Som sagt, vi ska låna en Nissan Leaf (30 kWh) i 72 timmar och jag känner att det är mycket jag har dålig koll på, trots att jag är en flitig läsare här på Tesla Club Sweden. Jag har försökt ta reda på det mesta själv, men känner mig inte helt övertygad om att jag har förstått allt ordentligt. Det är ju en sak att läsa om någon men en helt annan sak att sedan utföra det…
Förutsättningar:
• Vi åker med Nissan Leaf, 30 kWh.
• Vi avser åka med eco-läge aktiverat hela resan.
• Jag har tidigare kört Nissan Leaf en kortare sträcka vilket gick mycket bra, så jag är införstådd i hur själva bilen fungerar att köra (inga konstigheter, funkar som en vanlig bil)
Hur genomföra resan?
Vi ska åka från Gullmarsplan (Stockholm) till Ica Kvantum i Vara, en resa på totalt 381 km, vi avser åka E20 via Eskilstuna, Örebro, Mariestad. Jag hoppas kunna resa med hyfsat fulladdad bil, men frågan är om vi ska satsa på att stanna och ladda en eller två gånger? Om jag håller mig till de mer långsamma trafikanterna borde jag kunna räkna med att komma i alla fall 150 km innan det är dags att ladda?
Är det rimligt att stanna för laddning första tillfället i Arboga? Detta blir i sådana fall efter 144 km resa och i Arboga har Clever en laddstation vid Mc Donalds.
Eller ska vi köra mer safe och stanna första gången i Eskilstuna? Jag noterar att det finns många fler olika laddstationer i Eskilstuna vilket ökar möjligheten för att vi inte ska behöva stå i kö eller drabbas av trasig laddstation.
Var någonstans skulle ni stanna vid tillfälle nr 2? Jag ser inget jättetydligt förstahandsval, är det Mariestad som gäller? Laddaren vid stadshuset?
Hur ladda?
Jag som aldrig har laddat en elbil tidigare har verkligen inte koll på alla begrepp. Via uppladdning.nu kan jag komma fram till att följande uttag finns: CHAdeMO, CCS EU och Type 2 Cable. Vilket av dessa uttag kan jag använda till Nissan Leaf? Är det någon som vet vad för sladd som följer med när jag lånar bilen? Innebär alla dessa olika uttag ”snabbladdning”? (alltså att vi laddar 80 % på 20 minuter)
Jag är 99 % på att CHAdeMO fungerar till Nissan Leaf, hur funkar detta ladduttag? Är det alltid en sladd som sitter i själva laddstationen som går att använda, eller behöver man använda en medhavd kabel?
Jag har hittat information om att laddkontakten på själva bilen är en typ 1, och att snabbladdning kan ske med CHAdeMO, men jag förstår inte riktigt vad det innebär… Är det så att SCHAdeMO alltid är snabbladdning och att då finns det alltid en kabel vid själva laddstationen? Och att "typ 1" är en lös sladd i bilen som då gissningsvis har en typ 2 i andra änden?
Jag är införstådd med att vanlig Schuko följer med, och jag kommer ha tillgång till ett garage med vägguttag där vi ska bo, så när vi väl är framme kan jag ladda fullt över natten.
Hur betala för elen?
Vilka typer av kort/appar/etc måste jag skaffa innan jag kan genomföra min resa? Vilka typer av laddstationer ska jag undvika och vilka brukar fungera bättre?
Övrigt?
Är det något annat jag borde känna till (utifrån att jag har noll praktisk erfarenhet av att köra långresor med elbil) innan vi åker iväg?
Hur bra fungerar bilens egna navigationssystem ur aspekten att hitta laddstationer längs vägen?
Är det någon app som är extra bra att ha i mobilen? Jag har hittat "Charge and drive Beta" och "Plug Share", är dessa att rekommendera?