippa att lämna foben i bilen.
Vit MS Long Range Pluss, Ultra White klädsen, 21"
Vit X90D, 6-Sits, Svart klädsen, 19", Premiumpaket, Ultra Hifi
Vit X90D, 6-sits, Ultra White klädsel, 22", Premiumpaket, köldpaket, Ultra Hifi, dragpaket
Model S P85D -15 Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

HBrosenius skrev:
Telsa skrev:
Märkt det.. Finns det någon vettig lösning på detta? Störigt när man går iväg med barnen fortfarande i bilen, vill helst slippa att lämna foben i bilen.

Lägg i P-bromsen från skärmen så ska det gå bra! Då kan dom även lyssna på radio m.m.!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

Jocce skrev:
HBrosenius skrev:
Telsa skrev:

Lägg i P-bromsen från skärmen så ska det gå bra! Då kan dom även lyssna på radio m.m.!

/Jocce

Hur gör man det? Mitt larm går stup i kvarten eftersom jag alltid lämnar löst folk i bilen som behagar att ej sitta still..
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Med sw8 känner bilen atr nån är kvar i alla fall där fram då den låter stora skärmen vara på
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Telsa skrev:
Ja Herre min tid-första gången jag blev medveten om detta!!! Höll på att sluta i divorce! :o
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Hur lägger man i P från skärmen? :?:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

bylund skrev:
Tidigare var det separat siren bara om man hade säkerhetspaketet, men det ingår som standard nu.
Ok, jag köpte aldrig säkerhetspaketet, så det är väl därför min är annorlunda.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

jos32 skrev:

Hur gör man det? Mitt larm går stup i kvarten eftersom jag alltid lämnar löst folk i bilen som behagar att ej sitta still..
Inte provat sedan V.8, men tidigare i menyn så heter den typ "E-Brake" eller "Parking-brake" eller liknande.

/Jocce
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

far1far2 skrev:
I version 7 iaf så här:
Controls > E-Brake & Power Off >
Stor knapp längst upp. Kan kräva rätt kombo när man aktiverar (minns inte om den funkar om man redan lagt i P med spaken, eller om man måste gå från D med fotbroms).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

jos32 skrev:
Hur gör man det? ...
Istället för att gå i p-läge med växelspaken (heter den så???) så lägger du bara i N och går till "Parking & Brake nånting" i menyn. Tryck ned bromspedalen och peka sedan på den stora fyrkantiga knappen för parking brake. Jag tror faktiskt att du kan strunta i att lägga i N läge innan, det gör bilen själv när du trycker på denna knapp.
Sedan är bilen parkerad men den är fortfarande på. När du nu lämnar bilen så stängs inte ACn av och larmet sätts inte på heller. Aka Camper mode. Mycket praktiskt för oss som har hund.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Tröttnar du på att fippla med P så kan du numera stänga av larmet helt under Settings -> Safety & Security
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Surfaren skrev:
far1far2 skrev:
I version 7 iaf så här:
Controls > E-Brake & Power Off >
Stor knapp längst upp. Kan kräva rätt kombo när man aktiverar (minns inte om den funkar om man redan lagt i P med spaken, eller om man måste gå från D med fotbroms).
Aha, tackar. Ingen dag utan man lär nåt nytt. Konstaterar att inget P kommer upp på lilla displayen när man gör så!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Nu e de ju ett djäkla ruskväder...
Men annars så stänger jag bara till dörren när det var folk i bilen.
Alltså se den inte stänger sej helt.

Funkar finfint! 8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Men ppls med sw8 det funkar så länge nån sitter där fram när du lämnar bilen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar